لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

دبیرکل سازمان ملل از وضعیت حقوق بشر در ایران انتقاد کرد


بان گی مون، دبير کل سازمان ملل که به رغم انتقاد کشورهای غربی، برای شرکت در اجلاس کشورهای غير متعهد به تهران سفر کرده است روز چهارشنبه در ديدار با مقامات عاليرتبه جمهوری اسلامی، از وضعيت حقوق بشر در ايران انتقاد کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشتيدپرس، دبير کل سازمان ملل با اشاره به «نگرانی های جدی» از وضعيت حقوق بشر در ايران، از اين کشور خواسته است که برای گسترش آزادی در ايران با اين نهاد بين المللی همکاری کنند.

اين گزارش می افزايد، بان گی مون بعد از ضيافت نهار با علی لاريجانی، رئيس مجلس ايران و گفتگو با وی، با حضور در کنفرانس خبری، در حالی که علی لاريجانی «اخم کرده در کنار وی ايستاده بود» اظهار داشت که مذاکره ما روی اين موضوع بود که چگونه سازمان ملل و ايران می توانند همکاريهای حقوق بشری خود را بهبود بخشند. «ما نگرانيهای جدی از موارد نقض حقوق بشر در ايران داريم».

اخيرا مخالفان دولت در ايران در آستانه سفر دبيرکل سازمان ملل متحد به تهران از وی درخواست کرده بودند که از برخورد خشن دولت ايران با مخالفان، از جمله حبس خانگی رهبران اوپوزيسيون مهدی کروبی و ميرحسين موسوی انتقاد کند.

خبرگزاری رويترز نيز گزارش داده است که دبير کل سازمان ملل در ديدار با محمود احمدی نژاد و آيت الله خامنه ای نيز از آنها خواسته است که برای اثبات صلح آميز بودن برنامه هسته ای خود گامهای مشخصی بردارند.

اين در حالی است که خبرگزاريهای داخلی ايران تنها درباره «تمجيد» بان گی مون از فعاليتها و توانايی های ايران گزارش هایی را منتشر کرده اند.

خبرگزاری مهر در رابطه با ديدار بان گی مون و محمود احمدی نژاد گزارش کرده است که دبير کل سازمان ملل در خصوص موضوع هسته‌ای ايران و گفت وگوهای مسئولان اين کشور با ۱+۵ و همچنين چگونگی همکاری جمهوری اسلامی با آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است :«جمهوری اسلامی ايران حق دارد تا از انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح‌آميز استفاده کند و بايد تلاش کنيم تا هر چه زودتر اعتماد ميان دو طرف ايجاد شده و مسايل موجود حل شود».

خبرگزاری مهر می گويد، دبير کل سازمان ملل با بيان اينکه امروز در سطح جهان با چالش‌های گوناگونی مواجه هستيم، بر نقش مهم ايران در مسايل منطقه بويژه در موضوع سوريه تأکيد کرده است.

طبق اين گزارش دبيرکل سازمان ملل متحد گفته است:« جمهوری اسلامی ايران به عنوان يک قدرت منطقه‌ای می‌تواند حداکثر تلاش خود را برای حل مسالمت‌آميز مسايل در سوريه بکار گيرد».

این در حالی است که رويترز با استناد به گفته های مارتين نسيرکی، سخنگوی بان گی مون، که همراه وی به تهران سفر کرده است گزارش کرده است که دبير کل سازمان ملل در ديدارهای جداگانه با آقای احمدی نژاد و ايت الله خامنه ای گفته است که «حملات لفظی اخير آنها عليه اسرائيل را اهانت آميز، فتنه انگيز و غيرمسئولانه قلمداد می کند».

اخيرا آيت الله خامنه ای و احمدی نژاد در روز قدس با حمله لفظی به اسرائيل آن را «غده سرطانی» و رژيمی که بايد نابود شود، خوانده بودند.

خبرگزاری ايرنا نيز با استناد به گزارش پايگاه اطلاع رسانی دفتر رهبر ايران گزارش کرده است، آيت الله خامنه ای عصر چهارشنبه در ديدار بان گی مون دبيرکل سازمان ملل و هیأت همراه، با اشاره به نگرانی های مشترک بشريت از جمله موضوع خلع سلاح اتمی، گفته است:« جمهوری اسلامی ايران بر موضع خاورميانه عاری از سلاح اتمی اصرار دارد و سازمان ملل متحد بايد درخصوص رفع نگرانی های موجود در زمينه سلاح اتمی، تلاش جدی انجام دهد»

اين درحالی است که سخنگوی بان کی مون در گفت وگو با رويترز از اظهار تاسف بان گی مون از «عدم پيشرفت در حل مساله هسته ای ايران» در ديدار با رهبران ايران خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری ايرنا آيت الله خامنه ای در ديدار با دبير کل سازمان ملل با اشاره به همکاريهای وسيع ايران با آژانس بين المللی انرژی اتمی گفته است:« آژانس براساس مقررات خود، موظف است از لحاظ علمی و فنی به جمهوری اسلامی ايران کمک کند، اما آژانس بين المللی انرژی اتمی، نه تنها اين کار را نکرده بلکه دائماً کارشکنی می کند».

بنا بر گزارش رويترز به استناد به گفته های سخنگوی بان کی مون، در رابطه با بحران سوريه نيز بان گی مون از رهبران ايران خواسته است که از نفوذ خود بر دولت سوريه استفاده کنند و بشار اسد را قانع کنند که به کشتارها در اين کشور خاتمه دهد و به گفتگوهای معتبر و روند صلح حقيقی در راستای احقاق خواسته های ملت سوريه اقدام کند.

اين در حالی است که به گزارش خبرگزاری ايرنا، رهبر ايران« وضعيت کنونی سوريه را نتيجه ارسال سيل گونه سلاح از بيشتر مرزهای سوريه به داخل اين کشور و برای گروههای مخالف» دانسته و گفته است: «وجود سلاح در دست دولت سوريه طبيعی است زيرا دولت سوريه مانند هر دولتی، ارتش دارد».

بان گی مون به مدت سه روز برای شرکت در شانزدهمين اجلاس کشورهای عضو جنبش غيرمتعهد در ايران خواهد بود.
XS
SM
MD
LG