لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۹

«ايران فعاليت های هسته ای خود را به پناهگاه ها منتقل می کند»


نمایی از مرکز اتمی «فردو» در نزدیکی قم که در دل کوه ساخته شده است.
نمایی از مرکز اتمی «فردو» در نزدیکی قم که در دل کوه ساخته شده است.
خبرگزاری رويترز از قول منابع ديپلماتيک غربی می نويسد که ايران به زودی آماده خواهد بود تا فعاليت های هسته ای حساس خود را در مراکز جديدی که در پناهگاهها داير کرده است ، آغاز کند. چنين اقدامی از سوی ايران مسلما تنش های موجود بين آن کشور و قدرت های غربی را افزايش خواهد داد.

به گفته منابع غربی، کارشناسان ايرانی اقدامات تدارکاتی و آمادگی لازم برای شروع غنی سازی اورانيوم با غلظت بالاتر را در سايت مستحکم و زير زمينی «فردو» به پايان رسانده اند.

مصالح و ماشين آلات لازم به اين مرکز منتقل و در آنجا نصب شده اند. به اين ترتيب روند غنی سازی که تاکنون در مراکز هسته ای معمولی ايران به پيش می رفت به محض اينکه حکومت ايران تصميم بگيرد در سايت «فردو» می تواند آغاز شود.

خبرگزاری رويترز يادآوری می کند به دنبال انتشار گزارش جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر که در آن ادعا می شود حکومت ايران به نظر می رسد که برخی از جنبه های تحقيقاتی توليد کلاهک های هسته ای را ادامه داده است، تنش بين ايران وغرب افزايش يافت.

آمريکا و دولت های اروپايی با استناد به اين گزارش که از نظر صراحت در نوع خود بی سابقه بود، تحريم و مجازات های بيشتری را در مورد ايران وضع کردند.

شنون کايل، کارشناس هسته ای در «موسسه بين المللی مطالعات صلح» در شهر استکهلم می گويد: «برای کشورهايی که نگران پيشرفت دانش و امکانات ايران در غنی سازی اورانيوم با غلظت بالا هستند اين خبر بسيار مهم ونگران کننده است.»

دولت ايران سال پيش اعلام کرد که غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را به زودی در دستور کار قرار خواهد داد. اين موضوع نگرانی گسترده ای را در ميان کشورهای غربی ايجاد کرد. ولی حکومت ايران ادعا می کند که توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد فقط برای راکتور تحقيقاتی و مصارف پزشکی است.

تاسيسات غنی سازی اصلی ايران در حوالی شهر نطنز واقع شده اند ولی مقامات اين کشور اوايل تابستان اعلام کردند که بخش غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را به تاسيسات «فردو» منتقل خواهند کرد. اين تاسيسات در دل کوه ساخته شده و به اعتقاد اکثر کارشناسان در برابر حملات هوايی استحکام زيادی دارد. در عين حال نصب سانتريفوژهای مدرن تر در اين مرکز می تواند توان غنی سازی ايران را به شکل چشمگيری افزايش دهد.

خبرگزاری رويترز به نقل از مصاحبه يکی از فرماندهان سپاه پاسداران با خبرگزاری نيمه دولتی مهر در روز چهارشنبه می نويسد که ايران تاسيسات غنی سازی خود را به تاسيسات امن تری منتقل خواهد کرد. اين مقام نظامی توضيح بيشتری در اين زمينه نداد.

سانتريفوژهای پيشرفته تر

گزارش ماه گذشته آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ايران دو مجموعه بزرگ از سانتريفوژها را که هر کدام شامل ۱۷۴ دستگاه است در مرکز «فردو» نصب کرده است. همچنين منبع بزرگی از گاز هگزافلورايد به اين مرکز منتقل شده است.

به نوشته خبرگزاری رويترز، حکومت ايران پس از برملا شدن وجود يک چنين تاسيسات پنهانی توسط سرويس های امنيتی غرب، در سپتامبر سال ۲۰۰۹ مرکز فردو را به آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داد.

دولت ايران تاکيد دارد که اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را برای توليد ايزوتوپ مورد نياز برای درمان بيماران سرطانی توليد می کند ولی دولت های غربی ترديد دارند که ايران فن آوری لازم برای توليد ايزوتوپ را داشته باشد. علاوه بر اين دولت های غربی می گويند که ظرفيت نهايی تاسيسات فردو سه هزار سانتريفوژ است که در نتيجه توانايی توليد اورانيوم در مقياس صنعتی و مورد نياز برای راکتورهای توليد برق را ندارد.

کارشناسان غربی معتقدند که مجموعه تحريم های اخير به علاوه اقدامات خرابکارانه ای مثل شيوع بدافزار «استاکس نت» در مراکز کنترل برنامه های هسته ای ايران در سال گذشته از ميزان توليد اورانيوم اين کشور کاسته است. ولی با اين همه، ايران با سرعتی کمتر اما به طور پيوسته به غنی سازی ادامه داده و اکنون ذخيره اورانيوم غنی شده آن دو برابر سال گذشته است.

همزمان در ماه های گذشته ايران نسل جديد و پيشرفته تری از سانتريفوژها (مدل IR-2m) را آزمايش کرده است . اما مشخص نيست که در حالت تداوم و تشديد تحريم های بين المللی و در نتيجه حذف هرگونه امکانی برای تهيه مصالح و ماشين آلات در بازار جهانی آيا ايران خواهد توانست تعداد بيشتری از سانتريفوژهای پيشرفته را به کار بگيرد يا نه.
XS
SM
MD
LG