لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

تصویب طرح بیمه نفت وارداتی از ایران در پارلمان ژاپن


 بندر خارگ
بندر خارگ
مجلس نمایندگان ژاپن طرح ضمانت دولتی برای بیمه نفتکش‌های حامل نفت وارداتی از ایران را تصویب کرد. طرح تصویب شده برای تایید نهایی به مجلس سنای ژاپن که اکثریت با نمایندگان اپوزیسیون دولت است، ارسال خواهد شد، اما به گزارش رویترز، سناتورهای اپوزیسیون برای حمایت از این لایحه چراغ سبز نشان داده‌اند.

یک مقام دولتی ژاپن که نخواسته نامی از وی برده شود، به خبرگزاری رویترز گفته است که این طرح احتمالا ۲۷ ژوئن، ۱۲ روز دیگر، تایید نهایی و اجرا خواهد شد.

ژاپن که بخاطر کاهش «چشمگیر» واردات نفت از ایران موفق شده است از مجازات احتمالی آمریکا بخاطر خرید نفت از ایران معاف شود، در نظر دارد که برای هر نفتکشی که نفت ایران را به مقصد ژاپن حمل می‌کند، تا هفت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار خدامات پوشش بیمه‌ای ارائه کند.

خبرگزاری رویترز می‌گوید که اجرای تحریم های نفتی اروپا علیه ایران که از اول ژوئیه، دو هفته دیگر، آغاز خواهد شد، مشتریان آسیایی نفت ایران، شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی را به دردسر خواهد انداخت، چرا که خدمات بیمه‌ای نفت صادراتی ایران به بازارهای آسیایی توسط شرکتهای اروپایی انجام می‌شد، اما از چهارده روز دیگر، این خدمات بکلی قطع خواهد شد.

ژاپن که سال گذشته ۹ درصد از واردات نفتی خود را از ایران تامین کرده بود، اخیرا خرید نفت از ایران را تا «حد محسوسی» کاهش داد؛ زاپن واردات نفت خود را از ایران قطع نکرد، چرا که نگران افزایش هزینه واردات نفت و آسیب رسیدن به رشد اقتصادی خود، سومین اقتصاد بزرگ دنیا، بود. پیشتر مقامهای ژاپنی از آمریکا به صراحت خواسته بودند که از تحریم‌های این کشور معاف شوند و هیلاری کلینتون هم به دشوار بودن توقف خرید نفت از ایران اذعان کرده بود.

تحریم‌ها و کاهش صادرات نفت ایران

خبرگزاری رویترز، روز جمعه همچنین گزارش داد که نیلسی ماگوبان، مدیر عامل سازمان دولتی انرژی آفریقای جنوبی، در جمع خبرنگاران اعلام کرد که این کشور به دنبال جایگزین کردن نفت نیجریه، آنگولا و عربستان سعودی با نفت وارداتی از ایران است. این کشور از ماه آوریل، معادل فروردین-اردیبهشت، واردات نفت از ایران را تا ۴۳ درصد کاهش داده و بجای آن، واردات نفت از عربستان را تا دو برابر افزایش داده است.

دور جدید تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا برای وادار کردن ایران به دست کشیدن از برنامه مناقشه برانگیز هسته‌ای، به ترتیب از ۲۸ ژوئن و اول ژوئیه اجرا خواهد شد. طبق تحریم‌های جدید آمریکا، شرکتهای معامله کننده با بانک مرکزی ایران که پول نفت صادراتی ایران از طریق این بانک دریافت می‌شود، از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم خواهند شد.

اروپا نیز که سال گذشته مشتری روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت صادراتی ایران بود، واردات نفت از ایران و پوشش بیمه‌ای برای نفتکش‌ها و مواد پتروشیمی ایران را قطع خواهد کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی ۲۴ خرداد ماه گزارش کرد که تحت تاثیر تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، صادرات نفت ایران از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است.

این سازمان افزوده است که با این شرایط به نظر می‌رسد ایران در آینده حجم تولید نفت خود را کاهش دهد. خبرگزاری رویترز نیز گزارش کرده است که فروش نفت ایران روزانه تا ۶۰۰ هزار بشکه کاهش یافته است و انتظار می‌رود این کاهش از ماه آینده بیشتر هم شود.

این خبرگزاری روز سه شنبه، گزارش داد که ژاپن، کره جنوبی، هند و چین، مجموعا واردات نفت از ایران را نسبت به سال گذشته میلادی، روزانه ۳۵۰ هزار بشکه کاهش داده‌اند.

بنابر آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در نیمه دوم سال گذشته میلادی چین با ۵۵۵ هزار بشکه، ژاپن ۳۴۱ هزار، هند ۳۲۸ هزار و کره جنوبی با ۲۴۴ هزار بشکه واردات نفت، بزرگ‌ترین مشتریان آسیایی نفت ایران بوده‌اند.

ترکیه پنجمین مشتری بزرگ نفت ایران با واردات روزانه ۱۸۵ هزار بشکه نفت از ایران در سال گذشته، ۲۰ درصد از واردات نفت ایران را کاهش داده و هم اکنون روزانه ۱۴۷ هزار بشکه نفت از ایران می‌خرد.

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد هفت کشور هند، مالزی، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه و تایوان را، به خاطر کاهش چشمگیر واردات نفت ایران، به فهرست ۱۱ کشور قبلی که از تحریم‌ها معاف شده بودند، اضافه کرد. با نگاهی به این فهرست، حتی مشتریان کوچک نفت ایران مانند سریلانکا با ۳۹ هزار بشکه، تایوان ۳۳ هزار بشکه، آفریقای جنوبی با ۹۸ هزار بشکه واردات نفت از ایران در سال گذشته نیز واردات نفت از ایران را «بصورت محسوس» کاهش داده‌اند.

خبرگزاری رویترز، همچنین روز سه شنبه، از قول مقام‌های سنگاپور که به عنوان یکی از مشتریان کوچک نفت ایران مطرح است، نوشته که شرکت‌های سنگاپوری به امید معاف شدن از تحریم‌های آمریکا از ماه گذشته واردات نفت از ایران را قطع کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG