لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

شورای انتقالی ليبی: به سر قذافی پس از دستگیری گلوله خورد


در واکنش به خبرها و تصاویر منتشر شده از چگونگی کشته شدن معمر قذافی، محمود جبرئیل، رئیس اجرایی شورای انتقالی لیبی اعلام کرد که رهبر سابق این کشور پس از دستگیری، بر اثر اصابت گلوله به سرش و در جریان درگیری کشته شده است.

در همین حال تلویزیون لیبی، با نشان دادن جسد معتصم قذافی، فرزند رهبر پیشین لیبی، کشته شدن وی را تایید کرده است.

روز پنجشنبه ویدیویی به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و خبری منتشر شد که نشان می‌دهد معمر قذافی در لباس نظامی در بازداشت نیروهای شورای انتقالی و سوار بر وانت است؛ آنگونه که این تصاویر نشان می‌دهد معمر قذافی در حالی که آغشته به خون است از این خودرو به پایین کشیده می‌شود. در این ویدئو یک نفر فریاد می‌زند «باید زنده بماند؛ باید زنده بماند»؛ سپس صدای گلوله شنیده می‌شود و ویدیو قطع می‌شود.

Qaddafi’s body arriving in Misurata
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:08 0:00
لینک مستقیم

در حالی که یکی از اعضای «بلندپایه شورای انتقالی لیبی» به خبرگزاری رویترز گفته است که نیروهای شورای انتقالی پس از دستگیری معمر قذافی را کشته‌اند، محمود جبرئیل، رئیس شورای انتقالی لیبی در کنفرانس خبری خود گفته است که وی در جریان درگیری میان مخالفان و موافقان قذافی کشته شده و مشخص نیست از سوی چه کسی هدف قرار گرفته است.

محمود جبرئیل گفت: «قذافی از لوله فاضلاب بیرون آورده شد. او مقاومتی از خود نشان نداد. وقتی ما می‌خواستیم او را انتقال دهیم بازوی راست او هدف گلوله قرار گرفت و وقتی که آنها می‌خواستند او را سوار وانت بکنند او جراحت دیگری نداشت.»

رئیس اجرایی شورای انتقالی لیبی افزود: «وقتی که این خودرو قذافی را منتقل می‌کرد با آتش انقلابیون و نیروهای قذافی برخورد کرد که در این حین یک گلوله به سر قذافی اصابت کرد.»

محمود جبرئیل در ادامه گفت: «پزشک قانونی نتواست بگوید که شلیک از سوی انقلابیون یا نیروهای قذافی بوده است.»

با این حال یک «مقام بلندپایه شورای انتقالی» به خبرگزاری رویترز گفت: «آنها قذافی را زنده دستگیر کردند و وقتی قدافی را انتقال می‌دادند، او را می‌زدند و سرانجام او را کشتند.»

این «مقام بلندپایه شورای انتقالی» همچنین گفته است قذافی ممکن بود مقاومت کند که با آنچه که در ویدئوی منتشر شده دیده می‌شود همخوانی ندارد.

در کنفرانس خبری مقامات شورای انتقالی گفته شد که دستور برای کشتن قذافی صادر نشده بود.

معتصم، فرزند معمر قذافی، نیز روز پنجشنبه در شهر سرت کشته شد و تلویزیون لیبی تصاویری از جسد وی منتشر کرد. معتصم مشاور امنیت ملی حکومت قذافی بود.
XS
SM
MD
LG