لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۵

وزارت خارجه ایران: هیچ مشکلی در روابط دو طرفه با عربستان نداریم


رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به درخواست نخست وزیر قطر برای گفت وگوی مستقم میان تهران و ریاض گفت که دو طرف هیچ گونه مشکلی با هم ندارند و روابط دو طرفه کاملا عادی و بدون مشکل است. این در حالی است که ریاض از شورای امنیت خواسته تا «توطئه ترور» سفیر این کشور در واشینگتن توسط دو شهروند ایرانی را مطرح کند.


آقای مهمانپرست افزود: « ما و عربستان سعودی در روابط دوجانبه هیچ محدودیتی در همكاری‌ها نداریم.طبیعی است كه ما فكر می‌كنیم تقویت همكاری‌ها می‌تواند طراحی‌های دشمنان منطقه را خنثی كند.»

سخنگوی وزارت خارجه با تایید خبر ارسال نامه ایران به آمریکا گفت: «در پاسخ نامه ای که آمریکا فرستاده بود، ما به نامه آن ها جواب دادیم و درخواست کردیم این اتهامات را کنار بگذارند و از جمهوری اسلامی ایران عذرخواهی کنند.»

پیشتر گزارش شده بود که ایران رسماً به ایالات متحده نسبت به اتهامی که این کشور در مورد دست داشتن حکومت جمهوری اسلامی در «طرح توطئه ترور سفیر عربستان در واشینگتن» زده‌ است شکایت کرده و در این رابطه خواستار پوزش خواستن و پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده‌ است.

مقامات قضایی آمریکا، منصور ارباب‌سیر، شهروند ایرانی–آمریکایی، را همراه با غلام شکوری، که گفته می‌شود عضو نیروی قدس سپاه پاسداران است، متهم کرده‌اند که درصدد بوده‌اند از طریق پرداخت پول به قاچاقچیان مواد مخدر در مکزیک عادل الجبیر، سفیر عربستان در آمریکا، را ترور کنند.

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران باردیگر اتهامات مطرح شده را «واهی، زشت و مضحک» خواند و تمامی آن ها را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای مهمانپرست با توجه به بازگرداندن شماری از زائران ایرانی از عربستان گفت که این مسئله به دلیل «روادید مسئله دار» است و فقط مشکل ایران نیست و زائران دیگر کشورهای هم با این مسئله روبرو شده اند.

وی افزود: «زائران بر اساس توافقی كه با عربستان انجام شده باید روادید خود را از طریق سازمان حج و زیارت دریافت كنند. بر اساس بررسی‌های انجام شده روادید تعدادی از افراد درست نیست و شماره‌ای كه باید در ازاء ‌روادید در گذرنامه‌ها ثبت شود، اشكال دارد، مشخص است شبكه‌ای ویزای جعلی برای این افراد صادر كرده است. جزئیات آن در دست بررسی است.»

سخنگوی وزارت خارجه گفت: «تعدادی از این افرادی با هواپیمای كه موجود بود به ایران بازگردانده شدند و بقیه آن‌ها منتظرند كه به كشور بازگردند. البته این مساله فقط مختص به زائران ایرانی نیست و زائران كشورهای دیگری كه ویزای جعلی داشتند از ورودشان جلوگیری شده است و به كشورهای خود برخواهند گشت.»

روز دوشنبه گزارش شد عربستان سعودی حکم اخراج ۱۵۰ زائر ایرانی را به دلیل مخدوش بودن روادید صادر کرده است. خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام آگاه نوشت: «از ساعت ۷ صبح دوشنبه آخرین کاروان اعزامی به حج تمتع در فرودگاه مدینه متوقف شده است.»

این منبع که به گفته فارس خود در این کاروان حضور داشت خاطرنشان کرده است: «به ما می‌گویند ویزای ما مشکل دارد در حالی که ویزای ما اصل است و از کنسولگری مشهد صادر شده است. برخی از ماموران خودشان هم اصل بودن ویزا را قبول دارند.» بنابر این گزارش ماموران عربستان سعودی در فرودگاه شهر مدینه، دوبار بار این حجاج ایرانی را بازرسی کردند.
XS
SM
MD
LG