لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

صالحی: ترکيه می تواند به آزادی ايرانیان ربوده شده در سوريه کمک کند


علی اکبر صالحی، وزير امور خارجه ايران روز سه شنبه ۱۷ مردادماه برای مذاکره با مقامات دولت ترکيه درباره ربودن شدن ۴۸ ايرانی در سوريه به آنکارا سفر کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وي در فرودگاه آنکارا گفته است که ترکيه با مخالفان در سوريه مرتبط است و می تواند به آزادی ايرانی های ربوده شده در سوريه کمک کند.

علی اکبر صالحی در فرودگاه آنکارا گفته است: «ترکيه با مخالفان (بشار اسد در سوریه) ارتباط دارد و ما فکر می کنيم ترکيه می تواند نقش مهمی در آزادی زئران ما بازی کند.»

ايرانی می گويد، مخالفان مسلح بشار اسد روز شنبه ۴۸ «زائر ايرانی» را در دمشق ربوده اند. اين در حالی است که تلويزيون العربيه يکشنبه فيلمی ويدئويی منتشر کرد که ربوده شدگان در ميان افرادی از مخالفان نشسته بودند.

يکی از افراد مسلح در اين فيلم ويدويی می‌گويد که افراد ربوده شده «شبيحه» (لباس شخصی)‌های ايرانی هستند که برای انجام عمليات شناسايی وارد سوريه شده‌اند. او ادعا کرده است که تحقيقات نشان داده است شماری از اين ايرانيان از اعضای سپاه پاسداران هستند.

در همین حال، معتصم الاحمد، از سخنگويان مخلفان مسلح بشار اسد، روز دوشنبه گفت، سه تن از ايرانيان ربوده شده توسط مخالفان، در جريان حملات نيروهای دولتی سوريه کشته شده اند.

معتصم الاحمد به خبرگزاری رويترز گفت که اين افراد در جريان حملات هوايی هليکوپترهای ارتش سوريه به مناطقی در حومه دمشق و فرو ريختن يکی از خانه‌هايی که گروگان‌ها در آن نگهداری می‌شدند، جان خود را از دست دادند.

به گزارش خبرگزاری رويترز، علی اکبر صالحی در فرودگاه آنکارا گفته است که تنها ايران و ترکيه می توانند با همکاری يکديگر مسايل منطقه به ويژه درگير ی در سوريه را حل کنند.

طبق اين گزارش علی اکبر صالحی گفته است:«بدون حضور هريک از اين قدرت های منطقه ای (ايران و ترکيه) اجرايی کردن صلح و ثبات در منطقه، به ويژه در کشوری مانند سوريه، خيلی مشکل خواهد بود.»

وی گفته است که در جريان سفر خود به آنکارا با مقامات ترکيه در خصوص ۴۸ ايرانی ربوده شده در سوريه مذاکره خواهد کرد.

واکنش ترکيه به اظهارات مقام های ايران

در حالی علی اکبر صالحی به آنکارا سفر کرده که وزارت امور خارجه ترکيه اظهارات مقام های ايرانی در خصوص نقش آنکارا در بحران سوريه را محکوم کرده است.

در بيانيه وزارت امور خارجه ترکيه آمده است:«تداوم اظهارات مقام های ايرانی در پست های مختلف در حمله به کشورمان غير مسئولانه و غير قابل قبول است، اين در حالی است که اصول سياست خارجی ترکيه را همگان می دانند.»

وزارت خارجه ترکيه در ادامه اضافه کرده است: «ما اتهامات بی اساس و تهديد های افراطی و نامناسب مطرح شده توسط مقام های ايرانی عليه کشورمان ، از جمله اظهارات حسن فيروز آبادی، رييس ستاد مشترک نیروهای مسلح ايران، را قويا محکوم می کنيم.»

حسن فيروزآبادی، رئيس ستاد کل نيروهای مسلح ايران روز دوشنبه گفته بود:« آل سعود، قطر و ترکيه مسئول خون‌هايی هستند که در خاک سوريه ريخته می‌شود.»

به گزارش خبرگزاری فارس، رييس ستاد مشترک نيروهای مسلح ايران گفته بود:«اگر اين کشورها اين مبنا را قبول کرده‌اند بايد بدانند که بعد از سوريه نوبت ترکيه و بقيه کشورها خواهد بود.»

وی اضافه کرده بود:« مبادا ترکيه، عربستان و قطر قربانی ترويج تروريسم القاعده شوند و از اين بابت ما به دوستانمان هشدار می‌دهيم.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این در حالی است که ترکیه مسلح کردن مخالفان حکومت بشار اسد را رد می کند.
XS
SM
MD
LG