لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۳

میت رامنی پیروز انتخابات جمهوری‌خواهان در ایالت فلوریدا شد


میت رامنی، یکی از دو نامزد اصلی جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده.
میت رامنی، یکی از دو نامزد اصلی جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده.
میت رامنی، یکی از دو نامزد اصلی حزب جمهوری‌خواه برای شرکت در انتخابات بعدی ریاست‌جمهوری ایالات متحده روز سه‌شنبه توانست در ایالت فلوریدا اکثریت آرا انتخابات درون‌حزبی را از آن خود کند.

وی با شکست دادن نزدیک‌ترین رقیب جمهوری‌خواه خود، نیوت گینگریچ، در این ایالت هم‌اینک گام بزرگی در جهت معرفی شدن به عنوان رقیب اصلی باراک اوباما در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر سال جاری برداشته‌است.

شمارش کامل آرا در فلوریدا حاکی است که میت رامنی ۴۶ درصد، گینگریچ، رییس پیشین مجلس نمایندگان ۳۲ درصد، ریک سنتورم، سناتور پیشین پنسیلوانیا ۱۳ درصد و ران پال، نماینده تگزاس در مجلس نمایندگان هفت درصد از آرا را به خود اختصاص دادند.

میت رامنی، فرماندار پیشین ماساچوست و مولتی‌میلیونر است؛ وی همانند دو نامزد دیگر حزب جمهوری‌خواه یعنی نیوت گرینگریچ و ریک سنتورم وعده داده‌است که در صورت پیروزی در انتخابات، ایران را از راه تشدید فشارها، وادار به عقب‌گرد اتمی خواهد کرد.

میت رامنی اسنادی منتشر کرده که نشان می‌دهد او در دو سال گذشته ۴۲ میلیون دلار درآمد داشته است و مشمول پرداخت بیش از شش میلیون دلار مالیات شده است.

وی سه‌شنبه شب پیروزی خود را در مرکز همایش‌های شهر تَمپا جشن گرفت و در این جشن، افراد سرشناس زیادی از شرکت‌های مهم و هم‌چنین سیاستمداران مختلف حضور داشتند.

میت رامنی در سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات ایالت فلوریدا گفت که «آماده‌ام تا این حزب و کشور خود را رهبری کنم.»

وی در ادامه خطاب به باراک اوباما، رییس‌جمهوری فعلی آمریکا گفت: «آقای رییس‌جمهوری، تو را برای رهبری انتخاب کرده‌بودند اما تو به دنباله‌رو بودن روی آوردی، الان زمان آن رسیده است که کنار بروی.»

ایالت فلوریدا به خاطر فضای رقابتی شدیدتر رسانه‌ای و بزرگ بودن مساحت آن، از ایالت‌های دشوار برای پیروزی نامزدهای انتخاباتی به‌شمار می رود و پیروزی در این ایالت برای کاندیداها حائز اهمیت بسیار است.

میت رامنی در ماه گذشته با ۲۹ درصد آرا برنده انتخابات نیوهمپشایر شده بود. در انتخابات آیووا، که نخستین زورآزمایی نامزدهای جمهوریخواهان بود، ریک سنتورم به پیروزی رسیده بود.

آقای سنتورم در انتخابات کارولینای جنوبی ۱۷ درصد آراء را به دست آورد و در جای سوم ایستاد. ران پال دیگر نامزد درون‌حزبی جمهوریخواهان ۱۳ درصد آراء را کسب کرد.

انتخابات درون‌حزبی جمهوری‌خواهان طی ماه‌های آینده در ایالت‌های دیگر آمریکا ادامه خواهد یافت و یکی از نقاط اوج آن روز ششم مارس خواهد بود که به «سه‌شنبه بزرگ» معروف شده‌است.

در این روز، ده ایالت از جمله ماساچوست، تگزاس و ویرجینیا در انتخابات مقدماتی جمهوریخواهان به نامزد مورد نظر خود رای خواهند داد.

قرار است که کنوانسیون حزبی جمهوری‌خواهان در روزهای ۲۷ تا ۳۰ اوت در فلوریدا برگزار شود که در آنجا نامزد نهایی این حزب برای رقابت ماه نوامبر مشخص خواهد شد.
XS
SM
MD
LG