لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

بیش از ۵۲۰ ایرانی از انجام مراسم حج منع شده‌اند


سفیر ایران در ریاض با توضیح این‌که «حدود ۳۲۰ زائر ایرانی» در روزهای اخیر به دلیل داشتن روادید جعلی از عربستان اخراج شده‌اند اظهار کرد که در این میان «بیش از ۲۰۰ ایرانی» دیگر نیز که ویزای صحیح در دست داشتند، از انجام مراسم حج منع شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدجواد رسولی روز پنج‌شنبه اعلام کرد که «۲۵۰ زائر ایرانی» که با روادید جعلی وارد مدینه شده بودند، در این روز به کشور بازگردانده شدند و این در حالی است که به گفته وی، دو روز پیش از این نیز «حدود ۷۰ ایرانی دیگر» به دلیل تقلبی بودن روادیدشان به تهران پس فرستاده شده بودند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که «بیش از ۲۰۰ تن از ایرانیان مقیم خارج از کشور» نیز که برای خداحافظی از خانواده‌هایشان به ایران آمده بودند و دارای روادید صحیح بودند، در این میان از انجام مراسم حج منع شده‌اند.

سفیر ایران با این‌حال اخراج زائران را مختص اتباع ایرانی ندانست و گفت: «عربستان سعودی در سال جاری بیش از شش هزار نفر از اتباع کشورهای آفریقایی و همچنین زائرانی از کشورهای دیگر را به دلیل در اختیار داشتن ویزاهای جعلی از این کشور اخراج کرده.»

۳۲۰ زائر ایرانی که به گفته خبرگزاری مهر از طریق واسطه و به صورت آزاد اقدام به دریافت ویزای عربستان کرده بودند، زمانی که با دو پرواز وارد فرودگاه مدینه شده بودند از سوی مقامات فرودگاه شناسایی و از انجام مراسم حج منع شدند.

پس از مشخص شدن جعلی بودن روادید این زائران، مقامات فرودگاه مهرآباد تهران نیز جلوی مسافران دیگری را که روادید تقلبی در دست داشتند گرفتند.

به گفته آقای رسولی، زائرین ایرانی که به طور فردی و خارج از سیستم سازمان حج و زیارت اقدام به سفر کرده بودند هدف ویزاهای جعلی با قیمت‌ «بین ۶ تا ۱۲ میلیون تومان» قرار گرفته بودند.

پس از مشخص شدن جعلی بودن روادید زائران در فرودگاه مدینه، حدود ۷۰ زائر به تهران بازگردانده شدند، اما آن‌گونه که مهر گزارش کرده است، ۲۵۰ زائر دیگر حاضر به بازگشت به ایران نبودند و به همین دلیل بیش از ۴۸ ساعت را در فرودگاه مدینه به سر بردند.

حدود ۹۷ هزار زائر ايرانی هم اکنون در شهرهای مکه و مدينه مستقر شده‌اند. علی قاضی عسگر، نماينده آيت‌الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، در امور حج و زیارت، ابراز اميدواری کرده است که حج امسال در «فضايی روحانی و آرام» برگزار شود.
XS
SM
MD
LG