لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۰

خلبان هوشنگ شهبازی: حتی نگفتند دستت درد نکند


روزنامه‌های شرق، خراسان، کیهان، و جمهوری اسلامی از بازداشت حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی، و یک نفر دیگر از مدیران بانکی و همچنین احضار یک نماینده مجلس در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده‌اند.

دو روزنامه جام جم و تهران امروز تیتر یک شماره شنبه را به «هشدار دبیر شورای نگهبان درباره توزیع پول در جریان انتخابات آینده مجلس» اختصاص داده‌اند، و روزنامه اعتماد در صفحه یک شماره شنبه عکس و گفت‌و‌گویی از کاپیتان هوشنگ شهبازی را منتشر کرده، و از قول این خلبان که روز ۲۶ مهرماه یک هواپیمای مسافربری را از خطر حتمی نجات داد نوشته است که «حتی نگفتند دستت درد نکند».

روزنامه ابتکار نیز ضمن انتشار گزارشی از «دو حادثه نفتی در یک روز» خبر داده است که روز جمعه طی «آتش سوزی در پالایشگاه شازند و انفجار در یک دکل میدان نفتی بی‌بی حکیمه» دست‌کم یک نفر کشته و سه نفر مجروح شده‌اند.

«خلبان هوشنگ شهبازی: حتی نگفتند دستت درد نکند»

روزنامه اعتماد در صفحه یک شماره شنبه عکس و گفت‌و‌گویی از کاپیتان هوشنگ شهبازی را منتشر کرده و از قول این خلبان که یک هواپیمای مسافربری را روز ۲۶ مهرماه از خطر حتمی نجات داد نوشته است که «حتی نگفتند دستت درد نکند».

به نوشته این روزنامه، هواپیمای پرواز ۷۴۲ مسکو- تهران با ۹۷ نفر سرنشین قرار بود ساعت ۱۵: ۲۰ روز ۲۶ مهر ۱۳۹۰ در فرودگاه امام تهران فرود بیاید، اما پس از باز نشدن چرخ جلوی این هواپیما، خلبان هوشنگ شهبازی هواپیمای بوئنیگ ۷۲۷ چهل ساله هواپیمایی ایران ایر را در حالی که «احتمال یک حادثه وحشتناک» می‌رفت، با مهارت در فرودگاه مهرآباد بر زمین نشاند.

خلبان هوشنگ شهبازی به روزنامه اعتماد گفته است که «حالا من که نشان قهرمانی و مدال و... نمی‌خواهم، از همکاران من قدردانی کنند، البته شاید هم بگویند، لااقل بگویند، دست‌تان درد نکند».

اعتماد از هوشنگ شهبازی به عنوان «خلبان قهرمان» نام برده و نوشته است که «یک خلبان قهرمان داریم که کار او حیرت کار‌شناسان و تحلیل‌گران متخصص در صنعت هوایی جهان را به بار آورده، اما جالب است که از ۲۶ مهر تاکنون این خبراطلاع‌رسانی نشده» و صدا و سیمای جمهوری اسلامی که «خبر ۳ قلو زاییدن یک گوسفند در روستاهای دورافتاده کشور را به عنوان خبری ویژه بار‌ها در بخش‌های خبری پخش می‌کند، پس از ۱۰ روز حتی ۲۰ دقیقه درباره یک رخداد حیرت‌آور برنامه‌ای پخش نکرده است».

اعتماد بی‌توجهی به اقدام خلبان شهبازی در جلوگیری از بروز یک سانحه هوایی دیگر را «فرصت‌سوزی در شرایط تحریم صنعت هوایی کشور» توصیف کرده و از قول این خلبان نوشته است که تنها «مسافران فوق‌العاده از من تشکر کردند» و «در اینترنت هم پیام‌های زیادی داشتم که واقعا دلگرمم کرد»، اما درباره مقام‌های دولتی «توقع داشتم لااقل اگر از من که جزء کوچکی از یک سازمان و نظام آموزشی هستم تقدیری نشد، لااقل از سایر اجزای این سازمان بزرگ تشکری می‌شد».

