لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۲

احتمال معافیت ژاپن از تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران قوت گرفت


کوییچیرو گمبا، وزیر خارجه ژاپن
کوییچیرو گمبا، وزیر خارجه ژاپن
وزیر امور خارجه ژاپن روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اعلام کرد که کشورش به دلیل کاستن از واردات نفت ایران احتمالا هدف تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه تهران قرار نخواهد گرفت. توکیو در پنج سال گذشته از خیر ۴۰ درصد از واردات نفت ایران گذشته است.

بر اساس مفاد تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی، هر نهاد مالی از هر کشوری که به رابطه تجاری خود با بانک مرکزی ایران ادامه دهد مشمول مجازات خواهد بود.

یک مجازات در این زمینه این است که آن نهاد مالی یا کشور امتیاز فعالیت در بازار مالی آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان، را از دست خواهد داد، امتیازی که به گفته تحلیل‌گران برای ژاپن قابل گذشت نیست.

در همین زمینه کوییچیرو گمبا، وزیر خارجه ژاپن، روز چهارشنبه با اشاره به این که کشورش در مراحل نهایی مذاکره با آمریکاست گفت: «فکر نمی‌کنم لازم باشد نگران آن باشیم که هدف تحریم‌ها قرار گیریم.»

توکیو از مدتی قبل با واشینگتن در حال چانه‌زنی و گفت‌وگو بوده تا بتواند از بخشی از تحریم‌های ایران معافیت بگیرد، معافیتی که گفته می‌شود به شرط «کاهش چشمگیر» در تجارت با ایران به این کشور اعطا خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خریداران ژاپنی نفت ایران همچون پالایشگاه‌های ژاپن مذاکرات سالانه خود با ایران بر سر خرید نفت را به پایان مذاکره آمریکا و کشورشان و مشخص شدن سرنوشت این معافیت موکول کرده‌اند.

رویترز می‌گوید که توکیو در پنج سال گذشته دست‌کم ۴۰ درصد از واردات نفت ایران به خاک خود کاسته و پیشنهاد کرده است که باز هم از این واردات بکاهد.

هیلاری کلینتون، همتای آمریکایی آقای گمبا، روز سه‌شنبه ضمن قدردانی از تلاش ژاپن در راه حمایت از تحریم‌های ایران در همین باره به هیئتی در سنای ایالات متحده گفته بود: «آنها [ژاپنی‌ها] از سال گذشته تاکنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از واردات نفت ایران به کشورشان کاسته‌اند.»

بر اساس آماری که وزارت اقتصاد و تجارت و صنعت ژاپن روز چهارشنبه اعلام کرد، تنها در ماه ژانویه گذشته در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش واردات نفت ایران به ژاپن ۲۲.۵ درصد کاهش داشته است.

خانم کلینتون همچنین گفت که «گفت‌وگویی صادقانه» با چند تن از کشورهای طرف معامله ایران داشته و نتیجه آن شده است که حرکت رو به کاهش برای خرید نفت ایران و نیز خودداری از همکاری با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته است.

او افزود: «اتحادیه اروپا و ژاپن از شاخص‌ترین مثال‌ها در این مورد هستند که قدم‌های بسیار بزرگی برداشته و سهم بزرگی در پایین آوردن درآمد ایران از بازار نفت داشته‌اند. با این حال برخی از کشورها با مشکلاتی خاص روبه‌رو هستند که نمونه آن ژاپن است.»

اشاره وزیر خارجه آمریکا به «وضعیت ویژه» ژاپن است که سال گذشته میلادی در اثر سونامی و زلزله و فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما دچار بحران شد و اکنون به انرژی بیشتری نیاز دارد.
XS
SM
MD
LG