لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۰

تلاش آمریکا برای ترغیب چین به خودداری از همکاری مالی با برنامه اتمی ایران


وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، یک مقام بلندپایه این وزارتخانه، این هفته راهی هنگ کنگ و چین خواهد شد تا درباره اقدامات بازدارنده مالی درباره برنامه هسته‌ای ایران رایزنی کند.

بنا بر اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، دیوید کوهن معاون این وزارتخانه در امور تروریسم و اطلاعات مالی به چین می‌رود تا با مقام‌های بلندپایه این کشور و همچنین دست‌اندرکاران بخش خصوصی در چین دیدار و گفت‌وگو داشته باشد.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «در دیدار وی بر اهمیت همکاری و هماهنگی نزدیک با چین درباره مبارزه با تامین منابع مالی گسترش سلاح‌ و دیگر اقدامات برای حفاظت از یکپارچگی نظام مالی بین‌الملل تاکید خواهد شد.»

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید، دیوید کوهن در سفر خود درباره «نفع مشترک» جامعه جهانی در بازداشتن ایران از استفاده از نظام مالی جهانی برای برنام نظامی هسته‌ای خود تاکید خواهد کرد.

دیوید کوهن همچنین قرار است با مقام‌های چینی درباره تحریم‌های کره شمالی گفت‌وگو کند.

آنگونه که در بیانیه وزارت خزانه‌داری ایالت متحده آمده، این مقام آمریکایی در هنگ کنک، افزایش ریسک داد و ستد دریایی با شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی را یادآور خواهد شد؛ شرکتی که از پیش از سوی آمریکا به اتهام همکاری در برنامه هسته‌ای ایران از سوی واشینگتن مورد تحریم قرار گرفته است.

در حالی که ایران اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای خود را همواره رد می‌کند کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا، تهران را صریحا به داشتن برنامه نظامی متهم می‌کنند.

واشینگتن همچنین اظهارات اخیر مقام‌های ایرانی برای حل و فصل مسائل هسته‌ای را جدی ندانسته و آن را «فضا سازی» و اقدامی برای «تغییر افکار عمومی» خوانده است.

به تازگی سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در نامه‌ای به کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از اعلام آمادگی تهران برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای سخن گفته است.

در واکنش به این نامه، کاترین اشتون گفت: «اگر ايران آماده باشد که به صورت جدی وارد مذاکرات واقعی برای حل نگرانی‌های جامعه بين‌ ‌المللی در خصوص برنامه هسته‌ای‌ا‌ش شود، ما نيز مايل خواهيم بود به زودی بر سر چگونگی و زمان مذاکرات آينده توافق کنيم.»

این همه در حالی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز در آخرین گزارش خود صریحا از «نگرانی فزاینده» این نهاد درباره احتمال وجود برنامه نظامی هسته‌ای در ایران سخن گفت.

غنی‌سازی اورانیوم و ساخت و توسعه موشک‌های بالستیک از جمله مواردی است که مقام‌های کشورهای غربی به شدت به آن با سوء ظن می‌نگرند.
XS
SM
MD
LG