لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۲

آمريکا پنج نفر و چهار شرکت را به فروش قطعات حساس به ايران متهم کرد


ليزا موناکو، دستيار دادستان فدرال آمريکا،
ليزا موناکو، دستيار دادستان فدرال آمريکا،
مقام های دادگستری آمريکا روز سه شنبه پنج فرد و چهار شرکت تجاری را متهم کرده اند که دستگاههای راديويی کنترل از راه دور را که کاربرد نظامی دارند، به ايران ارسال کرده اند. به گفته اين مقام ها، ۱۶ قطعه از اين دستگاه ها که در ساخت بمب های کنار جاده ای کاربرد دارند، درعراق کشف شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، چهار متهم در سنگاپور توسط مقامات اين کشور بازداشت شده اند و نفر پنجم نيز ساکن ايران و هم اکنون تحت تعقیب است.

طبق اين گزارش برخی ازاين افراد همچنين به توطئه برای ارسال آنتن های نظامی از سنگاپور به هنگ کنگ متهم شده اند.

ليزا موناکو، دستيار دادستان فدرال آمريکا، در اين زمينه گفته است: اين اتهامات تهديد شبکه تدارکی ايران برای دستيابی به تکنولوژی آمريکا را مورد تاکيد قرار می دهد.

بنابر دادخواست دادستانی فدارل طی سال ها ی ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نيروهای امريکايی درعراق تعداد زيادی از دستگاههای کنترل از راه دور ساخت کارخانه ای درمينسوتای آمريکا را جمع اوری کردند.

طبق اين گزارش، اين دستگاه های راديويی می توانند داده های بی سيم را تا ۴۰ مايلی با آنتن دهی قوی انتقال دهند.

از حسين لاريجانی به عنوان متهم ايرانی تحت تعقيب نام برده شده است. چهار سنگاپوری بازداشت شده عبارتند از : ونگ لن، ليم يونگ نام، ليم کو سينگ، و هيا سو گان بنسون.

اين چهار سنگاپوری متهم اند که ۶ هزار دستگاه راديويی کنترل از راه دور از کارخانه ای درمينسوتا خريداری کرده و از طريق سنگاپور به ايران فرستاده اند.

ليم کو سينگ و هيا سو گان همچنین به توطئه برای ارسال آنتن های نظامی يک شرکت در مينسوتای آمريکا از سنگاپور به هنگ کنگ متهم شده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، دادستانی فدرال تصريح کرده است که خواستار استرداد اين افراد شده تا بتوان آنها در خاک امريکا مورد محاکمه قرار داد.

در هماهنگی با اين اقدام دادستانی فدرال آمريکا، وزارت تجارت آمريکا نيز اسامی اين پنج نفر به همراه ده نفر ديگر و شماری از شرکت های مرتبط با آنها در چين، هنگ کنگ، ايران و سنگاپور را فهرست سیاه اين وزارت خانه اضافه کرده است.

درياسالار مايک مولن، رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا، در تيرماه سال جاری گفته بود: ايران با هدف کشتار سربازان آمريکايی اين سلاح های پيشرفته را در اختيار گروه های افراطی شيعه عراق قرار می دهد.

درياسالار مولن همچنين گفت: ايران با اطلاع کامل رهبری اين کشور مواد منفجره و بمب های کنار جاده ای پيشرفته در اختيار گروه‌های شيعه قرار می‌دهد.
XS
SM
MD
LG