لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

اتحادیه اروپا: مذاکره میان معاونان جلیلی و اشتون ادامه می یابد


هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.
هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون و علی باقری، معاون دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران.
اتحادیه اروپا می‌گوید گفت‌و‌گوهای ایران و گروه ۵+۱ که از روز سه شنبه در سطح فنی و کارشناسی در استانبول آغاز شده بود، ساعات اولیه روز چهارشنبه به پایان رسید و قرار بر این است که این گفت‌وگوها میان معاون سعید جلیلی و معاون کاترین اشتون ادامه پیدا کند.

به گزارش روز چهارشنبه، ۱۴ تیرماه، خبرگزاری آسوشیتد پرس، اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرده است در جریان این مذاکرات که میان طرف ایرانی و هیاتی از کارشناسان فنی بین‌المللی برگزار شد، درباره برخی مسائل فنی گفت‌و‌گو شد.

این اتحادیه تاکید کرده است که قرار است این مذاکرات میان علی باقری، معاون سعید جلیلی و هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون ادامه پیدا کند، با این‌حال هنوز زمان و مکان برگزاری دور بعدی این مذاکرات اعلام نشده است.

در همین زمینه خبرگزاری آلمان از امکان برگزاری این نشست در ژنو سخن به میان آورده است.

نشست استانبول، چهارمین دور مذاکرات میان دو طرف طی چهار ماه اخیر بود و مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، پیشتر در پاسخ ایمیلی به پرسش‌های رادیو فردا در مورد نشست کارشناسی استانبول، گفته بود که این نشست، «نشستی کاملاً فنی» است که با هدف «شفاف‌سازی محورهای مذاکرات مسکو و بغداد» انجام می‌شود.

سه دور مذاکرات پیشین هسته‌ای میان ایران و ۵+۱، در استانبول، بغداد و مسکو برگزار شد و در آن نمایندگان ارشد دو طرف حضور داشتند. این مذاکرات تاکنون موفق به پر کردن شکاف موجود میان دو طرف نشده‌‌ است.

در آخرین دور این مذاکرات که اوایل ماه جاری در مسکو برگزار شد طرفین توافق کردند تا برای جلوگیری از پایان یافتن روند گفت‌وگو، مذاکره‌ای در سطح پایین‌تر و فنی در استانبول برگزار کنند.

این گفت و گوها در حالی ادامه پیدا می‌کند که طرفین یکدیگر را متهم می کنند که در پی «طولانی کردن مذاکرات» هستند.

قدرت‌های غربی که نمایندگان آنها در قالب گروهی موسوم به ۱+۵ با ایران مذاکره می‌کنند از احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی می‌کنند و خواستار شفاف‌سازی جمهوری اسلامی در این زمینه هستند.

اما ایران فعالیت‌های هسته‌ای خود را صلح آمیز دانسته و دستیابی به انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای را حق خود می‌داند.
XS
SM
MD
LG