لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۴

درخواست برای «اخراج هیات نمایندگی ایران از سازمان ملل» در نشست کنگره آمریکا


پیتر کینگ (نفر وسط از روبرو)، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا. (عکس آرشیوی است.)
پیتر کینگ (نفر وسط از روبرو)، نماینده جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا. (عکس آرشیوی است.)
نشست مشترک کميته فرعی امنيت داخلی در امور ضد تروريسم و اطلاعات، و نيز کميته فرعی نظارت، تحقيقات و مديريت مجلس نمايندگان، در پی اعلام اتهام توطئه نافرجام سفير عربستان سعودی در واشنگتن روز چهارشنبه برگزار شد.

هدف برگزاری اين نشست، بررسی توانايی و قصد و نيت دولت جمهوری اسلامی ايران برای انجام عمليات تروريستی در خاک آمريکا بود.

پيتر کينگ، نماينده جمهوریخواه نيويورک در مجلس نمايندگان و رییس کميته امنيت داخلی اين مجلس، در آغاز اين نشست، ضمن اظهار نظر در مورد اتهام توطئه اخير جمهوری اسلامی برای عمليات تروريستی در واشنگتن گفت که «اين اقدام، اعلان جنگ عليه آمريکا است».

آقای کينگ از دولت باراک اوباما خواست تا سپاه پاسداران را در فهرست سازمان های تروريستی قرار دهد.

گزارش نادر صدیقی از نشست بررسی«توطئه ایران» برای ترور سفیر عربستان در کنگره آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:14 0:00
لینک مستقیم


وی همچنين گفت: «از اين پس ديگر نمی توان حتی به تحريم هايی هم که اعمال می شود، بسنده کرد.»

این نماینده جمهوریخواه خواستار آن شد که دولت آمریکا، نمایندگان جمهوری اسلامی ایران را از سازمان ملل اخراج کند، چون به گفته وی، «بسیاری از آنها جاسوس هستند.»

پیتر کینگ گفت که چنین اقدامی، «پیامی روشن را در واکنش به توطئه ایران برای ترور سفیر عربستان در واشنگن ارسال می کند».

از ديگر سخنرانان اين نشست، بنی تامسون از حزب دموکرات بود که نسبت به اغراق گويی در مورد اتهام مربوط به توطئه ترور، هشدار داد.
آمريکا بايد با ايران به عنوان دشمن استراتژيک خود که يک واقعيت است، برخورد کند. و به اين منظور بايد يک چارچوب استراتژيک قابل رقابت به وجود آيد تا با هر گونه عمليات رژيم ايران مقابله کند.

ژنرال بازنشسته، جان کین

او گفت: «در مورد تهديدی که هم اکنون از جانب ايران با آن روبرو هستيم، بايد از اغراق گويی و زياده روی در واکنش، بپرهيزيم»

ولی از سوی ديگر، مايکل مک کال، عضو ارشد کميته فرعی مجلس نمايندگان، نسبت به خطرهای بالقوه ای که موجب آغاز جنگ می شود، هشدار داد.

او با يادآوری اينکه جنگ جهانی اول در پی يک ترور سياسی آغاز شد، گفت: «اين توطئه از تشديد خطرناک نقش دولت ايران در پشتيبانی از تروريسم خبر می دهد.»

نکته قابل توجه اينکه؛ در نشست مشترک دو کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا، هيچ يک از مقام های دولت اوباما، دعوت نشده و شرکت نداشتند.

ژنرال جک کين، يک ژنرال بازنشسته چهار ستاره و از عالی مقام ترين افسران پيشين آمريکا، به عنوان نخستين فردی که در مورد خطرهای حکومت ايران شهادت داد، با اشاره به تاريخچه کوتاهی از خصومت ها و عمليات های جمهوری اسلامی عليه آمريکا از سال ۱۳۵۷ خورشيدی تا کنون، دولت ايران را دشمن استراتژيک ايالات متحده ناميد.

ژنرال کين گفت: «آمريکا بايد با ايران به عنوان دشمن استراتژيک خود که يک واقعيت است، برخورد کند. و به اين منظور بايد يک چارچوب استراتژيک قابل رقابت به وجود آيد تا با هر گونه عمليات رژيم ايران مقابله کند».

ژنرال کين افزود که اقدام های مربوط به پشتيبانی های دولت ايران از تروريسم در خارج از مرزهای اين کشور، توسط قاسم سليمانی، فرمانده نيروی قدس سپاه پاسداران هدايت می شود.

به گفته اين ژنرال آمريکايی، آقای قاسم سليمانی که ۱۵ سال است فرماندهی نیروی قدس را بر عهده دارد، تنها در برابر سيد علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی پاسخگوست و هيچ مافوق سياسی و نظامی ديگری ندارد.

ژنرال جک کين در ادامه سخنان خود با حمله نظامی به ايران مخالفت ورزيد و خواستار اعمال محدوديت برای بانک مرکزی ايران شد.

در نشست مشترک دو کميته فرعی مجلس نمايندگان آمريکا، چند تن از مقام های پيشين دولتی نيز هر يک در زمينه های گوناگون سياست های جمهوری اسلامی در پشتيبانی از ترورريسم، ستيزه جويان در عراق و افغانستان، و حمايت از سازمان هايی مانند حزب الله لبنان و حماس که گروه های تروريستی شناخته می شوند، و همين طور برنامه های اتمی ايران و خطرهايی که به طور کلی از جانب حکومت جمهوری اسلامی، منطقه و جهان را تهديد می کند، سخنرانی کردند.
XS
SM
MD
LG