لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

هیلاری کلينتون: دوران سخت برای ليبی آغاز شده است


 هیلاری کلینتون به همراه مصطفی عبدالجلیل، رهبر شورای انتقالی لیبی
هیلاری کلینتون به همراه مصطفی عبدالجلیل، رهبر شورای انتقالی لیبی
همزمان با ديدار غيرمنتظره هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، از طرابلس، واشينگتن روز سه شنبه از کمک های تازه خود به شورای انتقالی ملی ليبی خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، هيلاری کلينتون در جريان سفر طرابلس و پيش از ديدار با مقامات ليبی با اشاره به چالش های پيش روی گذار به دمکراسی در ليبی گفته است:«قسمت سخت اکنون آغاز شده است.»

هيلاری کلينتون درجريان سفر به طرابلس و ديدار با مصطفی عبدالجليل، رييس شورای انتقالی، و محمود جبرئيل، نخست وزير، گفته است:« افتخار می کنم که اکنون اينجا و در خاک ليبی آزاد هستم.»

هيلاری کلينتون اضافه کرده است:«آمريکا افتخار می کند که به هنگام مبارزه شما برای آزادی در کنارتان ايستاد و تا زمانی که شما اين مسير را ادامه می دهيد در کنار شما خواهد بود.»

وزيرامور خارجه آمريکا گفته است:« اين برهه زمانی متعلق به ليبی است. اين پيروز ليبی آزاد است و آينده به شما تعلق دارد.»

خانم کلينتون همچنين گفته است که زنان در اين راه فداکاری کرده اند و می بايست از حق مشارکت برابر در جامعه ليبی برخوردار باشند.

طبق اين گزارش مقام های آمريکايی که همراه خانم کلينتون به طرابلس سفر کرده اند می گويند، آمريکا يازده ميليون دلار کمک ديگر در اختيار دولت انتقالی قرار می دهد. از زمان آغاز مبارزه مخالفان عليه حکومت معمر قذافی در ماه فوريه سال جاری تاکنون امريکا ۱۳۱ ميليون دلار به نيروهای مخالفان کمک کرده است.

کمک های تازه شامل دارو و خدمات پزشکی برای مجروحان و زخمی ها و همچنين برای تامين امنيت سلاح های ليبی و جلوگيری از دستيابی تروريست های به اين سلاح ها است.

هيلاری کلينتون همچنين تصريح کرده است که جنگ درليبی به پايان نرسيده است و سازمان پيمان اتلانتيک شمالی، ناتو، تا زمانی که تهديد عليه شهروندان ليبيايی وجود داشته باشد، به محافظت از آن ها ادامه خواهد داد.

هيلاری کلينتون گفته است:«تعهد شورای ملی انتقالی ليبی برای برداشتن گام های ضروری در راستای يکپارچه کردن کشور، باعث دلگرمی ما شده است.»

وی با اين حال از همه گروه های شبه نظامی خواسته است تا منافع پيوستن به دولت انتقالی را در نظر بگيرند.

مخالفان معمر قذافی و نيروهای ناتو همچنان در تلاش هستند تا با يافتن محل اختفای معمر قذافی که نزديک به ۴۲ سال کنترل حکومت ليبی را در دست داشت، به جنگ در اين کشور پايان دهند.

در اين ميان شهر طرابلس، پايتخت ليبی، که کنترل آن از حدود دو ماه پيش به دست نيروهای شورای انتقالی ليبی افتاده است، روز جمعه، برای اولين بار در اين مدت شاهد درگيری دوباره بین نیروهای دولت انتقالی و وفاداران به معمر قذافی بود.
XS
SM
MD
LG