لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۱۱

آمریکا: معمر قذافی هنوز در خاک لیبی است


نیجر روز سه شنبه اعلام کرد کاروانی از خودروهای نظامی لیبی به همراه رییس حفظ امنیت و محافظت از معمر قذافی از مرز لیبی گذر کرده و وارد خاک نیجر شده اند. مقامات امنیتی کاخ سفید می گویند معمر قذافی هنوز در خاک لیبی است.

به گزارش آسوشیتد پرس، «منصور داعو» فرمانده حفاظت و امنیت معمر قذافی ریاست این کاوران نظامی که وارد نیجر شده را به عهده داشته است. به گفته مسئولان کنترل مرزی نیجر، کاروان نیروهای حامی معمر قذافی راهی صحرایی در نزدیکی مرز لیبی و نیجر شده که محل اسکان شماری از قبایل حامی معمر قذافی است.

هنوز اعلام نشده که آیا معمر قذافی و یا دیگر اعضای خانواده او در این کاروان نظامی حضور داشته اند یا نه، ولی شبکه تلویزیونی العربیه به نقل از «بازوم محمد» وزیر خارجه معمر قذافی گفته که سرهنگ قذافی در این کاروان «نبوده» و خاک لیبی را ترک نکرده است.

دو تن از مشاوران امنیتی کاخ سفید به رویترز گفتند: «یک کاروان از نزدیکان و نیروهای معمر قذافی از لیبی گریخته ولی قذافی به همراه دسته ای دیگر از نیروهای وفادارش هنوز در خاک لیبی هستند.»

ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، نیز گفته است که معمر قذافی در کاروانی که به نیجر رفته است حضور نداشته است.

«عسارید آق ایمبارکوانه»، یکی از مقامات رسمی کشور مالی که همسایه نیجر است، در گفت وگو با آسوشیتد پرس تایید کرده که کاروانی که معمولا سرهنگ قذافی را حمل می کند، از مرز رد شده است. ایمبارکوانه از معاون دوم شورای ملی مالی و از رهبران قبایل حامی معمر قذافی است.

به گفته مقامات مرزی نیجر، کاروان نظامی شامل چندین خودروی زرهی و نظامی بوده و حدود۱۲تن از مقامات نزدیک به معمر قذافی در آن حضور داشته اند.

ناشر یکی ازروزنامه های محلی در ناحیه مرزی نیجر و لیبی هم گفته شماری از این کاروان های نظامی روز دوشنبه و از قبل راهی منطقه شدند و راه را برای حضور دیگران باز کردند. به نوشته آسوشیتد پرس، نیجر و بورکینافاسو هر دو اعلام آمادگی کرده اند که پذیرای معمر قذافی باشند.

این در حالی است که هم نیجر و هم بورکینافاسو، از متعهدانی هستند که دادگاه کیفری بین المللی را به رسمیت شناخته اند و در صورتی که معمر قذافی، مقامات اطلاعاتی، امنیتی و یا پسرش سیف الاسلام را درخاک خود داشته باشند، باید برای محاکمه آن ها را تحویل دادگاه دهند.

نیروهای ناتو از هرگونه اظهارنظر در مورد وضعیت معمر قذافی خودداری کرده و می گویند حوزه وظایف آن ها، به «حفظ جان شهروندان غیرنظامی» محدود می شود و با خارج از آن، کاری ندارند. برنار والرو، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه هم روز سه شنبه گفت که از این که چه کسانی درون کاروان نظامی بوده اند خبری در دست نیست و اطلاعات دقیق هنوز منتشر نشده است.

به گزارش آسوشیتد پرس، با توجه به این که تشکیلات معمر قذافی در حال حاضر منبع درآمدی ندارد، به احتمال زیاد او از ناحیه قبایل «طوارق» که در شمال نیجر هستند تامین مالی می شود. معمر قذافی در میان اعضای قبایل طوارق محبوب است و طرفداران زیادی دارد.
XS
SM
MD
LG