لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۰

اخضر ابراهيمی به عنوان نماينده سازمان ملل برای حل بحران سوريه برگزيده شد


سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد که اخضر ابراهيمی، ديپلمات کهنه کار الجزايری، رسما جانشين کوفی عنان برای نمايندگی جامعه جهانی در حل و فصل بحران سوريه شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، ادواردو دل بيی، سخنگوی سازمان ملل متحد، در اين باره گفت: «آقای دبيرکل از تمايل آقای ابراهيمی برای قرار دادن تجربيات بزرگ خود در اين ماموريت سرنوشت ساز متشکر است؛ ماموريتی که نيازمند پشيتبانی قوی، آشکار و يکپارچه جامعه جهانی از جمله شورای امنيت سازمان ملل متحد است.»

در همين حال، احمد داوود اغلو ،وزير امور خارجه ترکيه گفت که اخضر ابراهيمی فرستاده ويژه جامعه جهانی برای حل و فصل بحران سوريه، برای موفقيت در ماموريت خود، نيازمند توافق در شورای امنيت سازمان ملل متحد است.

احمد داوود اغلو که در کنفرانسی خبری در آنکارا سخن می‌گفت اظهار داشت: «انتخاب آقای ابراهيمی، مساله‌ای مهم است اما شورای امنيت سازمان ملل متحد بايد از راه متحد شدن، به او کمک کند.»

کوفی عنان ضمن اذعان به شکست خود در ماموريتش برای حل و فصل بحران سوريه، اعلام کرد با پايان ماه جاری ميلادی، ديگر به حضور خود در اين سمت ادامه نخواهد داد. او شکاف در شورای امنيت سازمان ملل متحد بر سر موضوع سوريه را يکی از دلايل شکست خود عنوان کرد.

روسيه و چين تا کنون سه قطعنامه پيشنهادی از سوی کشورهای غربی برای افزايش فشار بر بشار اسد رئيس جمهور سوريه را وتو کرده‌اند.

تظاهرات و درگيری

شبکه سوری حقوق بشر سوريه اعلام کرد که روز جمعه، دستکم ۱۱۶ نفر در مناطق مختلف اين کشور کشته شدند.

به گزارش شبکه خبری الجزيره، ارتش دولتی سوريه، روز جمعه به گلوله باران توپخانه‌ای و هوايی برخی از مناطق حلف از جمله الشعار ادامه داد.

شورای عمومی انقلاب سوريه پيش آن اعلام کرده بود که هليکوپترهای ارتش سوريه مناطقی در حلب از جمله الاذاعه و سيف الدوله را گلوله باران کردند.

سلمان المجدد خبرنگار آزاد در حلب به شبکه الجزيره گفته است که در سايه کمبود مواد اساسی همچون نان و گاز، وضعيت انسانی در اين شهر رو به بحرانی‌تر شدن است.

جمعه همچنين منطقه الخالديه در حمص و بيمارستانی می‌دانی در الرستن واقع در حومه حمص، هدف گلوله باران تانک‌های ارتش دولتی سوريه قرا رگرفتند.

هليکوپترهای ارتش سوريه همچنين به شهرک جرجناز در حومه ادلب يورش بردند. گلوله باران اين منطقه باعث تخريب بيش از ۳۰ منزل شد.

شورای عمومی انقلاب سوريه اعلام کرد که تانک‌های ارتش سوريه روز جمعه دو منطقه العسالی و القدم در دمشق پايتخت اين کشور را گلوله باران کردند. اين حمله پس از حدود چند ساعت درگيری شديد ميان نيروهای دولتی و مخالفان مسلح در اطراف فرودگاه نظامی در منطقه المزه صورت گرفت.

در همين حال، مناطق مختلفی از سوريه، شاهد تظاهرات اعتراض آميز عليه نظام بشار اسد بود.
XS
SM
MD
LG