متهم جدید اختلاس سه هزار میلیارد تومانی؛ قائم مقام بانک مرکزی بازداشت شد

روزنامه‌های شرق، خراسان، کیهان، و جمهوری اسلامی اخباری از بازداشت قائم مقام بانک مرکزی و یک مدیر بانکی دیگر، و همچنین احضار یک نماینده مجلس در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی منتشر کرده‌اند.

روزنامه شرق در تیتر یک شماره شنبه از «بازداشت حمید پورمحمدی قائم‌ مقام بانک مرکزی» خبر داده، و نوشته است که بازداشت حمید پورمحمدی دو روز پیش و درست پس از آن که محسنی ‌اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه دادستان شیراز از دستگیری دو نفر از متهمان پرونده اختلاس خبر داد، تائید شده است.

این روزنامه با اشاره به این که «حمید پورمحمدی در محافل اقتصادی با عنوان چهره‌ای اصول‌گرا شناخته می‌شود» نوشته است که «هر چند که در ساختمان شیشه‌ای و خوش‌رنگ بانک مرکزی، میز او را در اتاق قائم‌مقامی قرار داده‌اند، ولی در چند ماه گذشته بار‌ها آگاهان اقتصادی از او به عنوان مردی یاد می‌کردند که در سایه بانک مرکزی ایستاده است و اصلی‌ترین نقش را در مدیریت شبکه پولی کشور ایفا می‌کند».

روزنامه شرق همچنین به سوابق قائم مقام بازداشت شده بانک مرکزی به اتهام دست داشتن در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی اشاره کرده و نوشته است که «پورمحمدی درست بعد از آن که اصول‌گرایان اکثریت کرسی‌های مجلس هفتم را به دست آوردند، در سال ۸۳ راهی وزارت اقتصاد شد» و تا پیش از سال ۸۳ «مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری شاهد کشور» از موسسات اقتصادی «زیرمجموعه بنیاد شهید انقلاب اسلامی بود».

به گزارش این روزنامه، «حمید پورمحمدی، در سال‌های گذشته معمار اصلی ایده‌های بانکی دولت اصول‌گرا بوده است. او دانش‌آموخته دانشگاه تهران است که این روز‌ها حلقه آن‌ها نام‌های بزرگی در جریان مدیریت اقتصادی ایران دارند» و پیشتر نیز «طهماسب مظاهری از این حلقه مدتی ریاست بر بانک مرکزی دولت احمدی‌نژاد را در اختیار داشت» و مدیرانی چون «داوری مدیرعامل بانک تجارت، و حسین راعی معاون اسبق ارزی بانک مرکزی نیز دیگر اعضای حلقه دانشگاه تهران در پست‌های مدیریتی دولت محمود احمدی‌نژاد محسوب می‌شوند. اما در میان آنها ظاهرا تنها پورمحمدی بوده که نقش زیادی در شکل‌گیری ایده‌های بانکی دولتمردان اصول‌گرا داشته است».

روزنامه شرق با تاکید بر این که «ماجرای تخلف ۱۳‌رقمی به جایی حساس رسیده است» پرسیده است که «آیا مدیران اقتصادی دیگری هم گرفتار گرداب اختلاس ۱۳‌رقمی می‌شوند؟»

روزنامه خراسان نیز بازداشت حمید پورمحمدی، قائم مقام بانک مرکزی، و یک مقام بانکی دیگر را مورد توجه قرار داده و از آن به عنوان «دستگیری دو متهم دیگر پرونده فساد بزرگ بانکی» نام برده و البته از قول رئیس کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی نیز از «احضار یک نماینده مجلس به عنوان مطلع» در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گزارش داده، اما اسم این نماینده مجلس هشتم را اعلام نکرده است.

