لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۶

ضرب الاجل چهار روزه شورای انتقالی لیبی برای تسلیم نیروهای قذافی


تانک‌های نیروهای مخالف معمر قذافی در حال عبور از بن‌جواد و حرکت به سوی شهر سرت، زادگاه قذافی. ۲۹ اوت ۲۰۱۱.
تانک‌های نیروهای مخالف معمر قذافی در حال عبور از بن‌جواد و حرکت به سوی شهر سرت، زادگاه قذافی. ۲۹ اوت ۲۰۱۱.
شورای انتقالی لیبی تا روز شنبه به نیروهای معمر قذافی مهلت داد تا سلاح‌های خود را بر زمین گذاشته و تسلیم شوند، در غیر این‌صورت با حمله نظامی روبه‌رو خواهند شد. همزمان ناتو اعلام کرده است که ادامه عملیات این نیرو علیه هواداران قذافی همچنان ضروری است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل، رییس شورای انتقالی لیبی، در یک نشست خبری در شهر بنغازی گفت: نیروهای مخالف قذافی قصد دارند کنترل کامل مرکز و جنوب لیبی و همچنین شهر سرت، آخرین پناهگاه هواداران قذافی، را به دست بگیرند.

وی در این نشست خبری در مورد تسلیم شدن نیروهای قذافی گفت: «تا روز شنبه، اگر نشانه‌های صلح‌آمیزی دال بر این امر دیده نشود، نتیجه این موضوع را به صورت نظامی مشخص خواهیم کرد.»

وی اظهار داشت که مهلت ضرب‌الاجل به هواداران قذافی تا پایان عید سه‌روزه فطر است که در لیبی تا آخر روز جمعه ادامه دارد. وی افزود: «خواست ما این نیست اما دیگر نمی‌توانیم منتظر بمانیم.»

شهر سرت، زادگاه معمر قذافی که در ۳۵۰ کیلومتری شرق طرابلس قرار دارد، آخرین سنگر بزرگ هواداران رهبر پیشین لیبی به شمار می‌آید و کنترل نقاطی از مناطق صحرایی جنوب لیبی نیز هنوز در دست وفاداران به معمر قذافی است.

یکی از محافظان خمیس، پسر معمر قذافی، روز سه‌شنبه به شبکه خبری «اسکای‌نیوز» گفت که سرهنگ قذافی تا روز جمعه در طرابلس مخفی شده‌ بود ولی هم‌اینک به سوی شهر سَبها در صحرای جنوبی که هنوز در دست افراد خود او است حرکت کرده‌است.

این محافظ پسر معمر قذافی همچنین به اسکای‌نیوز گفت که خمیس در پی یک حمله موشکی بالگردهای ناتو کشته شده‌است اما این اظهارات وی در مورد محل حضور معمر قذافی هنوز از سوی دیگر منابع، از جمله سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، تأیید نشده‌است.

سخنگوی ناتو روز سه‌شنبه گفت که ادامه ماموریت نظامی این سازمان در لیبی «همچنان ضروری است و تا زمانی که نیروهای معمر قذافی شهروندان غیرنظامی را تهدید می‌کنند این ماموریت‌ها هم ادامه خواهند یافت.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، فرماندهان ناتو اعلام کرده‌اند که هم‌اینک عملیات خود را بر گذرگاهی که به کناره شرقی شهر ساحلی سرت منتهی می‌شود متمرکز کرده‌اند.

با انتشار خبرهای خروج احتمالی معمر قذافی از پایتخت لیبی، مقام‌های الجزایری نیز اعلام کرده‌اند که صفیه، همسر قذافی، عایشه، دختر قذافی و دو پسر قذافی با نام‌های محمد و هانیبال، روز دوشنبه از لیبی گریخته و به الجزایر رفته‌اند.

رسانه‌های لبنان روز سه‌شنبه از قول یک مقام دولتی الجزایر گفتند که عایشه قذافی روز سه‌شنبه در الجزایر وضع حمل کرده و صاحب یک دختر شده‌است.

در حالی که شورای انتقالی لیبی خواستار استرداد خانواده معمر قذافی شده‌است، دولت الجزایر می‌گوید که کشورش «تنها به دلایل بشردوستانه» به همسر و سه فرزند رهبر پیشین لیبی اجازه ورود به خاک خود را داده‌ است.

شورای انتقالی لیبی این اقدام الجزایر را «خصمانه» توصیف کرده و هشدار داده‌است که پناه‌دهندگان به این افراد «تبدیل به دشمن مردم لیبی خواهند شد.»
XS
SM
MD
LG