لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۵۲

اختلاف نظر نامزدهای جمهوریخواه درباره نحوه مقابله با برنامه اتمی ایران


میت رامنی (چپ) و ریک پری، دو نامزد جمهوریخواه در مناظره هفتم سپتامبر ۲۰۱۱
میت رامنی (چپ) و ریک پری، دو نامزد جمهوریخواه در مناظره هفتم سپتامبر ۲۰۱۱
نامزدهای جمهوریخواه انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در مناظره روز شنبه خود ضمن تاکید بر لزوم توقف برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، در مورد نحوه مواجهه با ایران دیدگاه های مختلفی ابراز کردند.

هشت نامزد جمهوریخواه روز شنبه در مناظره‌ای ۹۰ دقیقه‌ای در کالج وافورد ایالت کارولینای جنوبی گرد آمده و در خصوص سیاست‌های آمریکا در قبال کشورهای مختلفی مانند ایران،‌ افغانستان و پاکستان گفت‌و‌گو کردند.

میت رامنی، ریک پری، میشل باکمن، ران پال، هِرمن کِین، جان هانتسمن،‌ ریک سنتروم و نیوت گینگریچ نامزدهای حزب جمهوریخواهان در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هستند.

در این مناظره که به صورت مستقیم از تلویزیون های آمریکا پخش می‌شد میت رامنی، فرماندار پیشین ایالت ماساچوست، اعلام کرد که حامی اجرای تحریم‌های اقتصادی سنگین علیه ایران است و در عین حال افزود که آمریکا باید به روشنی نشان دهد در مسیر بازداشتن ایران از «تولید سلاح هسته‌ای» تا پای جنگ پیش خواهد رفت.

وی گفت: «ببینید، یک چیز را می‌دانید و آن این است که اگر باراک اوباما دوباره انتخاب شود، ایران به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت... و اگر من را به عنوان رییس جمهور آینده انتخاب کنید، ایران به این سلاح نخواهد رسید.»

این در حالی است که هِرمن کِین، نامزدی که به تازگی به خاطر اتهامات آزار جنسی از سوی چهار زن، مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است، معتقد بود که تنها از طریق اقدامات اقتصادی و حمایت از جنبش مخالفان ایران می‌توان جمهوری اسلامی را از دستیابی به سلاح هسته‌ای باز داشت.

در این میان، نیوت گینگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان آمریکا گفت، در صورتی که به مقام ریاست جمهوری برسد، به گونه ای در درون ایران دست به عملیات پنهانی خواهد زد که بعد بتواند دست داشتن در آنها را انکار کند.

وی در موافقت با میت رامنی اعلام کرد که در صورت شکست تمامی راه‌های موجود در قبال ایران، باید «هر گامی که ضروری است» برداشته شود.

نیوت گینگریچ گفت: «در حالی که راه‌های بسیار زیرکانه‌ای در مواجهه با ایران وجود دارد، معدود راه های احمقانه ای هم وجود دارد. حکومت ما تمامی روش‌های زیرکانه را به کنار گذاشته است.»

ریک سَنتُروم، عضو مجلس نمایندگان و رییس «کمیته جمهوریخواهان سنا»، با تأکید بر به کارگیری هر گونه اقدام لازم برای بازداشتن ایران از پیشبرد برنامه هسته‌ای خود، ضمن اشاره به ویروس مخرب «استاکس نت» و ترور اخیر دانشمندان ایران، گفت که امیدوار است که آمریکا در این اقدامات و اقدامات مشابه دست داشته باشد.

در این میان، ران پال، پزشک و عضو مجلس نمایندگان آمریکا مخالفت خود با اقدامات نظامی علیه ایران را اعلام کرد و ورود به جنگ را فاقد ارزش دانست.

وی تاکید کرد، حتی در صورتی‌که امنیت آمریکا در معرض تهدید قرار بگیرد، رییس جمهور باید پیش از هرگونه اقدام نظامی، این مسئله را با کنگره مطرح کرده و این کنگره است که به صورت رسمی آغاز جنگ را اعلام می‌کند.

ریک پری، فرماندار تگزاس نیز در این خصوص اظهار داشت: «کشور (آمریکا) می‌تواند هم اکنون بانک مرکزی ایران را تحریم و اقتصاد آن کشور را تعطیل کند، و این همان چیزی است که رییس جمهور باید انجام دهد.»

