لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۶

ایرانی‌ها ماهی ۱۵ میلیارد تومان صدقه می‌دهند


در تازه‌ترین آمار از میزان کمک‌های مردمی در ایران، یک مقام در کمیته امداد امام خمینی روز پنج‌شنبه، ۲۸ اردیبهشت، اعلام کرد که ایرانی‌ها ماهانه «۱۵ میلیارد تومان به صندوق صدقات می‌ریزند».

با این حساب این کمیته سالانه ۱۸۰ میلیارد تومان تنها از صندوق‌های صدقه جمع می‌کند.

به گزارش ایسنا،سعید ستاری، معاون مشارکت‌‌های مردمی در کمیته امداد ایران، اعلام کرده است که این کمیته ماهانه ۱۵ میلیارد تومان از صندوق‌های صدقات سراسر کشور جمع‌آوری می‌کند.

آقای ستاری همچنین گفته است که بنا بر پیش‌بینی کمیته امداد در سال جاری یعنی ۱۳۹۱ میزان کمک‌های مردمی شامل «صدقه و زکات و فطریه و غیره» به ۱۱۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید.

معاون کمیته امداد ایران گفته است که میانگین درآمد هر صندوق در هر بار تخلیه ۱۸۰۰ تومان است، اما قرار است که «این رقم به ۲۵۰۰ تومان افزایش یابد».

به گفته آقای ستاری، بخش اعظم این میزان صدقه در استان‌های تهران، فارس، آذربایجان شرقی، اصفهان و خراسان رضوی جمع‌آوری می‌شود.

همین مقام اوایل ماه جاری به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، گفته بود که در سال ۱۳۹۰ تا ابتدای ماه اسفند ۱۶۰ میلیارد تومان صدقه در ایران جمع شده و «این رقم با اضافه کردن صدقات اسفندماه به حدود ۱۸۰ میلیارد تومان می‌رسد».

سعید ستاری همچنین گفته است که این میزان کمک مردمی به شکلی «برنامه‌ریزی‌شده» در اختیار «خانواده‌های نیازمند» قرار می‌گیرد.

بر اساس آماری که سعید ستاری از تعداد صندوق صدقات داده است، تنها در استان تهران حدود ۴۰ هزار صندوق صدقه هست که از این میان ۳۰ هزار صندوق در معرضه دستبرد و تخریب قرار دارد.

کمیته امداد ایران آمار کل صندوق صدقات موجود در ایران را بیش از هفت میلیون و پانصد هزار اعلام کرده که از این تعداد «تنها ۲۰۰ هزار صندوق» در معابر عمومی قرار دارد.

بیش از هفت میلیون از صندوق‌های صدقات ایران «در منازل، محل‌های کسب‌وکار، مدارس و ادارات» قرار دارد.

در همین حال به گفته مقام کمیته امداد قرار بر این است که تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد صندوق صدقات در ایران به ده میلیون عدد افزایش یابد.

شهریورماه سال گذشته، مدير عامل يك بانك نزديك به سپاه پاسداران از رونمایی صندوق صدقات دیجیتالی خبر داده و گفته بود که قرار است تمام صندوق صدقات در ايران «ديجيتالى» شود.
XS
SM
MD
LG