لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

عباس: تصمیم فلسطینی‌ها برای درخواست عضویت در سازمان ملل تغییری نکرده است


با به شماره افتادن ساعات برای آغاز شصت و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که قرار است در آن درخواست عضویت کامل فلسطین به عنوان یک کشور مستقل به شورای امنیت ارائه شود، در حالی که فشار برای عدول محمود عباس، رییس تشکیلات فلسطینی، از این اقدام شدت گرفته است، وی با رسیدن به نیویورک تأکید کرد که تغییری در برنامه خود نداده است.

محمود عباس بامداد دوشنبه (به وقت ایران و سرزمین‌های فلسطینی) با ورود به نیویورک اذعان کرد که آگاه است فشار بر تشکیلات فلسطینی بشدت افزایش یافته است و نیز گفت که به خوبی واقف است که پس از ارائه درخواست عضویت کامل کشور فلسطین به شورای امنیت، فلسطینی‌ها در وضعیت «بسیار دشواری» قرار خواهند گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای عباس گفت در روزهای اخیر پس از آنکه از گام سیاسی تشکیلات فلسطینی برای ارائه درخواست عضویت کشور فلسطین به شورای امنیت سخن گفت، او و تشکیلات فلسطینی با فشارهای سنگینی روبرو شدند اما افزود که «در این فشار‌ها، هیچ طرح و پیشنهاد عملی و تازه‌ای برای از سرگیری مذاکرات اسرائیلی- فلسطینی به ما ارائه نگردید».

آقای عباس در بدو ورود به نیویورک تکرار کرده و گفت که این وظیفه فلسطینی‌ها نیست که اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی به رسمیت بشناسند؛ شناسایی اسرائیل به عنوان کشور یهودی در برابر از سرگیری مذاکرات صلح، یکی از پیشنهادهایی بود که کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه به فلسطینی‌ها داده بود.

آقای عباس در همین حال اسرائیل را فرا خواند که «فرصت تاریخی برای صلح را از دست ندهد».

ابو مازن و سایر بلند پایگان فلسطینی می‌گویند که همچنان استقلال کشور فلسطین را که برآمده از یک پیمان نهایی صلح با اسرائیل در نتیجه مذاکرات واقعی صلح باشد، ترجیح می‌دهند اما تأکید دارند که اسرائیل زمینهٔ لازم را برای ازسرگیری مذاکرات فراهم نکرد.

مهم‌ترین پیش شرط فلسطینی‌ها برای بازگشت به میز مذاکرات با طرف اسرائیلی، قطع کامل ساخت و ساز از سوی یهودیان در شرق بیت المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری رود اردن و نیز خودداری اسرائیل از توسعه یهودی نشین‌های کنونی دراین مناطق بود؛ سرزمین‌های پیش از جنگ «شش روزه» سال ۱۹۶۷ که فلسطینی‌ها می‌خواهند کشور مستقل فلسطین را با پایتختی قدس شرقی بروی آن برپا کنند.

محمود عباس در نیویورک تکرار کرد که در پایان سخنرانی‌اش در مجمع عمومی رسماً درخواست پذیرش کشور مستقل فلسطین را به دست دبیرکل سازمان ملل خواهد سپرد.

آقای عباس در حالی چند روز زود‌تر از سخنرانی‌اش درمجمع عمومی به نیویورک رسیده است که هنوز نیز کاخ سفید برای ملاقات احتمالی میان باراک اوباما با وی موعدی تعیین نکرده است، که در این زمینه آقای عباس خود گفت ایشان می‌داند که من در نیویورک هستم و منتظر عملی شدن قولشان برای استقلال کشور فلسطین می‌باشم.

باراک اوباما در دو سال اخیر ابراز امیدواری کرده بود که کشور مستقل فلسطین در نشست شصت و ششم مجمع عمومی سازمان ملل متحد به عنوان عضو جدید جامعه جهانی به این سازمان پیوسته باشد.

ایالات متحده، یکی از چهار ضلع کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، سه ضلع دیگر این کمیسیون، تقلاهای شدیدی را دنبال می‌کند تا آقای عباس را وادار نمایند که از متوسل شدن به سازمان ملل برای استقلال کشور فلسطین خودداری کند و به مسیر مذاکرات بازگردد.

