لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۰

اوباما: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می کند


باراک اوباما (راست) رییس جمهور آمریکا و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی.
باراک اوباما (راست) رییس جمهور آمریکا و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی.
باراک اوباما، رييس جمهور آمريکا، روز چهارشنبه با حضور در سازمان ملل متحد و پس از آن در ديدار جداگانه با محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی، روشن تر از هر زمان ديگر تصريح کرد که ايالات متحده آمريکا تلاش فلسطينی ها را در متوسل شدن به سازمان ملل متحد برای درخواست پذيرش عضويت کشور فلسطين وتو خواهد کرد.

بن رودز، معاون مشاور امنيت ملی کاخ سفيد، در پی ديدار چهارشنبه شب باراک اوباما با محمود عباس در نيويورک، به خبرنگاران گفت: رييس جمهوری آمريکا برای آقای عباس روشن کرد که آمريکا در صورتی که چاره ای باقی نماند، در استفاده از حق وتوی خود در مقابله با گام فلسطينی ها ترديد نخواهد کرد.

بن رودز افزود: آمريکا با دخالت شورای امنيت در روند نزاع اسرائيلی- فلسطينی مخالف است.

ديدار اوباما با محمود عباس در حالی انجام شد که تنها ساعاتی پيش از آن، رييس جمهور آمريکا در سخنرانی در نشست شصت و ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد، تأکيد کرد که استقلال کشور فلسطين از «راه های ميان بر» به دست نمی آيد؛ سخنان صريحی که موجب سرخوردگی شديد محمود عباس و ساير شخصيت های فلسطينی حاضر در تالار شد که آشکارا سر خود را پايين انداخته و عميقاً مأيوس شده بودند.

يکی از مقامات فلسطينی حاضر در این هيات به راديو اسرائيل گفت: «محمود عباس از سخنان اوباما يخ زد و خشک شد» و افزود: «از روزی که ابومازن در کنار ياسرعرفات در محاصره عرفات در رام الله از سوی اسرائيل گرفتار شده بود، ابو مازن را درچنين حالت یأس و حرمان عميق نديده بوديم.»

سپس در ديدار اوباما با محمود عباس نيز حرکات و رفتار ابومازن خشم و یأس عميق او را به خوبی نشان می داد و اوباما از نگاه دوختن در چشمان محمود عباس خودداری کرده بود.

ديدار اوباما با محمود عباس که نخستين ملاقات ميان آنها از فوريه گذشته بود در حالی انجام شد که تا ساعاتی پيش از آن، کاخ سفيد از تعيين اين ملاقات خودداری کرده بود در حالی که موعد ملاقات اوباما با نخست وزير اسرائيل را از مدت ها قبل تعيين و رسماً اعلام کرده بود.

پيش تر گفته شده بود که کاخ سفيد از اعلاميه فلسطينی ها برای مراجعه به سازمان ملل متحد برای پذيرش عضويت فلسطين به عنوان يک کشور چنان ناخشنود شده که حتی از تعيين پيشاپيش موعد ملاقات اوباما با محمود عباس خودداری کرده بود.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، نيز شامگاه چهارشنبه ديدارهای جداگانه ای درنيويورک با نخست وزير اسرائيل و رييس تشکيلات خودگردان فلسطينی به عمل آورد تا آن ها را به از سرگيری مذاکرات سياسی مستقيم تشويق کند.

همزمان، «کوارتت»؛ کميسيون چهارجانبه صلح خاورميانه به نشست های خود در نيويورک ادامه داده است تا شايد محمود عباس را از ارائه درخواست پذيرش عضويت فلسطين به شورای امنيت منصرف کند.

اين احتمال مطرح شده است که «کوارتت» روزجمعه در آستانه سخنرانی محمود عباس در مجمع عمومی سازمان ملل، بيانيه فراخوان طرفين اسرائيلی- فلسطينی را به ازسرگيری مذاکرات صلح منتشر کند.

اين ها در حالی است که در پی سخنرانی چهارشنبه باراک اوباما در مجمع عمومی که موجب نوميدی عميقی در ميان فلسطينی ها و حاميان آن ها شد، هيات فلسطينی در بيانيه ای اعلام کرده بود که قصد محمود عباس برای ارائه رسمی درخواست پذيرش عضويت کشور فلسطين به قوت خود باقی است.

در همين حال، نبيل شعث، مقام ارشد فلسطينی، که آقای عباس را در سازمان ملل متحد همراهی می کند، اين احتمال را بعيد ندانست که در پی ارائه درخواست، فلسطينی ها يک سال برای رسيدگی شورای امنيت مهلت قائل شوند تا شايد دراين دوره، گفت و گوهای اسرائيلی – فلسطينی با پيشرفت روبرو شود.

روز چهارشنبه در محافل مرتبط با تلاش های سياسی اسرائيلی- فلسطينی در سازمان ملل به طور غير رسمی گفته شده بود که يکی از پيشنهادهای آمريکا و «کوارتت» به فلسطينی ها اين بوده که يک سال مهلت برای رسيدگی به درخواست عضويت فلسطينی به شورای امنيت بدهند.

اما دکتر حنان عشراوی، از چهره های بارز فلسطينی، چهارشنبه شب به شبکه تلويزيونی آمريکايی سی.ان.ان گفت: حداکثرمهلتی که حاضريم به شورای امنيت بدهيم، «يک تا دو هفته است».

محمود عباس روز جمعه (بعدازظهر به وقت سرزمين های فلسطينی و ايران) درمجمع عمومی سخنرانی می کند و تأکيد کرده که در خاتمه سخنرانی اش، نامه به شورای امنيت را برای درخواست رسمی پذيرش عضويت کشور فلسطين به دست بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، خواهد سپرد.

مخالفت صريح رييس جمهوری آمريکا با متوسل شدن فلسطينی ها به سازمان ملل برای پذيرش عضويت کشوری برای خود، در حالی بود که صدها هزار فلسطينی روز چهارشنبه جشن های استقلال را در رام الله و شهرهای کرانه باختری آغاز کرده بودند.

آمريکا و اسرائيل همزمان تلاش کرده اند تا نه کشور از ده عضو دائم و غير دائم شورای امنيت با پذيرش درخواست فلسطينی ها مخالفت کنند و بدين ترتيب نيازی به وتوی آمريکا نباشد.

رييس جمهوری نيجريه، يکی از ده عضو غير دائم شورای امنيت، سه شنبه شب در پی ديداری با اهود باراک، وزير دفاع اسرائيل، در نيويورک اعلام کرد که نيجريه رأی ممتنع خواهد داد اما کشور گابن، عضو غير دائم ديگر شورای امنيت، هنوز نظر قطعی خود را اعلام نکرده است.

آمريکا و اسرائيل از يک سو می کوشند که نظر گابن را به سود خود جلب کنند و از ديگر سو، فلسطينی ها و حاميان آن ها گابن را برای موافقت با گام سياسی محمود عباس زير فشار گذاشته اند.

در اين وضعيت، بنا به گزارش رسانه های اسرائيلی، بنيامين نتانياهو و هيات اسرائيلی همراه او در نيويورک از «احساس پيروزی سياسی خود بر فلسطينی ها سرمست شده اند.»
XS
SM
MD
LG