لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

انتشار اخبار متناقض درباره سرنوشت معمر قذافی


تصویری از مجروح شدن رهبر پیشین لیبی در شهر سرت که با موبایل گرفته شده است.
تصویری از مجروح شدن رهبر پیشین لیبی در شهر سرت که با موبایل گرفته شده است.
در حالی که یک عضو شورای ملی انتقالی لیبی روز پنجشنبه از دستگیری معمر قذافی، رهبر پیشین این کشور، در شهر سرت خبر داده است، منابع خبری دیگر از احتمال کشته شدن وی در جریان درگیری در این شهر گزارش هایی منتشر کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبدالمجید، عضو شورای ملی انتقالی لیبی گفته است: «معمر قذافی دستگیر شده است. او از ناحیه دو پا زخمی شده است... او را با آمبولانس به بیمارستان برده‌اند.»

به گفته این عضو شورای انتقالی، معمر قذافی در حالی که قصد فرار از محل اختفایش را داشته توسط هواپیماهای ناتو مورد حمله قرار گرفته است.

عبدالمجید گفته است که در جریان این حمله فرمانده نیروهای مسلح معمر قذافی نیز کشته شده است.

یکی دیگر از فرماندهان شورای ملی انتقالی در سرت نیز به شبکه خبری الجزیره گفته است: «بله، معمر قذافی دستگیر شده است، اما ما هنوز مطمئن نیستیم که او زنده است یا نه.»

در عین حال به گزارش آسوشیتد پرس، سخنگوی ارشد و سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی تأکید کرده اند که گزارش‌ها پیرامون دستگیری معمر قذافی تایید نشده هستند.

همچنین وبسایت شبکه تلویزیونی «اللیبیه»، که توسط حامیان معمر قذافی اداره می‌شود، گفته است که خبر «دستگیری یا مرگ» معمر قذافی «بی‌اساس» است و معمر قذافی از سلامت جسمانی برخوردار است

ایالات متحده نیز گفته است که نمی‌تواند خبر دستگیری معمر قذافی را تأیید کند.

بت گاسلین، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما گزارش‌های رسانه‌ها را دیده‌ایم اما نمی‌توانیم آن‌ها را تأیید کنیم.»

در همین حال، شبکه تلویزیونی الجزیره به نقل از منابع خبری خود از کشته شدن معمر قذافی در یک درگیری خبر داده است. شبکه «سی ان ان» نیز از احتمال کشته شدن رهبر پیشین لیبی خبر داده است.

در این میان دمیتری مدودیف، رئیس جمهور روسیه گفته است مردم لیبی باید در مورد سرنوشت معمر قذافی تصمیم بگیرند.

در عین حال سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی می‌گوید که شهر سرت، «تقریبا» به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است و این در حالی است که نیروهای شورای ملی انتقالی در شهر سرت، آخرین پایگاه عمده معمر قذافی گفته اند که کنترل کامل شهر را در دست گرفته‌اند.

عبدالرحمن بوسین، سخنگوی نظامی شورای ملی انتقالی، روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه با اظهار اینکه «شهر (سرت)‌تقریبا آزاد شده است» خاطر نشان کرد که از شدت درگیری‌ها کاسته شده و نیروهای شورای انتقالی در حال پاکسازی آخرین منطقه این شهر از نیروهای حامی معمر قذافی هستند.

شهر سرت به دست مخالفان معمر قذافی افتاده
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:44 0:00
لینک مستقیم

این در حالی است که سرهنگ یونس الابدالی، فرمانده عملیات در بخش شرقی سرت به خبرگزاری رویترز گفته است: «سرت آزاد شده است. هیچ یک از نیروهای قذافی اینجا حضور ندارند.»

در عین حال یک فرمانده دیگر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری رویترز تأکید کرده است که شهر سرت به طور کامل به دست مخالفان معمر قذافی افتاده است.

یکی دیگر از اعضای شورای ملی انتقالی نیز به آسوشیتدپرس گفته است: «نیروهای ما کنترل آخرین منطقه سرت را نیز در دست گرفته‌اند... شهر آزاد شده است.»
XS
SM
MD
LG