لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

رویترز: برادر بشار اسد پای خود را در انفجار از دست داد


بشار اسد (راست) در کنار برادرش ماهر
بشار اسد (راست) در کنار برادرش ماهر
یک ماه پس از انفجار در مقر شورای امنیت ملی سوریه، گزارش‌های تأیید نشده رسانه‌های عربی که در این مدت از جراحت شدید ماهر اسد، برادر بشار اسد، خبر می‌دادند اکنون مورد تأیید یک دیپلمات غربی قرار گرفته است.

در اثر انفجار روز ۲۸ تیرماه داود راجحه، وزیر دفاع، و نیز عاصف شوکت، شوهرخواهر بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، کشته شدند و نیز شمار دیگری از بلندپایگان امنیتی و نظامی این کشور زخمی شدند.

بلافاصله پس از این انفجار، نیروهای اپوزیسیون در سوریه که مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته بودند، از این که ماهر اسد نیز در میان زخمی‌های بسیار وخیم این انفجار بوده ابراز «اطمینان» کردند.

از سوی دیگر برخی دیپلمات‌های آفریقایی نیز که کشورشان هنوز در سوریه دفتر نمایندگی دارد، هفته گذشته گفته بودند که ماهر اسد از ناحیه پا معلول شده است.

یک دیپلمات عرب نیز که به تازگی از سوریه بازگشته و خواسته بود نامش برده نشود، چند روز پیش به روزنامه الشرق‌الاوسط در لندن گفته بود که پای ماهر اسد قطع شده و هفته‌ها پس از انفجار، وی هنوز دربیمارستان است.

اما اکنون یک دیپلمات غربی روز پنج‌شنبه، بیست و ششم مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری رویترز تأیید کرد که پزشکان سوری برای نجات جان ماهر اسد چاره‌ای جز قطع یک پای او نداشته‌اند.

یک منبع دیگر از دیپلمات‌های منطقه خلیج فارس نیز به رویترز گفته است که «گزارش‌های مربوط به قطع پای ماهر اسد درست است».

ماهر اسد سال‌ها فرماندهی یگان ویژه ریاست جمهوری سوریه را عهده‌دار بود، واحد نخبه‌ای که بسیاری از کشتارهای یک سال و نیم اخیر به آن نسبت داده شده است.

آخرین بار که بشار اسد پس از کشته شدن شوهر خواهر و معلول شدن برادرش دیده شد، دو هفته پیش در زمان ملاقات با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و فرستاده ویژه آیت‌الله خامنه‌ای، بود.

سران جهانی بار‌ها در ماه‌های اخیر به بشار اسد توصیه کرده‌اند که برای نجات همسر و سه فرزند خود از سوریه برود.

در این میان گزارش‌های تأیید نشده بسیاری نیز از آمادگی روسیه و چند کشور معدود آفریقایی مانند زیمبابوه برای پذیرفتن اسد با شرط این که حاکمیت سوریه را واگذار کند، مطرح شده، اما اسد همه این‌ها را رد کرده است.

در همین حال به گفته ناظران حوادث سوریه مرگ عاصف شوکت و قطع پای ماهر اسد بی‌تردید در روحیه بشار اسد اثر داشته است، به‌ویژه پس از آن که ریاض حجاب، نخست وزیر سوریه، نیز دو هفته پیش به اردن گریخت و گزارش‌های متعددی نیز از تمایل فاروق الشرع، معاون ریاست جمهوری، به گریز در رسانه‌های عربی منتشر شده است.

اما شبکه العربیه پنج‌شنبه شب خبر داد که یکی از نزدیک‌ترین بستگان الشرع به عراق گریخته است. وی یعرب الشرع، پسرعموی فاروق الشرع، است که با رسیدن به عراق، در برابر دوربین‌ها از ارتش سوریه خواست که از جنایات خود دست بکشد.

یعرب الشرع معاون تشکیلات امنیتی- سیاسی بود.
XS
SM
MD
LG