لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۳

رامنی، نامزد جمهوری‌خواه: پیروز شوم کمک به اسرائیل را افزایش می‌دهم


میت رامنی، هفتادمین پیشین ایالت ماساچوست و نامزد مهم جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی، هفتادمین پیشین ایالت ماساچوست و نامزد مهم جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا.
میت رامنی، نامزد مهم جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفت در صورت پیروزی، کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل را افزایش خواهد داد و «اسرائیل را که هم‌پیمان مهم آمریکاست در مواقع نیاز تنها نخواهد گذاشت».

میت رامنی با قول به تقویت مناسبات با اسرائیل در برابر «تهدیدات ایران» گفت آمریکا به یک رئیس جمهوری قوی‌تر و دنیا به یک آمریکای قوی‌تر و اسرائیل به مناسباتی مستحکم‌تر و بدور از تردید با آمریکا نیاز دارد و گفت تنها «هنگامی که آمریکا قوی‌تر باشد، دنیا جای مطمئن‌تری است».

آقای رامنی جمعه در سخنرانی در کالج نظامی کارولینای جنوبی برای نخستین بار خطوط اساسی سیاست خارجی مورد نظر خود را در صورت احراز مقام ریاست جمهوری آمریکا تشریح کرد.

آقای رامنی گفت «قرن جاری باید قرن آمریکا باشد؛ قرنی که اقتصاد آمریکا قدرتمندتر شود و قوی‌ترین ارتش را دردنیا داشته باشد» و استدلال کرد که «پروردگار آمریکا را بوجود نیاورد که پیرو دیگران باشد و سرنوشت آمریکا نباید مبدل شدن به یکی از چند قدرت مشابه باشد بلکه آمریکا باید پیشاهنگ و پیشگام دنیا بماند».

میت رامنی که در مقطع کنونی قوی‌ترین نامزد در میان جمهوری‌خواهان به‌شمار می‌آید، در سخنرانی خود پرسید «چهار سال دیگر وضعیت اسرائیل چگونه خواهد بود؟؛ آیا از سوی جامعه بین‌المللی که با اسرائیل در تخاصم است، منزوی‌تر می‌شود؟» و خود افزود «وضعیت اسرائیل یکی ازنمونه‌های اصلی برای نیاز به یک آمریکای قوی‌تر است».

آقای رامنی در ادامه گفت «آیا (چهارسال دیگر) آن‌هایی که نابودی اسرائیل را می‌خواهند بخاطر ناتوانی آمریکا احساس بهتری خواهند داشت؟ آیا اسرائیل برای دفاع از شهروندانش و دفاع از حق موجودیت خود ناچار به یک جنگ دیگر خواهد بود؟».

میت رامنی گفت وی قصد دارد که قوای بازدارندگی در برابر ایران را تقویت کند و از جمله گفت‌وگو با اسرائیل را برای افزایش سطح کمک نظامی به اسرائیل و استحکام همکاری بین دو کشور آغاز کند.

آقای رامنی همچنین گفت که وی در صورت پیروزی، اسرائیل را به عنوان یک کشور یهودی اعلام خواهد کرد زیرا چنین اعلانی «منفعت ملی آمریکا نیز هست» و افزود «دوستان آمریکا هرگز نباید دوباره نگران باشند که در مواقع نیاز آنها، ما در کنارشان نباشیم».

میت رامنی خیزش‌های جاری در خاورمیانه عربی و شمال آفریقا را «سر و صداها» توصیف کرد - در حالی که اصطلاح «بهار عربی» در ماه‌های اخیر برای تلاش ملت‌های شماری از کشورهای عربی جهت تغییر حاکمیت این سرزمین‌ها بر سر زبان جامعه بین‌المللی است.
میت رامنی گفت در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌هایی در پیش می‌گیرد که دولت‌های مصر و ترکیه را به بهبود مناسبات با اسرائیل وادار کند.

اما آقای رامنی رخدادهای ده ماه اخیر منطقه را از نظر موقعیت اسرائیل حائز اهمیت دانست و گفت «سر و صداهای خاورمیانه مشکلات امنیتی اسرائیل را یک بار دیگر مورد تأکید قرار می‌دهد و وضعیت کنونی، خطرناک‌ترین مقطع برای کشور یهود (اسرائیل) است».

میت رامنی همچنین از ترکیه که در دو سال اخیر به سوی وخیم کردن مناسبات با اسرائیل گام برداشته و نیز از مصر که از پس از سرنگونی حکومت حسنی مبارک سخت‌گیری‌های زیادی در قبال مناسبات با اسرائیل تعیین کرده، ابراز ناخرسندی کرد و گفت در صورت رسیدن به مقام ریاست جمهوری آمریکا، سیاست‌هایی در پیش می‌گیرد که دولت‌های مصر و ترکیه را به بهبود مناسبات با اسرائیل وادار کند و تأکید کرد که «مصر و ترکیه از راه منزوی کردن اسرائیل نخواهند توانست منافع خود را تأمین کنند».