قرار است نشست‌های کمیسیون چهارجانبه صلح خاورمیانه، موسوم به «کوارتت»، دوشنبه و هر روز این هفته ادامه یابد؛‌‌ همان گونه که خانم هیلاری کلینتون، وزیرخارجه آمریکا، شامگاه گفت نومید نشده و تسلیم نمی‌شویم - هرچند که اختلاف نظرهای تازه‌ای دراین خصوص میان آمریکا و اتحادیه اروپا بروز کرده است.

«کوارتت» یکشنبه درحالی در نیویورک تشکیل جلسه داده بود که درحاشیه آن، اهود باراک، وزیردفاع اسرائیل نیز که به آمریکا رفته است با سلام فیاض، نخست وزیرتشکیلات خود گردان دیدار کرد.

به گزارش رادیو اسرائیل، آقای باراک فاش کرده که خود در دو هفته اخیر دیدارهای محرمانه‌ای در کشور اردن با محمود عباس داشته است؛ ملاقات‌هایی که بدون ثمر سیاسی بوده است.

در این میان، دولت اسرائیل نسبت به بروز ناآرامی و بی‌ثباتی بیشتر در خاورمیانه درپی شکست احتمالی گام سیاسی تشکیلات فلسطینی، هشدار داده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، که چهارشنبه، یک روزپس از رسیدن به نیویورک برای حضور در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با باراک اوباما دیدار می‌کند، یکشنبه بار دیگر گفت که برای از سرگیری بی‌قید و شرط گفت‌و‌گوهای سیاسی با فلسطینی‌ها آماده است.

نخست وزیر اسرائیل در همین حال در آخرین نشست هیئت دولت خود در بیت‌المقدس گفت که دولت او به التماس نمی‌افتد و به اقداماتی که به احترام ملی این کشور لطمه بزند، روی نخواهد آورد.

آقای نتانیاهو ارزیابی کرد که گام سیاسی تشکیلات فلسطینی در شورای امنیت با ناکامی روبرو شود ولی گفت فلسطینی‌ها در آن صورت می‌خواهند به رأی گیری در مجمع عمومی سازمان ملل متوسل شوند، که به گفته نخست وزیر اسرائیل، «دیگر اهمیت چندانی ندارد».

اگر شورای امنیت با عضویت فلسطین موافقت نکند و تنها رأی گیری در مجمع عمومی برای فلسطینی‌ها موفقیت آمیز باشد، عضویت فلسطین به صورت یک کشور کامل نخواهد بود.

باراک اوباما در حالی که هنوز ظاهراً برای بیان ناخشنودی آمریکا از تصمیم فلسطینی‌ها در توسل جستن به سازمان ملل، از دیدار با محمود عباس سر باز می‌زند، اما از دولت اسرائیل خواسته است که از درپیش گرفتن اقدامات تنبیهی علیه حکومت فلسطینی خودداری نماید.

روزنامه هاآرتص دوشنبه نوشت، آمریکا نگران است که اقدامات تنبیهی دولت اسرائیل در قبال تشکیلات خودگردانی، وضع را به سوی وخامت بیشتر ببرد و تظاهرات گسترده‌ای که فلسطینی‌ها می‌خواهند همزمان با درخواست پذیرش عضویت کشورفلسطین در سازمان ملل برگزار کنند، جنبه خشونت آمیز به خود بگیرد.

اینها درحالی است که اسماعیل هنیه، نخست وزیر دولت حماس در غزه نیز بار دیگر گفت که رجوع «پرمخاطره» تشکیلات فلسطینی به سازمان ملل برای پذیرش عضویت کشور فلسطین، برآمده از تفاهم ملی فلسطینی نبوده است و حماس از آن حمایت نمی‌کند هر چند که افزود «حماس از تشکیل کشور فلسطین جلوگیری نخواهد کرد».

با وجود این، جنبش فتح بار دیگر دوشنبه درخواست خود را از حماس و همه جناح‌های فلسطینی برای حمایت از این «گام سیاسی تاریخی» تکرار کرد.
XS
SM
MD
LG