لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۵

«ايران غنی سازی اورانيوم در تاسيسات فردو را گسترش داده است»


تاسیسات غنی سازی اوارنیوم در نطنز
تاسیسات غنی سازی اوارنیوم در نطنز
منابع ديپلماتيک می گويند، ايران فعاليت غنی سازی اورانيوم در تاسيسات زير زمينی «فردو»، در نزدیکی شهر قم، را گسترش داده است.

رییس سازمان انرژی اتمی ايران در دی ماه گذشته از آغاز غنی سازی اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد در تاسيسات «فردو» خبر داده بود. پس از اين اظهارات، آژانس بين‌المللی انرژی اتمی نيز در ۱۹ دی ماه، آغاز توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را در تاسيسات فردو تاييد کرد.

پیشتر ديپلمات ها گفته بودند، ۳۴۸ دستگاه سانتريفوژ در دو آبشار ۱۷۴ تایی در تاسيسات« فردو» درحال فعاليت است و قرار بود تعداد بيشتری سانتریفوژ نيز نصب شود.

اين در حالی است که يک ديپلمات در وين روز دوشنبه به خبرگزاری رويترز گفته است دو آبشار ديگر، که همانند دو آبشار قبلی هستند، در حال حاضر نصب شده اند.

اين ديپلمات اضافه کرده است: «دومين سری از آبشار ها هم اکنون در حال فعاليت هستند. برمبنای دانسته های ما، اين دو آبشار در حال فعاليت بوده و مشکلی هم ندارند.»

يک ديپلمات ديگر نيز در آژانس بين المللی انرژی اتمی خبر گسترش فعاليت های غنی سازی در تاسيسات فردو را تاييد کرده ولی توضيح بيشتری در اين زمينه ارائه نکرده است.

رويترز می گويد، تلاش کرده تا با مقام های ايرانی و همچنين آژانس بين المللی انرژی اتمی برای کسب جزييات بيشتر در خصوص اين خبر تماس بگيرد، ولی آنها در دسترس نبوده اند.

درحالی ايران برنامه غنی سازی اورانيوم خود را توسعه می دهد که شورای امنيت سازمان ملل متحد طی چهار قطعنامه تحريمی خواستار تعلیق فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانيوم شده است.

فريدون عباسی، ریيس سازمان انرژی اتمی ايران، در مردادماه سال جاری گفته بود که شماری از ماشين های غنی سازی اورانيوم از تاسيسات غنی سازی نطنز به سايت فردو منتقل شده است.

از زمانی که ايران اعلام کرد که توليد اورانيوم با غلظت ۲۰ درصد را به سايت فردو منتقل می کند، نگرانی ها کشورهای غربی در خصوص برنامه هسته ای ايران تشديد شده است.

کارشناسان می گويند، غنی سازی اورانيوم با درجه غلظت ۲۰ درصدی، کاربردی دوگانه دارد و داشتن چنين توانايی گامی مهم در راستای توليد جنگ افزار هسته ای است. اين در حالی است که ايران می گويد، غنی سازی اورانيوم ۲۰ درصدی برای تامين سوخت مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران است.

ايران پس از افشای سايت فردو توسط سرويس های اطلاعاتی غربی، وجود این تاسیسات زیر زمینی را درسپتامبر ۲۰۰۹ (شهریورماه دو سال پیش) به آژانس بين المللی انرژی اتمی اعلام کرد.
XS
SM
MD
LG