لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۷

واکنش آیت‌الله خامنه‌ای به اتهام ترور در واشینگتن: این تهمت مهمل است


آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی.
آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در اولین واکنش مستقیم خود به اتهام توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا، این اتهام را «تهمت مهمل و بی‌معنا» خواند و گفت که «این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت».

ایالات متحده روز سه‌شنبه جمهوری اسلامی ایران را متهم کرد که دو شهروند ایران قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آیت‌الله علی خامنه‌ای که در سفر خود به استان کرمانشاه روز شنبه در گیلان‌غرب سخن می‌گفت در این مورد افزود: «دشمن برای گسترش ایران‌هراسی یقه می‌دَرّاند و جان می‌کند، اما همانند گذشته جز نفرت بی‌پایان ملت‌ها از رژیم آمریکا و افزایش علاقه مردم به شعارهای پرافتخار ملت ایران هیچ نتیجه‌ای به دست نمی‌آورد.»

وی اتهام طرح ایران برای این توطئه را «حلقه‌ای از توطئه‌های پی‌درپی مستبدان جهانی» دانست و اظهار داشت: «آنها با نسبت دادن یک تهمت مهمل و بی‌معنا به چند ایرانی تلاش کردند بهانه‌ای به دست آورند و جمهوری اسلامی ایران را به عنوان مدافع تروریسم مورد هجوم تبلیغاتی سیاسی قرار دهند، اما این توطئه نیز نگرفت و نخواهد گرفت.»

رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه نیز در گفته‌هایی که خبرگزاری فرانسه آن را «واکنشی غیرمستقیم» به اتهام آمریکا به ایران دانسته این کشور و دیگر قدرت‌های غربی را به «تکرار شیوه‌های بی‌خاصیت» خود برای «ایران‌هراسی» متهم کرد.

در همین زمینه خبرگزاری رویترز روز شنبه نوشت که گرچه باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده، آشکارا انگشت اتهام را به سوی آیت‌الله خامنه‌ای یا محمود احمدی‌نژاد نگرفته، «برخی مقام‌های آمریکایی معتقدند که آیت‌الله علی خامنه‌ای به نحوی در این ماجرا دست داشته است».

این خبرگزاری بدون نام بردن از این «مقام‌های آمریکایی» نوشت که این مقام‌ها می‌پذیرند مسئله «دست داشتن» علی خامنه‌ای در «این عملیات نیروی قدس» تنها بر اساس تحلیل سابقه روش‌های مورد استفاده نیروی قدس مطرح شده‌ و مستنداتی در این زمینه در دست نیست.

دولت ایالات متحده می‌گوید مستنداتی در دست دارد که نشان می‌دهد «نقل و انتقالات بانکی ۱۰۰ هزار دلار که برای تسهیل توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا واریز شده» با نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، مرتبط است.

«به زودی تمام اتهام‌زنندگان را به شرمساری خواهیم کشاند»

از سوی دیگر روز شنبه علی‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران، نیز در واکنش به اتهام توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در آمریکا گفت: «ما به زودی تمام اتهام‌زنندگان به ایران را به شرمساری خواهیم کشاند.»

به گزارش خبرگزاری فارس وی در ادامه گفت: «درصد بالایی از مردم عربستان به این سناریوی تصنعی واقفند و می‌دانند که این پوششی بر شکست‌های آمریکا در داخل و خارج است.»

وزیر خارجه ایران افزود: «امیدواریم سعودی‌ها با رعایت تمامی جوانب احتیاط به این موضوع بپردازند، چون دشمن همواره می‌خواهد بین کشورهای منطقه تفرقه ایجاد کند. سعودی‌ها هم عاقل‌تر از آن هستند که وارد این بازی سیاسی شوند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، نیز در واکنش به این اخبار، این اتهام آمریکا را «دروغی مضحک» نامید و اظهار داشت: «آمریکا در انقلاب‌های منطقه‌ای، متحدان خود را یک به یک از دست داده و برای فرافکنی شکست‌های خود در اثر بیداری مردم مسلمان منطقه به این سناریوسازی‌ها و فتنه‌انگیزی‌ها متوسل شده‌ است.»

در همین حال به گزارش خبرگزاری ایرنا، ابراهیم شیبانی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در اتریش، این اتهام آمریکا را «بسیار ناشیانه» نامید و گفت که «این اتهام بحثی مسخره و خنده‌دار است» که به گفته او «حتی خود آمریکایی‌ها هم آن را باور نمی‌کنند».

روز جمعه محمدرضا مجیدی، سفیر ایران در یونسکو، درباره این اخبار گفت: «آمریکا یک بار دیگر با استفاده از شگردهای نخ‌نما که بر همگان آشکار است، به ایران‌هراسی دامن زد.»

به گزارش ایرنا، محمدرضا مجیدی هم‌چنین اظهار داشت که «مردم مغرب‌زمین از جهل رسانه‌ای رنج برده و... از واقعیت‌ها دور هستند» و «نخبگان، خواص و روشنفکران جهان اسلام» وظیفه دارند آنها را «آگاه سازند».

وزارت خارجه آمریکا می‌گوید بر سر ماجرای «توطئه ترور» سفیر عربستان، بین مقام‌های ایرانی و آمریکایی «تماس مستقیم» وجود داشته و با ایرانی‌ها دیدار صورت گرفته ‌است. مقام‌های ایرانی این امر را تکذیب می‌کنند.

در همین حال سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان، گفته ‌است که کشورش در حال بررسی چگونگی پاسخ به اقدام ایران است. بریتانیا نیز از لزوم پاسخ بین‌المللی به «اقدام ایران» سخن گفته ‌است.
XS
SM
MD
LG