روزنامه کیهان وابسته به جناح حاکم نیز از قول غلامحسین محسنی اژه‌ای تائید کرده است که «دو متهم دیگر پرونده فساد بانکی بازداشت شده‌اند» و همزمان از قول دادستان کل جمهوری اسلامی نوشته است که «در مورد اعلام اسامی افراد» بازداشت شده در پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی «منع قانونی داریم و تا زمانی که اتهام بازداشت‌شدگان در دادگاه رسیدگی و اثبات نشود نمی‌توانیم نام افراد را رسانه‌ای کنیم».

به نوشته این روزنامه، محسنی اژه‌ای همچنین از آزادی برخی از متهمان پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی خبر داده و نوشته است که «برخی از متهمان پرونده بعد از بازجویی‌های لازم با قید وثیقه یا کفالت آزاد می‌شوند و لازم نیست تا رفتن پرونده به دادگاه همه بازداشت‌شدگان در بازداشت بمانند».

روزنامه جمهوری اسلامی نیز در تیتر یک شماره هفتم آبان‌ماه خبر بازداشت دو متهم جدید پرونده اختلاس بزرگ بانکی را بدون ذکر اسامی منتشر کرده، و در خبری جداگانه تائید کرده که یکی از دو متهم جدید اختلاس سه هزار میلیارد تومانی «حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی» است.

«هشدار درباره توزیع پول در جریان انتخابات آینده مجلس»

دو روزنامه جام جم و تهران امروز تیتر یک شماره شنبه را به «هشدار دبیر شورای نگهبان درباره توزیع پول در جریان انتخابات آینده مجلس» اختصاص داده‌اند.

روزنامه جام جم در گزارشی با تیتر «ریخت و پاش‌های انتخاباتی زیر ذره‌بین» نوشته است که «در حالی که هنوز بیش از ۴ ماه تا انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده اخبار از ریخت و پاش‌های مالی برخی افراد حکایت دارد که قصد دارند در این انتخابات کاندیدا شوند، اما آیت‌الله جنتی به آنان هشدار داد که شورای نگهبان رفتارشان را زیر نظر دارد».

به نوشته این روزنامه، احمد جنتی دبیر ۸۶ ساله شورای نگهبان در نماز جمعه تهران ضمن تاکید بر این که «برخی برای تبلیغات در انتخابات از مدت‌ها قبل هزینه‌های مالی بی‌حساب کرده‌اند» گفته است که «مشخص نیست این پول‌ها از کجا می‌آید، از مناطق آزاد و بخش‌هایی که هزینه‌ها حساب و کتاب ندارد و به هر شیوه‌ای بخواهند می‌توانند هزینه‌ها را کم و زیاد کنند».

به نوشته جام جم، احمد جنتی همچنین گفته است که «کسانی که برای انتخابات پول‌های غیرمتعارف خرج می‌کنند و وضع‌شان مشکوک است و معلوم نیست از کجا این پول‌ها را به دست آورده‌اند، ممکن است هنگام تایید در شورای نگهبان مشکل پیدا کنند که این موضوع را هم ‌اکنون گوشزد می‌کنم».

این روزنامه وابسته به صدا و سیمای جمهوری اسلامی در عین حال نوشته است که دبیر شورای نگهبان به استناد «سخنان آیت‌الله خامنه‌ای» اعتراضات پس از انتخابات سال ۸۸ را «فتنه» خوانده، و با اظهار ناراحتی از این که رهبران جنبش سبز و مردم معترض «توبه نکردند»، گفته است که «فتنه سال ۸۸ به این دلیل بود که این عده قانون را قبول نداشتند. ان‌شاءالله عذاب آخرت نصیب سران فتنه و شرکت‌کنندگان در فتنه شود که توبه نکردند».

روزنامه تهران امروز هم گزارشی از «هشدار به توزیع پول در انتخابات» در صفحه یک شماره شنبه منتشر کرده، و نوشته است که «دبیر شورای نگهبان با بیان این که «برخی برای تبلیغات در انتخابات از مدت‌ها قبل هزینه‌های مالی بی‌حساب کرده‌اند»، در نماز جمعه تهران گفته است که «مشخص نیست این پول‌ها از کجا می‌آید. یکی از این نمونه‌ها مناطق آزاد و بخش‌هایی است که هزینه‌ها حساب و کتاب ندارد و به هر شیوه‌ای بخواهند می‌توانند هزینه‌ها را کم و زیاد کنند».

تهران امروز همچنین یادآوری کرده است که پیشتر یکی دیگر از مقامات نظامی کشور در این خصوص موضع‌گیری داشته و نوشته است که «حسن فیروزآبادی رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفته بود: مسئله یارانه‌ها و سهام عدالت نباید در مبارزات انتخاباتی مورد استفاده ابزاری قرار گیرد».

«دو حادثه نفتی در یک روز»

روزنامه ابتکار وقوع «دو حادثه نفتی در یک روز» را مورد توجه قرار داده و گزارش داده است که روز جمعه «آتش‌سوزی در یک پالایشگاه و یک دکل نفتی» دست‌کم یک کشته و سه مجروح برجا گذاشته است.

به نوشته این روزنامه، «در حادثه اول فاز دوم طرح توسعه پالایشگاه نفت شازند به دلایل نامشخصی دچار آتش‌سوزی و انفجار شده است»، اما «دلایل این حادثه هنوز به‌ طور رسمی اعلام نشده است، ضمن آن که هنوز هیچ ‌گونه آمار رسمی در خصوص تلفات احتمالی جانی و مالی این حادثه منتشر نشده است».

این روزنامه یادآوری کرده است که نزدیک به یک سال پیش «در سال ۸۹ با حضور وزیر وقت نفت بهره‌برداری از طرح توسعه پالایشگاه نفت امام‌ شازند با سرمایه‌گذاری ۳ میلیارد و ۳۰۰میلیون ‌دلاری به‌ طور رسمی آغاز شده بود»، اما همین پالایشگاه روز جمعه دچار آتش‌سوزی و انفجار شده است.

ابتکار همچنین گزارش داده است که «در دومین حادثه نفتی» روز جمعه نیز «دکل فعال در میدان بی‌بی حکیمه» با آتش‌سوزی مواجه شد که در این حادثه دست‌کم یک نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

به نوشته این روزنامه، «کارکنان دکل ۴۳ فتح شرکت ملی حفاری در حال حفاری انحرافی در میدان نفتی بی‌بی حکیمه بودند که به‌ طور غیرمترقبه با حجم عظیمی از گاز محبوس شده ناشناخته در لایه‌های مخزن مواجه شدند» و «پس از مشاهده این وضعیت چاه و آتش‌سوزی در محل فوران چاه، کارکنان شاغل بر روی دکل حفاری ضمن بستن رمزهای چاه از وقوع یک فاجعه عظیم جلوگیری کردند»، اما «علاوه‌ بر کشته شدن یک نفر» در این حادثه «سه نفر از کارکنان شاغل بر روی دستگاه ۴۳ فتح شرکت ملی حفاری مصدوم شده‌اند».

میدان نفتی بی‌بی حکیمه در ۲۱۰ کیلومتری جنوب‌ شرقی اهواز و در جنوب میدان نفتی گچساران واقع شده است.

روزنامه ابتکار با تاکید بر این که «در دو ماه گذشته صنعت نفت ایران با حوادث دیگری نیز مواجه شده» نوشته است که «حادثه خط لوله انتقال بنزین تهران‌ـ‌ تبریز» در منطقه شهرک اندیشه میانه در هشتم مهرماه یکی از این حوادث بوده، و «علاوه ‌بر این چند حادثه دیگر نیز رخ‌ داده» که مقام‌های وزارت نفت علت همه آن‌ها را «سهل‌انگاری» اعلام کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG