لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۶

ایران خواستار توقف «دخالت نیروهای خارجی در لیبی» شد


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با روز جمعه با استقبال از کشته شدن معمر قذافی، رهبر پیشین لیبی، اعلام کرد که اکنون «دیگر بهانه‌ای برای ادامه دخالت نیروهای خارجی در لیبی وجود ندارد.»

مقام‌های شورای ملی انتقالی لیبی، روز پنج‌شنبه، اعلام کردند که معمر قذافی در جریان درگیری‌ها در شهر سرت کشته شده‌است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، رامین مهمان‌پرست کشته شدن معمر قذافی را یک «پیروزی بزرگ» برای ملت لیبی دانست و آن را «تبریک» گفت.

وی افزود: «با توجه به تحولات رخ داده در لیبی و تحقق یکی از آمال اصلی مردم این کشور دیگر بهانه‌ای برای ادامه دخالت نیروهای خارجی در لیبی وجود ندارد و ضروری است با خروج فوری این نیروها از لیبی به مردم این کشور اجازه داده شود تا نسبت به اعمال حق تعیین سرنوشت خود در فضایی فارغ از هر گونه مداخله خارجی تصمیم‌گیری نمایند.»

پس از تصویب قطعنامه ۱۹۷۳، ایالات متحده، فرانسه، بریتانیا، قطر و چند کشور اروپایی در شورای امنیت برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز لیبی، در قالب نیروهای ائتلاف عملیات در این کشور را آغاز کردند که این امر با شادی و استقبال زیاد مخالفان معمر قذافی روبه‌رو شد.

این حمله‌ها پس از وارد آوردن ضربه‌های سنگین بر نیروهای هوایی و زمینی ارتش معمر قذافی، راه را برای پیشروی تدریجی مخالفان هموار کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آلن ژوپه، وزیر خارجه فرانسه، روز جمعه در این خصوص گفت «حال که معمر قذافی مرده و حکومت جدید کنترل تمامی کشور را در اختیار دارد می‌توان عملیات ناتو در لیبی را پایان یافته دانست.»

وی در مصاحبه با رادیو «اروپا ۱» هند گفت: «عملیات ناتو به پایان خود رسیده‌است.»

خبرگزاری فرانسه هم‌چنین خبر داد که سفرای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، قرار است بعد از ظهر روز جمعه در بروکسل گرد هم آیند تا در مورد پایان دادن به عملیات شش‌ماهه هوایی علیه نظامیان معمر قذافی تصمیم‌گیری کنند.

ایران خواستار نظامی «مردم‌سالار» در لیبی است

به گزارش ایسنا، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه واکنش خود به خبر کشته شدن معمر قذافی با اظهار اینکه «مستبدان و ظالمان تاریخ فرجامی جز نابودی ندارند»، خواستار «به روی کار آمدن یک نظام مردمسالار» در لیبی شد.

وی اظهار داشت: «این وعده الهی و سرنوشت محتوم همه مستبدان و ظالمان تاریخ است که با نادیده انگاشتن حق ملت‌ها در اعمال حاکمیت خود سرانجامی جز نیستی و نابودی ندارند.»

رامین مهمان‌پرست افزود: «این امیدواری وجود دارد که با پایان دیکتاتوری سیاه قذافی در لیبی و ورورد این کشور به مرحله نوینی از حیات سیاسی، راه برای اعمال حاکمیت ملی توسط مردم این کشور هموار شود و شاهد حرکت لیبی در جهت پایان یافتن جنگ داخلی، استقرار امنیت و ثبات و به روی کار آمدن یک نظام مردمسالار و تحقق خواست و اراده مردم این کشور باشیم.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین آمادگی جمهوری اسلامی «برای انتقال تجربیات و مشارکت در بازسازی لیبی» را اعلام کرد.

وزارت خارجه ایران پیش از این به رغم انتشار بیانیه‌هایی با مضمون‌های مشابه، حاضر نشد تا شورای انتقالی لیبی را به عنوان نماینده مخالفان حکومت معمر قذافی به رسمیت بشناسد.

خیزش مخالفان قذافی در لیبی هشت ماه به درازا کشید و این قیام هم‌اینک به سرنگونی کامل حکومت ۴۲ ساله معمر قذافی انجامیده است.

واکنش دیرهنگام جمهوری اسلامی ایران به تحولات لیبی انتقادهایی را در رسانه‌های ایران برانگیخت و در این زمینه، سایت «عصر ایران»، نزدیک به محمد باقر قالیباف، شهردار تهران، چندی پیش نوشت: «دستگاه دیپلماسی کشورمان، در ماجرای لیبی به گونه‌ای عمل کرد که گویا اصلاً کشوری مانند ایران در جهان وجود ندارد.»
XS
SM
MD
LG