میت رامنی همچنین باراک اوباما، رییس جمهوری کنونی آمریکا را عامل ناکامی مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینی‌ها معرفی کرد و گفت اوباما پیش‌شرط‌های جدیدی تعیین کرد که فلسطینی‌ها را به دور شدن از مسیر مذاکرات تشویق کرده‌است و اسرائیل را برای دادن امتیازات به فلسطینی‌ها زیر فشار گذاشته‌است.

وی گفت «آمریکا به رئیس جمهوری نیاز دارد که تنها براساس وزیدن جهت باد دوست اسرائیل نباشد...از اسرائیل مشروعیت‌زدایی نکند و قاطعانه بگوید که موجودیت اسرائیل به عنوان یک کشور یهودی قابل بحث نیست».

این نخستین بار نیست که میت رامنی قاطعانه در برابر اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، فلسطینی‌ها، مصر، ترکیه و عوامل دیگر می‌ایستد.

آقای رامنی چند روز پیش نیز تأکید کرد که در صورت پیروزی اعزام ناوهای آمریکایی به خلیج فارس را در برابر تهدیدات ایران افزایش خواهد داد و برای تقویت بازدارندگی در مقابل جمهوری اسلامی ایران، حضور آمریکا در بخش شرقی آبهای دریای مدیترانه را نیز تقویت می‌کند.

میت رامنی گفت یک ایران مجهز به سلاح هسته‌ای با داشتن حکومت آیت‌الله‌ها، یک تهدید حیاتی جدی برای موجودیت اسرائیل است».

ویلارد میت رامنی، ۶۴ ساله، بازرگان و سیاستمدار، هفتادمین فرماندار ایالت ماساچوست (مرکز ایالت؛ بوستون) در سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷، پسر جرج رامنی، فرماندار اسبق میشیگان و پدر پنج فرزند، درحالی در صدر نامزدهای جمهوری‌خواهان قرار گرفته‌است که از سوی دیگر در مورد مذهب او بحث‌های شدیدی در میان طرفدارانش و در جامعه آمریکا درگرفته‌است.

آقای رامنی از پیروان آیین مورمون است که کانون آن در ایالات یوتا در آمریکا ولی مرکزیت آن از جمله در تپه‌ای در اورشلیم است و آنها به یهودیان و اسرائیل بسیار وفادارند.

دو نفر از رهبران مسیحی اوانجلیست در روزهای اخیر برای کاهش محبوبیت میت رامنی در میان جمهوری‌خواهان و در تلاشی برای برتری دادن ریک پری، نامزد دیگر، گفتند که مورمون‌ها ریشه در فرقه‌ای دارند که بخشی از مسیحیت محسوب نمی‌شود و افزودند که ریک پری یک مسیحی «حقیقی» است و تأکید کردند که «ما یک مسیحی حقیقی را در کاخ سفید می‌خواهیم».

رهبران مسیحیان اصول‌گرا در نشستی با شرکت ۳۲۰۰ نفر در واشینگتن از «مسیحیان معتقد و رأی‌دهنده» خواستند به سود ریک پری رأی دهند.

این درحالی است که افزون بر میت رامنی، جان هانتزمن نیز یکی دیگر از هشت نامزد جمهوریخواهان برای ریاست جمهوری، یک مورمون است.

طرفداران زیاد میت رامنی از جمله بیل بنت، وزیر آموزش و پرورش در دولت ریگان، با حمله به رهبران اصول‌گرای مسیحی گفته‌اند که «آنها دچار افراط‌گرایی کور شده‌اند» و با این کار خود هیچ خدمتی نیز به ریک پری نمی‌کنند.

تازه‌ترین نظرسنجی‌های آمریکا نشان می‌دهد که نظر به نارضایی عمیق در میان آمریکایی‌ها و عدم بهبود شاخص‌های اقتصادی این کشور، بخت باراک اوباما از سوی حزب دموکرات برای تکرار موفقیت خود و تداوم ریاست جمهوری اش بشدت ضعیف شده و ۵۵ درصد از آمریکایی‌ها براین باورند که او دوباره انتخاب نخواهد شد.

در همین حال، براساس نظرسنجی تازه «گالوپ» نیز ۲۰ درصد از رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه و ۲۳ درصد از همه پروتستان‌های آمریکایی می‌گویند که هرگز به یک نامزد پیرو آیین مورمون رأی نخواهند داد.

مورمون‌ها یک نهضت از مسیحیان به‌شدت مذهبی هستند که به جستجو و تازه کردن راه‌ها برای احیای مسیحیت فراخوان می‌دهند و به عنوان «نهضت مقدس آخر زمان» نیز نامیده می‌شوند. هرچند مورمون‌ها خود را مسیحی می‌نامند اما عضو مسیحیت اورتدکس یا کاتولیک یا پروتستان نیستند.

میت رامنی در دوره گذشته نیز از نامزدهای جمهوری‌خواه برای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بود که سپس در انتخابات داخلی حزبش، در مصاف با سناتور جان مک‌کین ناکام ماند و کنار رفت.
XS
SM
MD
LG