لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

بن های ۲۰ هزار تومانی برای رعایت حجاب در دانشگاه علامه طباطبایی


مهدی ميرزايی تبار مدير امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبايی به خبرگزاری مهر گفته است دانشجويان دختری که در اين دانشگاه حجاب خود را رعايت کرده و پوشش خود را به پوشش اسلامی تبديل کرده اند، با بن های ۲۰ هزار تومانی تشويق شده اند.

مدير فرهنگی دانشگاه علامه همچنين گفته است که اين دانشجويان پيش از اين پوشش اسلامی را رعايت نمی کردند و به آنها تذکر داده شده و همزمان با برگزاری نمايشگاه پوشش و حجاب اسلامی در دانشگاه علامه طباطبايی به آنها بن های ۲۰ هزار تومانی داده شده تا از همان نمايشگاه برای خود لباس مناسب خريداری کنند.

سعيد پيوندی، استاد دانشگاه و کارشناس آموزش می گويد که اين نوع تشويق در نوع خود بی سابقه است و در اين مورد می افزايد: «در حقيقت ما تا الان بيشتر با برخورد منفی مواجه بوديم که در آن کسانی که حجاب را مراعات نمی کردند، تهديد می شدند. فقط برخی اوقات در بعضی مدارس از اين روش های تشويقی استفاده می شد و به دانش آموزانی که از حجاب برتر استفاده می کردند هديه می دادند. برای اولين بار است که اين روش در اين سطح مطرح می شود. در سطح دانشگاه و با ارائه يک جايزه نقدی به اين شکل.»

مدير امور فرهنگی دانشگاه علامه طباطبايی همچنين گفته که مسوولان به دانشجویان برای رعايت حجاب و عفاف آنها تذکر شفاهی داده اند. اين برخورد مسئولان دانشگاه علامه طباطبايی اين پرسش را به وجود می آورد که آيا مسئولان نسبت به دانشجويان تغيير رويه داده اند؟

سعيد پيوندی درباره نتايج چنين برخوردهايی در جامعه می گويد: با انجام اين کارها می شود گفت که جوانان ما را به سمت هر چه بيشتر ابزاری برخورد کردن می کشاند. يعنی اين خود حجاب و خود احترام و باور به حجاب نيست که آنها را به سمت حجاب می کشاند بلکه جوايز و مجازات هايی که برای حجاب در نظر گرفته می شود در اين مورد موثر است. اينها همگی در جامعه ما به اعتقاد من اسفناک است. اين حجاب، حجاب باورمندی نيست که از هويت شان برخيزد يا از باورشان برخيزد و از ته قلب شان باشد، بلکه بيشتر به اين خاطر است که ۲۰ هزار تومان بگيرند و يا اينکه از دانشگاه بيرون نشوند.»

پيشتر از اين کامران دانشجو، وزير علوم، تحقيقات و فناوری از صدرالدین شريعتی، ریيس دانشگاه علامه طباطبايی تقدير و او را از پيشگامان اسلامی کردن دانشگاه ها معرفی کرده بود. آقای شريعتی از مدافعان اصلی طرح تفکيک جنسيتی در دانشگاه هاست.

صادق شجاعی، دبير سابق انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبايی درباره سابقه آقای شريعتی در دانشگاه علامه طباطبايی پيشتر به راديو فردا چنين گفته بود: «کليه طرح های پايلوتی که قرار بود در دانشگاه ها انجام شود و رهبری ضمن حرف هايشان اعلام می کرد مثل اسلامی کردن دانشگاه يا تفکيک جنسيتی، تمام اينها را در مرحله اول در دانشگاه علامه پياده کردند. سجادين شريعتی از ياران نزديک محمود احمدی نژاد است و اساتيدی که از نظر او صلاحيت ندارند را از تدريس در دانشگاه منع کرده و تعدادی از اساتيد دگر انديش را نيز به اجبار بازنشسته کرده است.»

روزنامه شرق هفته گذشته گزارش داد که در حال حاضر بيش از ۳۵۰ کلاس تفکيک شده در دانشگاه علامه طباطبايی وجود دارد و سهم دختران ۲۶۳ و سهم پسران تنها ۸۷ کلاس درس است.
XS
SM
MD
LG