لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۲

مقام‌های ایرانی و واکنش به اتهام «توطئه ترور» در آمریکا


وزیر اطلاعات ایران از دولت آمریکا خواسته است تا دست از «شیطنت‌های ابلهانه» بردارد. حیدر مصلحی در رابطه با انتساب توطئه ترور در خاک آمریکا به ایران، این اتهام را مسخره خوانده و می‌گوید: کدام دستگاه اطلاعاتی است که افسر اطلاعاتی خود در خاک حریف را از طریق تلفن هدایت می‌کند؟!


«شاکله شخصیت فردی که به عنوان عامل ترور معرفی شده است، آنقدر با ویژگی‌های یک همکار اطلاعاتی فاصله دارد که حتی ضعیف‌ترین دستگاه‌های اطلاعاتی جهان حاضر نیستند چنین فردی را به همکاری بگیرند، چه رسد به اینکه مأموریتی عملیاتی، آنهم در خاک آمریکا به او بدهند.»

این گفته‌ها واکنش حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اتهام توطئه ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن است.

گزارش وحید پوراستاد در مورد واکنش وزیر اطلاعات ایران به اتهام «توطئه ترور» در آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:33 0:00
لینک مستقیم


البته وزیر اطلاعات اتهامات ایالات متحده علیه ایران را ادعایی سخیف و مبتذل خوانده و به آمریکایی‌ها هشدار داد که پاسخ به تعبیر او «شیطنت» آمریکایی‌ها، قطعاً مضاعف و شدید‌تر از عمل آن‌ها خواهد بود.

در مقابل مقامات ایالات متحده می‌گویند که در حالی که اسناد محکم و غیر قابل انکاری از ماجرای این توطئه ترور دارند، اما از مقامات ایران تا کنون پاسخ سازنده‌ای دریافت نکرده‌اند.

پس از اعلام توطئه سفیر عربستان در آمریکا، در روزهای اول مقام‌های مختلف جمهوری اسلامی، از جانشین فرمانده سپاه گرفته تا روسای مجلس و قوه قضائیه، همگی این مسئله را مضحک خواندند، و علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران هم آن را مزخرف خواند.

علی‌اکبر صالحی: «ما عادت کرده‌ایم به این حرف‌ها. آنقدر ما از این مزخرفات شنیده‌ایم در این ۳۲ سال که بهترین چیز این است که گاهی واقعاً بهتر است که آدم اصلا توجه نکند به این حرف‌ها.»

در روزهای بعد در حالی که محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران در سکوت کامل به سر می‌برد، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در یک سخنرانی عمومی در جمع مردم کرمانشاه گفت: «تو این چند روزه هیاهو کردند، جنجال کردند، یک تهمت بی‌معنی و مهملی را به چند نفر ایرانی نسبت دادند در آمریکا، این را بهانه‌ای قرار دادند برای اینکه جمهوری اسلامی را مطرح کنند به عنوان مدافعی از تروریسم. نگرفت. نمی‌گیرد. از این توطئه‌ها مرتب و پی در پی از سوی آن‌ها انجام می‌گیرد، بی‌فایده، بی‌اثر»

بعد از این واکنش رهبر ایران بود که محمود احمدی‌نژاد نسبت به این ماجرا واکنش نشان داد. اما نه واکنشی تند همانند دیگر مقامات جمهوری اسلامی.

محمود احمدی نژاد: «ما را متهم می‌کنند، ملت ایران را به تروریسم. بابا ترور مال آدم‌های بی‌فرهنگ است. ملت ایران ملت بافرهنگی است. ملت تمدن سازی است. احتیاج ندارد به این‌ها.»

البته لحن متفاوت محمود احمدی‌نژاد با دیگر مقامات جمهوری اسلامی توجه تحلیل گران را به خود جلب کرد. به طوری که علی اصغر رمضان‌پور، تحلیل گر مسائل سیاسی در لندن، نه تنها لحن، بلکه محتوای گفته‌های آقای احمدی‌نژاد را با دیگر مسئولان متفاوت می‌دانست.

علی‌اصغر رمضان‌پور: «به نظر می‌آید که این گفته‌ها هم در لحن متفاوت است و هم در محتوا. در لحن، می‌بینیم که او خیلی آرام‌تر صحبت کرده و در محتوا هم شاهدیم که به جای اینکه به عربستان یا آمریکا حمله کند، یا به طور صریح به موارد مشخص پاسخ بدهد، بیشتر یک ارزیابی اخلاقی در مورد ترور ارائه داده است. دلیل آن هم روشن است، دلیل آن هم این است که شخص آقای احمدی‌نژاد با توجه به اینکه با سابقه مشارکتش در ترورهای خارج از کشور شناخته می‌شود، و به دلیل اینکه دولت او سرد‌ترین روابط را با کشور عربستان سعودی در طول سال‌های گذشته دارد، و این روابط در طول دو سال گذشته روز به روز بحرانی‌تر شده است، به نظر می‌رسد که او می‌خواهد خودش را از مظان اتهام در مورد بد‌تر کردن روابط ایران با عربستان دور نگاه دارد.»

در حالی که رئیس جمهور ایران در بین مقامات جمهوری اسلامی، آرام‌ترین انتقاد را از اتهام دولت آمریکا به ایران بیان می‌کند، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات دولت محمود احمدی نژآد که رابطه سردی بین او و رئیس جمهور وجود دارد، دولت آمریکا را تهدید به افشای ارتباطات آن کشور با گروه ریگی و شبکه ۳۰ نفره به گفته او، «جاسوسان بازداشت شده در ایران» می‌کند.

البته دولت آمریکا ارتباط با گروه ریگی و شبکه‌های جاسوسی را رد کرده و آن را ادعاهای مقامات ایران برای فرافکنی می‌خواند.

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا نیز در رابطه با توطئه ترور سفیر عربستان در آمریکا گفته است که اسناد محکمه پسندی وجود دارد که نه تنها متهم این پرونده، بلکه مراتب بالا‌تر دولت ایران در این کار دست داشته‌اند.
  • 16x9 Image

    وحید پوراستاد

    وحید پوراستاد، روزنامه‌نگار سیاسی است که سابقه نزدیک به دو دهه فعالیت روزنامه‌نگاری در روزنامه‌های مختلف ایران را دارد. او از اواخر سال ۸۹ به تحریریه رادیو فردا پیوست و در مدت فعالیت خود در رادیو فردا چندین مستند رادیویی و فیلم مستند ساخته است.

    وحید پوراستاد را در تلگرام به نشانی: telegram.me/pourostadv، و در توئیتر با شناسه twitter.com/pourostad، دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG