لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۱

معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی کشته شد


تصویر منتسب به معمر قذافی پس از مجروح شدن که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده است.
تصویر منتسب به معمر قذافی پس از مجروح شدن که از سوی خبرگزاری فرانسه منتشر شده است.
شبکه های تلويزيونی بين المللی به صورت زنده در حال پخش تصاویری از جسد معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، در زادگاه وی، شهر سرت، هستند.

این تصاویر، قذافی را در حالی نشان می دهد که صورت او خونین است و جای گلوله در سر وی دیده می شود.

تلویزیون الجزیره که این تصاویر را به صورت اختصاصی پخش می کند، برای نخستین بار جسد نیمه برهنه معمر قذافی را به نمایش گذاشته است که سر او به روی زمین افتاده و صورت اش قرمز است.
Muammar Qaddafi Killed In Sirte
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:15 0:00
لینک مستقیم

شورای انتقالی لیبی روز پنجشنبه اعلام کرد که رهبر پیشین این کشور در جریان درگیری با مخالفان مسلح اش در شهر سرت کشته شده و جسدش به مصراته منتقل شده است.

معمر قذافی به مدت ۴۲ سال بر لیبی حکومت می کرد.

اخبار اولیه حاکی از جراحت شدید وی و بازداشت او از سوی نیروهای وابسته به شورای انتقالی لیبی بود.

در همین زمینه، عبدالمجید، عضو شورای ملی انتقالی لیبی گفته بود: «معمر قذافی دستگیر شده است. او از ناحیه دو پا زخمی است... او را با آمبولانس به بیمارستان برده‌اند.»

عبدالمجید گفته است که در جریان این حمله ابوبکر یونس جبر، فرمانده نیروهای مسلح معمر قذافی نیز کشته شده است.

اظهارات علیرضا نوری زاده، تحلیلگر سیاسی، پیرامون خبر دستگیری معمر قذافی
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:21 0:00
لینک مستقیم


در همین حال عبدالحکیم الجلیل، از فرماندهان شورای ملی انتقالی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز از دستگیری موسی ابراهیم، سخنگوی معمر قذافی خبر داده است.

همچنین شبکه تلویزیونی «لیبی آزاد» از مرگ معمر قذافی خبر داده و افزوده است که معتصم، پنجمین پسر معمر قذافی و عبدالله السنوسی، رییس پیشین سازمان اطلاعاتی ليبی نیز در سرت دستگیر شده و به مصراته منتقل شده‌اند.

همچنین خبرگزاری رویترز به نقل از یک فرمانده نظامی شورای ملی انتقالی لیبی گزارش داده است که معمر قذافی پس از دستگیری بر اثر جراحات وارده کشته شده است.

عبدالکریم بلحاج تاکید کرده است: «معمر قذافی از ناحیه سر نیز زخمی شده بود... تیراندازی شدیدی علیه گروه او (قذافی) در جریان بود و معمر قذافی کشته شد.»

به رغم نشان دادن تصاویر جسدی که گفته می شود متعلق به معمر قذافی است، منابع مستقل هنوز این خبر را تایید نکرده اند.

یکی از فرماندهان شورای ملی انتقالی در سرت به شبکه خبری الجزیره گفته است: «بله، معمر قذافی دستگیر شده است، اما ما هنوز مطمئن نیستیم که او زنده است یا نه.»

در عین حال به گزارش آسوشیتد پرس، سخنگوی ارشد و سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی تأکید کرده اند که گزارش‌ها پیرامون دستگیری معمر قذافی تایید نشده هستند.

همچنین وبسایت شبکه تلویزیونی «اللیبیه»، که توسط حامیان معمر قذافی اداره می‌شود، گفته است که خبر «دستگیری یا مرگ» معمر قذافی «بی‌اساس» است و معمر قذافی از سلامت جسمانی برخوردار است

ایالات متحده نیز گفته است که نمی‌تواند خبر دستگیری معمر قذافی را تأیید کند.

بت گاسلین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما گزارش‌های رسانه‌ها را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم آن‌ها را تأیید کنیم.»

در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع خبری خود از کشته شدن معمر قذافی در یک درگیری خبر داده است.

در این میان دمیتری مدودیف، رییس جمهور روسیه گفته است که مردم لیبی باید در مورد سرنوشت معمر قذافی تصمیم بگیرند.

به گزارش یک خبرگزاری ایتالیایی، سیلویو برلوسکونی، نخست وزیر ایتالیا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که جنگ در لیبی به پایان رسیده است.

در عین حال سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی می‌گوید که شهر سرت، «تقریبا» به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است و این در حالی است که نیروهای شورای ملی انتقالی در شهر سرت، آخرین پایگاه عمده معمر قذافی گفته اند که کنترل کامل شهر را در دست گرفته‌اند.

عبدالرحمن بوسین، سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه با اظهار اینکه «شهر (سرت)‌تقریبا آزاد شده است» خاطر نشان کرد که از شدت درگیری‌ها کاسته شده و نیروهای شورای انتقالی در حال پاکسازی آخرین منطقه این شهر از نیروهای حامی معمر قذافی هستند.

این در حالی است که سرهنگ یونس الابدالی، فرمانده عملیات در بخش شرقی سرت به خبرگزاری رویترز گفته است: «سرت آزاد شده است. هیچ یک از نیروهای قذافی اینجا حضور ندارند.»

در عین حال یک فرمانده دیگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز تأکید کرده است که شهر سرت به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است.

یکی دیگر از اعضای شورای ملی انتقالی نیز به آسوشیتدپرس گفته است: «نیروهای ما کنترل آخرین منطقه سرت را نیز در دست گرفته‌اند... شهر آزاد شده است.».
XS
SM
MD
LG