لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۵

محکوميت بين المللی حمله ارتش سوريه به روستای تريمسه


بان گی مون، دبيرکل سازمان ملل متحد، آمريکا، بريتانياو فرانسه حمله ارتش سوريه به روستای تريمسه را محکوم کرده اند. وزير امور خارجه آمريکا نيز گفته است، شواهد حاکی است که نيروهای دولتی «عمدا غير نظاميان» را هدف قرار می دهند.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا روز جمعه در بيانيه ای گفته است که از خبر يک «کشتار » ديگر در سوريه عميقا ناراحت و خشمگين شده است و خواستار آتش بس فوری در حماه شده تا ناظران سازمان ملل بتوانند وارد روستای تريمسه شوند.

به گزارش وب سايت وزارت امور خارجه آمريکا، خانم کلينتون گفته است:«من با شنيدن گزارش ها درباره يک کشتار ديگر توسط رژيم سوريه که جان ٢٠٠ مرد، زن و کودک را در روستای تريمسه گرفته است ناراحت و خشمگين شدم. بنا به گزارش های موثق، اين عمل غيرانسانی توسط توپ، تانک و هليکوپتر انجام شده است و اين مدرک غيرقابل انکار ديگری مبنی بر کشتار عمدی غيرنظاميان بی گناه توسط رژيم است. »

وزير امور خارجه آمريکا گفته است: ما خواستار آتش بس فوری در شهر حماه و اطرافش هستيم تا ناظران سازمان ملل بتوانند وارد روستای تريمسه شوند. کسانی که مرتکب اين جنايت شده اند شناسايی می شوند و پاسخگو خواهند بود.

هيلاری کلينتون تصريح کرده است که تا زمانی بشار اسد از قدرت کناره گيری نکند و انتقال سياسی آغاز نشود، سوريه به صلح و ثبات نخواهد رسيد.

وزيرامور خارجه آمريکا همچنين گفته است:«جامعه جهانی بايد تا زمانی که رژيم اسد جنگ افروزی را عليه مردم سوريه ادامه می دهد فشار را بر روی رژيم افزايش دهد تا خشونت را پايان دهد و اجازه دهد راه حل سياسی پيش برود.»

هيلاری کلينتون در ادامه خواستار حمايت شورای امنيت از طرح صلح عنان، نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه، برای برقراری آتش بس فوری و انتقال قدرت در سوريه شده است.

بان گی مون، دبير کل سازمان ملل متحد، نيز خواستار اقدام «جمعی و قاطع » جامعه بين المللی شده تا به سرعت و به طور کامل از « فاجعه » در سوريه جلوگيری شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، بان گی مون گفته است: اقدام نکردن مجوزی برای قتل عام بيشتر خواهد بود.

کوفی عنان نيز در بيانيه‌ای با محکوم کردن اين «وحشی‌گری‌ها»، شگفتی خود را از درگيری‌های سنگين، شمار زياد کشته‌شدگان و زخمی‌ها و همچنين «استفاده از سلاح سنگين همچون توپخانه، تانک و هليکوپتر» اعلام کرد.

وزارت امور خارجه فرانسه نيز در بيانيه ای گفته است، اگر کشتار در تريسمه تاييد شود، خيلی ضروری است که شورای امنيت دست به اقدامی شديد بزند.

به گزارش شبکه جهانی بی بی سی بريتانيا نيز خشونت در سوريه را محکوم کرده و خواستار اقدام هماهنگ شورای امنيت شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ناظران سازمان ملل متحد در سوريه در گزارشی گفته‌اند که کشتار تريمسه ادامه يکی از عمليات نيروی هوايی ارتش سوريه بود.

اين گزارش با بيان اينکه وضعيت در استان حماه به شدت بحرانی است افزوده است: «نيروی هوايی سوريه به حملات خود به مناطق مسکونی شمال شهر حماه به شکلی گسترده ادامه می‌دهند.»

رويترز خاطرنشان کرده است که نيروهای دولتی سوريه مانع از ورود ناظران سازمان ملل به روستای تريمسه شدند.

مخالفان سوری، نیروهای دولتی را مسئول این کشتار که در آن بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند، می‌دانند. تلویزیون دولتی سوریه اما گزارش داده که «گروه‌های مسلح تروریست» اقدام به کشتن ده‌ها نفر در روستای تریمسه کرده‌اند.

هنوز مشخص نیست چه تعداد از کشته‌شدگان غیر نظامی هستند. شماری از فعالان به خبرگزاری فرانس پرس از درگیری میان نیروهای ارتش آزاد سوریه- مخالفان مسلح بشار اسد- و نیروهای دولتی خبر داده‌اند. بنا بر این گزارش، نیروهای دولتی اقدام به مقابله با حمله نیروهای «ارتش آزاد سوریه» به کاروان ارتش سوریه کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG