لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

لغو بخشی از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه لیبی


کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
در حالی که نمایندگان ۶۰ کشور حامی شورای ملی انتقالی لیبی خود را برای نشست روز پنجشنبه پاریس و بحث پیرامون آینده لیبی آماده می‌کنند، اتحادیه اروپا نیز اعلام کرده است که در حمایت از این شورا تحریم‌ها علیه ۲۸ موسسه و بندر لیبی را لغو می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز پنجشنبه ضمن اعلام این خبر تأکید کرد که لغو تحریم «شش بندر لیبی» از جمله مواردی است که صورت خواهد گرفت و افزود این اتحادیه قصد دارد با این اقدام منابع مورد نیاز شورای ملی انتقالی و مردم لیبی را در اختیارشان قرار داده و چرخ اقتصاد این کشور را بار دیگر به گردش در بیاورد.

در جریان ناآرامی‌های لیبی اتحادیه اروپا حدود ۵۰ موسسه و بندر را در لیبی مشمول تحریم‌های خود کرد.

۲۷ عضو اتحادیه اروپا در حالی تصمیم به لغو بخشی از تحریم‌ها علیه لیبی گرفته که از دیگر سو، سران ۶۰ کشور جهان قصد دارند امروز، پنجشنبه، در نشستی در پاریس پیرامون مواردی نظیر رسمیت دادن به رهبران جدید لیبی، تأمین بودجه برای این کشور و آموزش نیروهای پلیس به بحث بنشینند.

در آستانه برگزاری این نشست، روسیه اعلام کرد که شورای ملی انتقالی را به رسمیت می‌شناسد و الجزایر نیز تأکید کرد که زمانی که مخالفان معمر قذافی دولتی عمومی تشکیل دهند، آن‌ها را به رسمیت خواهد شناخت.

همچنین آلن ژوپه، وزیر امور خارجه فرانسه نیز اظهار کرده است که کشورش در صدد است حدود «۱.۵ میلیارد یورو» از اموال مسدود شده لیبی را در اختیار شورای ملی انتقالی قرار دهد.

«کنفرانس دوستان لیبی» در حالی در پاریس برگزار می‌شود که کشورهای روسیه و چین که با عملیات ناتو در لیبی به شدت مخالف بودند نیز در این نشست شرکت خواهند داشت، اما آفریقای جنوبی در اعتراض به اقدامات ناتو در لیبی اعلام کرده است که به این نشست نخواهد آمد.

در حال حاضر ۶۰ کشور جهان شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخته‌اند و در تلاشند تا شرایط را برای روی کار آمدن دولت جدید و برقراری ثبات در لیبی فراهم کنند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

دولت‌هایی که تا کنون شورای ملی انتقالی را به رسمیت شناخته‌اند: فرانسه، قطر، مالدیو، ایتالیا، گامبیا، اردن، سنگال، مالت، اسپانیا، استرالیا، امارات متحده عربی، آلمان، کانادا، پاناما، اتریش، لاتویا، دانمارک، بلغارستان، کروواسی، ترکیه، لهستان، بلژیک، هلند، لوکزامبورگ، ایالات متحده آمریکا، اسلوونی، مونته‌نتگرو، بریتانیا، پرتغال، گابون، تونس، مصر، کویت، حکومت خودگردان فلسطینی، مراکش، بحرین، یونان، نروژ، نیجریه، عراق، لبنان، بورکینافاسو، چاد، اتیوپی، ساحل عاج، بوسنی، صربستان، مقدونیه، رواندا، قبرس، مالزی، کوزوو، نیجر، توگو، گینه، جمهوری چک، مغولستان، اسلوواکی، کیپ ورد، روسیه.
XS
SM
MD
LG