آمریکا تا کنون تحریم‌های مختلفی را علیه ایران به اجراء گذاشته و باراک اوباما نیز به تازگی از اعمال تحریم‌های سنگین‌تر علیه ایران خبر داده است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی با اعلام اینکه مناظره روز شنبه میزان اطلاعات این نامزدها در مورد مسائل مهم جهانی را به محک گذاشت، نوشته است که به جز جان هانستمن، فرماندار پیشین ایالت یوتا و سفیر پیشین آمریکا در چین، هیچ‌یک از این نامزدها تجربه چندانی در سیاست خارجی ندارند.

این هشت کاندایدا در حالی در این مناظره شرکت کردند که کمتر از دو ماه به انتخاب نمایندگان «مجمع ملی حزب جمهوریخواه» باقی مانده است. انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نوامبر سال ۲۰۱۲ برگزار خواهد شد.

مناظره نمایندگان در خصوص پاکستان، جنگ افغانستان و نحوه بازجویی

در این مناظره همچنین نامزدهای حزب جمهوریخواه نظرات خود را در خصوص موارد دیگری از جمله رابطه با پاکستان، جنگ افغانستان و نحوه بازجویی از متهمان جنگی را تشریح کردند.

ریک پری در خصوص رابطه آمریکا و پاکستان گفت که وی خواهان پایان یافتن کمک‌های مالی ایالات متحده به این کشور است.

او گفت: «آن‌ها شایستگی کمک‌های خارجی ما را ندارند، زیرا با ما روراست نیستند. جان سربازان آمریکایی به خاطر آن کشور (پاکستان) در معرض خطر قرار گرفته است.»

در این میان نیوت گینگریچ نیز تمایل خود به توقف کمک‌های آمریکا به پاکستان را اعلام کرد، اما ریک سنتروم به شدت با این ایده مخالفت کرد.

آقای سنتروم گفت: «پاکستان یک قدرت هسته‌ای است... ما نمی‌توانیم در مورد دوستی مان با پاکستان دو دل باشیم. پاکستان باید دوست آمریکا باشد.»

در خصوص افغانستان، جان هانتسمن خاطرنشان کرد که زمان آن فرارسیده است که نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و گفت: «من می‌گویم زمان بازگشت به خانه است. به نظر من ملت افغانستان به اهداف اساسی خود رسیده است.»

سفیر پیشین ایالات متحده در چین تأکید کرد، زمانی که آمریکا به شدت نیازمند بازسازی است، لزومی نیست که حکومت خود را درگیر بازسازی کشورهای دیگر کند.

ریک پری و میت رامنی تأکید کردند که در زمینه نحوه و زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان دنباله‌روی نظر فرماندهان نظامی حاضر در افغانستان خواهند بود، اما آقای رامنی در عین حال، موافقت خود را با جدول زمانی باراک اوباما و خروج کامل نیروهای آمریکایی از این کشور تا پایان سال ۲۰۱۴، اعلام کرد.

همچنین نمایندگان در خصوص نحوه بازجویی از زندانیان در اختیار نیروهای آمریکایی به مناظره پرداختند و در حالی که برخی از نامزدها موافق استفاده از روش «واتر بوردینگ» (غرق‌‌ مصنوعی) در جریان بازجویی ها بودند، تعداد دیگری مخالفت خود را با این روش اعلام کردند.

«واتر بوردینگ» به روشی اطلاق می‌شود که در آن صورت فرد متهم را با پارچه‌ای پوشانده و بر صورت وی آب می‌ریزند که این اقدام، حالتی شبیه به غرق شدن را در متهم ایجاد می‌کند؛ روشی که به ویژه در زندان‌های گوانتانامو و ابوغریب مورد استفاده بوده است.

موافقان این طرح، آن را نوعی تکنیک بازجویی عنوان کرده اند و این در حالی است که منتقدان آن را مصداق شکنجه می‌دانند.

در حالی که میت رامنی، هرمن کین و میشل باکمن گفته اند که موافق این روش هستند، جان هانتسمن اعمال این روش را موجب تخریب وجهه آمریکا در جهان دانست و ران پال نیز «واتر بوردینگ» را عملی غیرقانونی خواند.

این روش در زمان جرج بوش به عنوان یک تکنیک بازجویی به تصویب رسید، اما پس از ریاست جمهوری اوباما،‌ استفاده از این روش ممنوع شد.
XS
SM
MD
LG