لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

اسرائيل، ايران را به برنامه ريزی برای عمليات تروريستی در کنيا متهم کرد


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل،
بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل،
ساعاتی پس از آن که مقامات کنيا اعلام کردند که دو ايرانی بازداشتی در اين کشور عضو سپاه قدس هستند، بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، روز دوشنبه ايران را به برنامه ريزی برای حمله به منافع اسرائيل در کنيا متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، بنيامين نتانياهو در بيانيه ای علام کرد:« تروريسم ايران مرز نمی شناسد.»

نخست وزير اسرائيل گفته است: «پس از آن که ايران ماموران خود را برای ترور سفير عربستان به خاک آمريکا اعزام کرد، اين کشور اقدام به حملاتی در آذربايجان، بانکوک، تفليس و دهلی نو کرد و اکنون فهميده ايم که برنامه ریزی برای حمله تروريستی در آفريقا داشته است.»

بنيامين نتانياهو اضافه کرده است:«جامعه بين المللی می بايست با اين بازيگر بزرگ دنيای تروريسم بجنگد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز ۲۳ ژوئن دادگاهی در کنيا دو ايرانی را به نگهداری ۱۵ کيلوگرم مواد منفجره قوی متهم کرد. اين دو ايرانی بازداشت شده اين اتهام را رد کرده اند.

وزارت امورخارجه ايران نيز روز شنبه اعلام کرده بود به دنبال کسب اطلاعات در اين زمينه است و از ابراز نظر در اين باره خودداری کرد

در همین حال، مقامات رسمی کنیایی در نایروبی می گویند، دو شهروند ایرانی را با مواد منفجره دستگیر کرده اند که به انفجار و حمله به اهداف اسرائیلی، آمریکایی، بریتانیایی و یا عربستان سعودی در این کشور متهم شده اند. این مقامات گفتند این دو تن عضو سپاه قدس بوده و به اتهام عملیات تروریستی، محاکمه می شوند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، منابع رسمی دولت کنیا می گویند، این برنامه و طرح ترور منطبق با دیگر طرح های مشابه است که توسط افراد وابسته به ایران علیه اسرائیلی ها در دیگر کشورها انجام شده است.

دو ایرانی که خبرگزاری‌ها از آنها با نام‌های «احمد ابوالفتحی محمد» و «سید منصور موسوی» یاد کرده‌اند، دوم تیرماه توسط پلیس کنیا در شهر مومباسا در حالی بازداشت شدند که به گفته پلیس با خود ۱۵ کیلوگرم ماده منفجره حمل می‌کردند.

پیشتر هم مطرح شده بود که به احتمال زیاد، اتهام «دست داشتن در تروریسم» متوجه این دو نفر باشد. در شهر ساحلی مومباسا چندین هتل وجود دارد که صاحبان آن اسرائیلی هستند.

یک مقام دولتی کنیا که نام او فاش نشده به آسوشیتد پرس گفته که دو ایرانی یاد شده، اعضای سپاه قدس، شاخه برون مرزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند.

یکی از دو شهروند ایرانی‌ که به اتهام قصد بمب‌گذاری در کنیا بازداشت شده‌اند، پیشتر گفته بود در کنیا توسط مأموران اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته‌‌ است و این مأموران او را شکنجه داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این متهم تبعه ایران که نامش «احمد ابوالفتحی محمد» عنوان شده، هفتم تیرماه، در دادگاهی در کنیا گفته که در زمان بازداشت، از سوی مأموران اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته و این مأموران، برخلاف میلش، داروهایی را به وی تزریق کرده‌اند.

این متهم که می‌گوید، در جریان بازداشت تحت شکنجه قرار گرفته، افزوده است که در این مدت مدت‌های طولانی را بدون غذا سپری کرده و مجبور بوده تنها با یک ژاکت بر روی زمین سیمانی بخوابد.

اگرچه نماینده پلیس کنیا در دادگاه اظهارات متهم در خصوص شکنجه را رد کرده است، رئیس دادگاه این اتهام‌ها را جدی خوانده و خواستار تحقیق در این مورد شده است.

احمد ابوالفتحی محمد در حالی می‌گوید توسط مأموران اسرائیلی مورد بازجویی قرار گرفته است که آسوشیتدپرس تأکید دارد این مسئله می‌تواند بدان معنا باشد که دو ایرانی متهم قصد داشتند مراکز اسرائیلی در کنیا را هدف قرار دهند.

همچنین به گفته وکلای سازمان ملل، در کنیا، بازجویی از متهمان توسط مأموران خارجی، مخالف قانون اساسی است، مگر آن‌که اتهام‌هایی از سوی کشور خارجی مزبور متوجه متهمان باشد.

به دنبال این اظهارات احمد ابوالفتحی محمد، سفارت اسرائیل در کنیا بدون تأیید یا تکذیب این مسئله، تنها تأکید کرده است که بازداشت این دو ایرانی «مسئله داخلی کنیا است.»

این دو ایرانی در حال حاضر در حالی در کنیا در بازداشت به سر می‌برند که وزارت خارجه ایران گفته است که از هویت دو فرد بازداشت شده اطلاعی ندارد و در تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه است.
XS
SM
MD
LG