لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

عربستان ۱۵۰ زائر ایرانی را اخراج کرد


عربستان سعودی حکم اخراج ۱۵۰ زائر ایرانی را به دلیل مخدوش بودن روادید صادر کرد. این خبر را حسن قشقاوی معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تایید کرده است.

دوشنبه نهم آبان ماه ابتدا خبرگزاری فارس از بازداشت ۱۵۰ نفر از حجاج ایرانی در فرودگاه مدینه به اتهام داشتن ویزای جعلی خبر داد.

این خبرگزاری به نقل از یک مقام آگاه نوشت: «از ساعت ۷ صبح دوشنبه آخرین کاروان اعزامی به حج تمتع در فرودگاه مدینه متوقف شده است.»

این منبع که به گفته فارس خود در این کاروان حضور داشت خاطرنشان کرده است: «به ما می‌گویند ویزای ما مشکل دارد در حالی که ویزای ما اصل است و از کنسولگری مشهد صادر شده است. برخی از ماموران خودشان هم اصل بودن ویزا را قبول دارند.»

بنابر این گزارش ماموران عربستان سعودی در فرودگاه شهر مدینه، دوبار بار این حجاج ایرانی را بازرسی کردند.

پس از آن حسن قشقاوی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر با تایید این گزارش از عزم مقام‌های سعودی برای اخراج این حجاج خبر داد و گفت که وزارت امور خارجه از طریق سفارت ایران در ریاض و کنسولگری ایران در جده این موضوع را پی گیری کرده است.

معاون کنسولی و پارلمانی وزیر امور خارجه ایران افزود: «این اخراج به دلیل آن بوده است که روادید زائران این کاروان‌ها مخدوش بوده و شناسه روادید آنان پس از پیگیری مأموران سعودی در فرودگاه مدینه، غیرمنطبق با اطلاعات مندرج در رایانه آنها تشخیص داده شده است.»

قشقاوی گفت: «این حجاج برای دریافت روادید از سازمان حج و زیارت اقدام نکرده‌اند و خود رأسا از راه کنسولگری عربستان در مشهر افدام کرده‌اند؛ اتفاقی که سال گذشته نیز روی داد و همین مشکل نیز به وجود امد.»

او افزود: «با آنکه سال گذشته نیز چنین اتفاقی در جده افتاده بود انتظار نمی‌رفت که افرادی خارج از سازمان حج و زیارت به گرفتن روادید اقدام کنند اما متأسفانه این کار صورت گرفته است.»

این مقام مسئول در دستگاه دیپلماسی ایران با تاکید بر ضرورت پی گیری موضوع اظهار داشت که باید دید چرا کنسولگری عربستان روادید بدون کد صادر کرده است.

به گفته قشقاوی، بر اساس آخرین خبر تا کنون ۸۰ نفر از حجاج ایرانی را عربستان سعودی اخراج شده‌اند.

مقام‌های عربستان سعودی تاکنون هیچ واکنشی در خصوص این گزارش‌ها نشان نداده‌اند. رسانه‌های این کشور نیز تا کنون گزارشی در این خصوص منتشر نکرده‌اند.

این اتفاق در حالی روی می‌دهد که تنش میان ایران و عربستان سعودی در هفته‌های اخیر اوج گرفته است. این دور از تنش‌ها پس از آن آغاز شد که ایالات متحده آمریکا ایران را به دست داشتن در «توطئه‌ای برای ترور سفیر عربستان سعودی در واشینگتن» متهم کرد.

تهران هرگونه دست داشتن خود را در طرحی برای ترور سفیر سعودی در واشینگتن رد کرده است.
پیشتر مقام‌های عربستان سعودی نسبت به هرگونه ایجاد اغتشاش در مراسم حج هشدار داده و اعلام کردند با هرگونه اقدام غیرقانونی قاطعانه برخورد خواهند کرد.

به گزارش فارس، در میان ۱۵۰ ایرانی که حکم اخراج آنها از عربستان سعودی صادر شده است، مداحان سر‌شناسی مانند مرتضی طاهری و محسن طاهری و پنج روحانی حضور دارند.
XS
SM
MD
LG