لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

طرح سوال از احمدی‌نژاد، بار دیگر در دست هیئت رئیسه مجلس


خبرها از ایران حاکی است که روز چهارشنبه تنها ساعاتی پس از آن که رئیس مجلس اعلام کرد امضاهای سوال از محمود احمدی‌نژاد به حد نصاب نرسیده، یکی از طراحان سوال از رئیس جمهور بار دیگر این طرح را با ۷۴ امضا به دفتر هیئت رئیسه مجلس ایران تحویل داده است.

دو وب‌سایت خبری آفتاب و خبرآن‌لاین با تاکید بر این که بررسی مسئله استعفای علی مطهری در مجلس این تصور را ایجاد کرده بود که سوال از احمدی‌نژاد دیگر منتفی شده است چهارشنبه شب خبر دادند که توپ این طرح با امضاهای کافی بار دیگر به زمین هیئت رئیسه مجلس افتاده است.

این در حالی است که علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعلام کرده بود که امضاهای طرح سوال از رئيس جمهور حد نصاب لازم را ندارد، نکته‌ای که یکی از اعضای هیئت رئیسه مجلس هم در پایان جلسه علنی روز چهارشنبه بر آن تاکید کرده بود.

اما به نظر می‌رسد پیش‌بینی علی مطهری، از طراحان اصلی سوال از احمدی‌نژاد و منتقد سرسخت او، درست از آب درآمده و استعفای او که روز چهارشنبه با اکثریت آرا در مجلس رد شد قرار نیست به معنای «منتفی شدن طرح سوال از رئیس جمهور» باشد.

آقای مطهری روز ۲۱ مهرماه رسما اعلام کرد که استعفای خود را در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن نامه سوال از محمود احمدی‌نژاد به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده است.

به گفته این نماینده تهران، او سه ماه پیش طرح سوال از رئیس جمهور ایران را با صد امضا به هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده، اما اعضای این هیئت به جای ترتیب اثر دادن «در صدد انهدام طرح سوال» برآمده‌اند.

حال وب‌سایت خبرآن‌لاین به نقل از عبدالجبار کرمی، یکی از طراحان سوال از احمدی‌نژاد، می‌گوید که او روز چهارشنبه سه لیست از جمله لیست «۷۴ نماینده مصر به طرح سوال از رئیس جمهور» را بار دیگر به دفتر هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده است.

آقای کرمی همچنین وعده‌ای احتمالی داده است که ظرف هفته‌ آینده تعداد این امضاها به ۸۰ برسد.

نماینده سنندج همچنین با تکیه بر تعداد بالای مخالفان با استعفای علی مطهری در اعتراض به عدم ترتیب اثر به طرح سوال گفته است که «اکثریت نمایندگان با سوال از رئیس جمهور موافق‌اند»، اما «ملاحظه کاری‌های» هیئت رئیسه مانع این امر است.

در نيمه ارديبهشت که حملات اصولگرايان به اطرافيان محمود احمدی‌‌نژاد و به‌‌ويژه اسفنديار رحيم مشايی به اوج خود رسيد، خبرگزاری مهر از به جريان افتادن مجدد طرح سوال از آقای احمدی‌ نژاد و امضای ۹۰ نماينده پای اين طرح خبر داد.

در اين طرح ۱۱ سوال در حوزه‌های سياسی، فرهنگی و اقتصادی مطرح شده است که مهم‌‌ترين آنها مربوط به «اقدامات غيرقانونی دولت از جمله عدم پرداخت اعتبارات مصوب برای مترو، معرفی نشدن وزير برای وزارتخانه‌های ادغام شده و نحوه برخورد دولت با مصلحی، وزير اطلاعات» اعلام شده است.
XS
SM
MD
LG