لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۷

واکنش‌های جهانی به کشته شدن معمر قذافی


باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، روز پنجشنبه گفته است که با مرگ معمر قذافی دهها سال حکومت «مشت آهنين» به پايان رسيد. وی همچنين هشدار داده است که اين رويداد نشان داد که حکومت های سرکوبگر در خاورميانه فرو خواهند ريخت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما گفته است: اين يک روز با اهميت در تاريخ ليبی است، روزی که سايه تاريک استبداد برچيده شد.

مقامات شورای ملی انتقالی ليبی، روز پنجشنبه، اعلام کردند که معمر قذافی، رهبر سابق ليبی، در جريان درگيری‌ها در شهر سرت کشته شده است.

باراک اوباما همچنين گفته است: مردم ليبی اکنون مسئوليت بزرگی برای ساختن لیبی برای همه، و جامعه‌ای دمکراتيک و اهل بردباری و مدارا برعهده دارند، که جایگزین ديکتاتوری معمر قذافی باشد.

رييس جمهوری آمريکا همچنين گفته است: در سراسر جهان عرب، شهروندان برای احقاق حق خود بپا خاسته‌اند. جوانان پاسخ محکمی به ديکتاتوری‌ها می‌دهند. آن دسته از رهبرانی که سعی می‌کنند که شان و حقوق (شهروندان) را انکار کنند، موفق نخواهند شد.

باراک اوباما اضافه کرده است: «رويداهای امروز بار ديگر ثابت کرد که حکومت مشت آهنين در منطقه محتوم به پايان است.»

باراک اوباما همچنين از مقامات شورای ملی انتقالی ليبی خواسته است تا با آمريکا و متحدانش برای رديابی موشک‌های زمين به هوايی که درجريان ناآرامی گم شده‌اند، همکاری کنند.

اندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، نيز گفته است که نيروهای اين سازمان از روز جمعه اقدامات خود برای پايان ماموريت شش ماهه درليبی را آغاز خواهند کرد.

دبيرکل ناتو همچنين با اشاره به کشته شدن رهبر سابق ليبی گفته است: سرانجام پس از ۴۲ سال، حکومت وحشت معمر قذافی به پايان رسيد.

کشته شدن معمر قذافی واکنش های بين المللی را در پی داشته است و بسياری از مقامات کشورهای غربی از کشته شدن معمر قذافی به عنوان سرفصلی تاريخی برای مردم ليبی ياد کرده اند.

ديويد کامرون، نخست‌وزير بريتانيا، ساعاتی پس از اعلام خبر کشته شدن معمر قذافی گفته است، امروز، روزی است که می‌بايست قربانيان سرهنگ قذافی را به خاطر آورد.

نخست وزير بريتانيا همچنين گفته است، مردم ليبی اکنون اين فرصت بزرگ را دارند، تا بتوانند آينده‌ای دمکراتيک و قوی برای خود بسازند.

نيکولا سرکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، نيز گفته است، کشته شدن معمر قذافی «گامی بزرگ به جلو» برای رهايی مردم از چنگال يک رژيم ديکتاتور و خشن پس از دهها سال است.

بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، نيز کشته شدن معمر قذافی را «گذار تاريخی» برای ليبی خواند و گفت: «راه در پيش روی ليبی و مردمش دشوار و پرچالش خواهد بود.»
XS
SM
MD
LG