لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

مشاور امنیت ملی اوباما: ایران با انزوایی بی‌سابقه مواجه شده است


تام دانیلون، مشاور امنیت ملی باراک اوباما
تام دانیلون، مشاور امنیت ملی باراک اوباما
به دنبال صدور دو قطعنامه علیه ایران از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مجمع عمومی سازمان ملل در روز جمعه، یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرد که جمهوری اسلامی با انزوای «بی‌سابقه‌ای» روبرو شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، تام دانیلون، مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز شنبه با اظهار این‌که سیاست آمریکا این بود که با توجه به رفتارهای جمهوری اسلامی، ایران را در سطح جهانی به کشوری منفور تبدیل کند، گفت این تلاش‌ها به نتیجه رسیده و ایران در حال حاضر «به طور جدی» در حال از دست دادن حمایت‌ها از سوی کشورهای عرب و مسلمان است.

آقای دانیلون افزود: «فکر می‌کنم انزوایی که ایران اکنون با آن مواجه است… واقعاً بی‌سابقه است… آن‌ها احساس می‌کنند کاملاً تک افتاده‌اند.»

این اظهارات پس از آن بیان شده است که روز جمعه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با تصویب قطعنامه‌ای، نسبت به برنامه هسته‌ای ایران «ابراز نگرانی عمیق و فزاینده» کرد.

قطعنامه‌ای که در واکنش به آن، نماینده ایران در آژانس، گفت که دبیرکل آژانس دچار «اشتباه تاریخی» شده است.

در این قطعنامه تصریح شده است که «برای ایران و آژانس ضروری است که گفت‌وگوی خود را شدت بخشند» و از تهران خواسته شده که «به طور کامل و بی‌درنگ به تعهداتش که در قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل مندرج است، عمل کند.»

۳۲ عضو شورای حکام به این قطعنامه رأی مثبت داده‌اند، کشورهای کوبا و اکوادور با صدور آن مخالفت کرده‌اند و اندونزی نیز به آن رأی ممتنع داده است.

آقای دانیلون با اشاره به موافقت اکثریت اعضا با صدور قطعنامه علیه ایران، تأکید کرد که این قطعنامه پس از آن صادر شد که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در هفته گذشته با روسای جمهور چین و روسیه در مورد گزارش اخیر آژانس از برنامه هسته‌ای ایران به گفت‌و‌گو نشست.

علاوه بر این قطعنامه، روز جمعه همچنین مجمع عمومی سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ای دیگر توطئه مطرح شده در مورد ترور سفیر عربستان سعودی در واشنگتن را محکوم کرد و از ایران خواست تا در انجام تحقیقات در خصوص این ادعای مطرح شده همکاری‌های لازم را به عمل آورد.

این قطعنامه که با ۱۰۶ رأی موافق، ۹ رأی مخالف و ۴۰ رأی ممتنع به تصویب رسید، اگرچه به طور مشخص تهران را مسئول این طرح ندانسته اما از مقامات ایران خواسته است تا با همکاری‌ خود نشان دهد که به کلیه تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند است.

تام دانیلون در خصوص موافقت اکثریت اعضا با صدور این قطعنامه گفت: «آنچه‌ به نظر من اهمیت دارد این است که حتی یک کشور عرب یا مسلمان (عضو مجمع) از ایران حمایت نکردند.»

آمریکا در جریان «توطئه ترور» مطرح شده، مسئولیت را متوجه تهران کرده‌است و جمهوری اسلامی قویاً این اتهام را رد کرده است.
XS
SM
MD
LG