لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۳

در پی درخواست مقامات لیبی، جلسه ناتو برای پایان مأموریتش عقب افتاد


مصطفی عبدالجلیل در میان نیکولا سرکوزی (راست) و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
مصطفی عبدالجلیل در میان نیکولا سرکوزی (راست) و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا
به دنبال درخواست مقامات لیبیایی از سازمان آتلانتیک شمالی، ناتو، برای ماندن در این کشور، ناتو روز چهارشنبه اعلام کرد که جلسه تصمیم‌گیری رسمی برای پایان دادن به مأموریت خود در لیبی را دست‌کم «تا پایان این هفته» به تعویق انداخته است.

سازمان ناتو که با تکیه بر قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد و برای «دفاع از جان غیرنظامیان» در برابر نیروهای معمر قذافی وارد لیبی شده بود پیشتر اعلام کرده بود که قرار است در پایان ماه جاری میلادی، اکتبر، به مأموریت خود در این کشور پایان دهد.

اما به گزارش خبرگزاری رویترز، مصطفی عبدالجلیل، رهبر موقت لیبی، روز چهارشنبه رسماً از این سازمان درخواست کرده است تا پایان سال جاری میلادی یعنی حدود دو ماه دیگر به حضور خود در این کشور ادامه دهد.

آقای عبدالجلیل دلیل این درخواست حکومت تازه در زادگاه معمر قذافی، لیبی، را تلاش برای ممانعت از خروج وفاداران به این دیکتاتور از کشور عنوان کرده است.

خبر درخواست دولت موقت در لیبی و پاسخ مثبت سازمان ناتو به آن در حالی منتشر شده است که نمایندگان کشورهای عضو ناتو قرار بود در روز چهارشنبه گرد هم بیایند و تصمیم اولیه خود مبنی بر خروج نیروهای این سازمان در ۳۱ اکتبر، ۹ آبان‌ماه، را نهایی کنند.

کارمن رومرو، سخنگوی ناتو، روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به عقب افتادن این جلسه اعلام کرد که تصمیم رسمی این سازمان روز جمعه اتخاذ خواهد شد.

خانم رومرو در عین حال اضافه کرد: «طبق توافق، ناتو وضعیت کشور را زیر نظر دارد و توانایی آن را دارد که به هر تهدیدی برای جان غیرنظامیان پاسخ دهد.»

اعضای ناتو تصمیم اولیه برای خروج از لیبی را هفته گذشته و به توصیه فرماندهان نظامی این سازمان اتخاذ کردند.

در همین زمینه ژنرال چارلز بوشارد، فرمانده عملیات لیبی ناتو، روز دوشنبه اعلام کرده بود که از سوی نیروهای وفادار به معمر قذافی «تقریبا هیچ خطری» نمی‌بیند.

پس از آن که معمر قذافی روز پنج‌شنبه هفته گذشته به پایان راه دیکتاتوری ۴۲ ساله خود در لیبی رسید، شورای ملی انتقالی لیبی نیز روز یک‌شنبه رسماً آزادسازی تمام سرزمین لیبی را از سلطه او اعلام کرد.

به گفته خبرگزاری رویترز، اعضای ناتو بیش از هر چیز مشتاق‌اند که در این زمانه بحران اقتصادی و کاهش بودجه‌های دفاعی هر چه زودتر به مأموریت خود در کشور آفریقایی لیبی پایان دهند.
XS
SM
MD
LG