لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

مواضع نامزدهای جمهوريخواه آمريکا درباره استفاده از گزينه نظامی علیه ايران


تعدادی از نامزدهای حزب جمهوریخواه برای انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ آمريکا در سخنان خود روزچهارشنبه در کنفرانس يهوديان جمهوریخواه آمريکا، با تاکيد بر استفاده از همه گزينه ها در قبال ايران، از سياست باراک اوباما که به گفته آنان به حد کافی از اسرائيل دفاع نمی کند، انتقاد کردند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، نامزدان حزب جمهوریخواه در اين کنفرانس وعده دادند که در صورت پيروزی در انتخابات رياست جمهوری سال ۲۰۱۲ مناسبات با اسرائيل را تقويت کرده و مانع دستيابی ايران به سلاح هسته ای خواهند شد.

طبق این گزارش، نامزدهای حزب جمهوریخواه سعی دارند حمايت محافل و نهادهای يهوديان آمريکا را به خود جلب کنند که در گذشته معمولا از حزب دمکرات حمايت کرده اند.

«ميت رامنی» که در ميان نامزدهای حزب جمهوریخواه فعلا از ديگران پيشی گرفته است، در سخنان خود گفت برای اعمال فشار به ايران بايد از عمليات پنهانی و خرابکارانه استفاده کرد. وی افزود هدف نهايی در مورد ايران بايد تغيير رژيم در آن کشور باشد. سخنان وی با استقبال فراوانی از سوی حاضرين مواجه شد.

«نيوت گينگريچ» که در ميان نامزدان حزب جمهوریخواه فعلا در مقام دوم قرار دارد گفت تنها سياست اصولی در قبال ايران «تغيير رژيم» است. او گفت در صورت پيروزی تمام روش های موجود و از جمله عمليات پنهانی و خرابکارانه برای مختل کردن برنامه های هسته ای ايران را به کار خواهد بست و ازتمام گروه های مخالف رژيم ايران حمايت خواهد کرد.

«جان هانتسمن» نيز موضع بسيار تندی اتخاذ کرد و گفت اگر ما قبول داريم که نمی توان يک ايران هسته ای را پذيرفت در آن صورت بايد تمام گزينه ها برای پيشگيری از هسته ای شدن ايران را در نظر گرفت.

«ميشل باکمن» نيز تاکيد کرد که وزارت دفاع آمريکا بايد يک نقشه جنگ عليه ايران تهيه کند تا در صورت لزوم آن را به کار گرفت.

خبرگزاری رويترز می افزايد که نامزد های حزب جمهوریخواه در کنفرانس يهوديان جمهوری خواه آمريکا سخنان هفته گذشته «لئون پانه تا» وزير دفاع آمريکا را به عنوان نوعی اعمال فشار از سوی دولت اوباما به اسرائيل تفسير کردند.

وزير دفاع آمريکا روز جمعه از دولت اسرائيل خواست که مذاکره با فلسطينی ها را شروع کند و برای جلوگيری از تشديد انزوای خود در خاورميانه گام های جدی بردارد.

يهوديان آمريکا معمولا حامی حزب دمکرات هستند ولی به نظر می رسد که نامزدان حزب جمهوریخواه با استفاده از فضای ناشی از سردی روابط بين دولت باراک اوباما و حکومت فعلی اسرائيل می کوشند آرا اين جمعيت را به سوی خود جلب کنند.

ازميان نامزدان حزب جمهوریخواه تنها فردی که طرفدار شدت عمل و يا اقدام نظامی عليه ايران نيست «ران پال » نماينده کنگره از ايالت تگزاس است. او به طور کلی به روش مداخله نکردن آمريکا در امور کشورهای ديگر اعتقاد دارد و می گويد با عمليات نظامی و تحريم عليه ايران مخالف است و به جای اين اقدامات بايد به طرف ايران دست دوستی دراز کرد.

از «ران پال» برای شرکت در اين کنفرانس دعوت نشده بود.
XS
SM
MD
LG