لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

پارلمان یونان منحل شد؛ هجوم مردم به بانک‌ها


 اونجلیست ونیزلوس رهبر حزب سوسیالیست
اونجلیست ونیزلوس رهبر حزب سوسیالیست
کارولوس پاپولیاس، رئیس جمهوری یونان پارلمان این کشور را که دور روز از تشکیل آن می‌گذشت منحل کرد و بدین ترتیب در یونان بحران زده در ۲۸ خردادماه بار دیگر انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد.

تکرار انتخابات پارلمانی از آن رو صورت ‌می‌گیرد که طیفی از احزاب مختلف از راست افراطی تا چپ افراطی به پارلمان این کشور راه یافتند و در پی آن رهبران این احزاب نتوانستند برای تشکیل دولت ائتلافی به توافق برسند.

در انتخابات پارلمانی اخیر که در ۱۷ اردیبهشت برگزار شد، دو حزب حاکم دموکراسی نوین(محافظه‌کار) و حزب سوسیالیست پاسوک کمتر از ۳۵ درصد از آرا را به خود اختصاص دادند و با این میزان رای این دو حزب طرفدار سیاست ریاضت اقتصادی از تشکیل دولت بازماندند.

در مجموع نزدیک به ۶۰ درصد از یونانی‌ها به احزابی رای دادند که مخالف ریاضت‌های اقتصادی توصیه شده از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول هستند.

دو حزب طرفدار ریاضت‌های اقتصادی می‌گویند انتخابات آینده در واقع به منزله همه‌پرسی برای یونانی‌هاست که آیا می‌خواهند در یورو بمانند یا نه.

اما احزاب مخالف ریاضت‌های اقتصادی تحمیلی اتحادیه اروپا که در راس آنها حزب چپ سیریزا است، می‌گویند اتحادیه اروپا بلوف می‌زند و نمی‌تواند به سادگی یونان را مجبور به خروج از یورو کند.

الکسیس سیپراس، که حزب چپ سیریزا، را هدایت می‌کند می‌گوید اتحادیه اروپا به جای ریاضت اقتصادی، باید بر سیاست رشد اقتصادی تمرکز کند؛ که معنای هزینه کردن بیشتر دولت برای دامن زدن به رشد است و نه کاستن از هزینه‌ها.

برپایه آخرین نظرسنجی‌ها، حزب چپ سیریزا حتی رای بیشتری از انتخابات قبلی به دست خواهد آورد و موقعیت خود را بهبود خواهد بخشید.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، به صراحت گفته است یونان تنها در صورت اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی در حوزه یورو باقی خواهد ماند.

الکسیس سیپراس، رهبر حزب چپ سیریزا در مقابل گفته است که آنگلا مرکل با تحمیل ریاضت اقتصادی یورو را به خطر انداخته است. سیاست‌هایی که به ناآرامی‌ها گسترده اجتماعی در یونان منجر شده است.

خروج صدها میلیون یورو از بانک‌های یونان و اسپانیا

همین بی‌ثباتی‌ها باعث شده است که پس از انتخابات اخیر پارلمانی در یونان، مردم با هجوم با بانک‌ها صدها میلیون یورو از بانک‌ها خارج کنند.

مردم از آن بیم دارند که در صورت خروج یونان از یورو، بانک‌ها پول کم‌ارزش‌تر دراخما، را به آنها بدهند.

گزارش‌ها حاکی از آن است تنها در روز دوشنبه و سه‌شنبه هفته گذشته، نزدیک یک میلیارد و دویست میلیون یورو از بانک‌ها خارج کردند.

هراس به اسپانیا نیز سرایت کرده و روز پنجشنبه یک روزنامه محلی نوشت تنها در طول یک هفته مردم از «بانک اسپانیا» نزدیک به یک میلیارد یورو برداشت کرده‌اند.

بحران یورو محور گفت‌وگوهای گروه هشت در کمپ دیوید

در همین حال بحران یورو و خروج احتمالی یونان از واحد پول اروپا از محورهای عمده گفت‌وگوهای رهبران هشت کشور صنعتی جهان است که در واشینتگن گرد هم‌ آمده‌اند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده که میزبان رهبران گروه هشت است، روز شنبه اظهار داشت که رهبران این کشورها تصدیق کردند که اروپا باید ترکیبی از ریاضت اقتصادی و رشد اقتصادی را به عنوان راهکار خروج از بحران اتخاذ کند.

کنفرانس گروه هشت در حالی برگزار شده است که صحنه سیاسی اروپا دگرگون شده است؛ در یونان بحران زده، احزاب مخالف یورو رای بالایی را به دست آورده‌اند و در فرانسه، فرانسوا اولاند با تشکیک در سیاست‌ ریاضت اقتصادی پیروز انتخابات ریاست جمهوری شد.
XS
SM
MD
LG