لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۶

«غنی سازی ۲۰ درصدی طبق روال گذشته در ایران ادامه دارد»


تصویری ازتاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
تصویری ازتاسیسات غنی سازی اورانیوم در نطنز
به دنبال انتشار اظهارات یک عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس درباره توقف غنی سازی اورانیوم ۲۰ درصدی در ایران، ، یک «منبع آگاه» در گفت وگو با خبرگزاری فارس ضمن تکذیب این خبر و گفته است: «غنی سازی ۲۰ درصدی طبق روال گذشته ادامه دارد.»

ابتدا خبرگزاری دانشجويان ايران، ايسنا، نوشت که محمدحسن آصفری عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی گفته است: «در شرايطی که جمهوری اسلامی برای نشان دادن حسن نيت، غنی‌سازی ۲۰ درصد را کنار گذاشته است انتظار می‌رود که گروه ۱+۵ دست از تحريم‌های خود بردارد.»

اين عضو هيات رييسه کميسيون امنيت ملی مجلس هشدار داده بود درصورتی که به اين اقدام ايران پاسخی در خور داده نشود، « چنين امری باعث می‌شود که ايران از رويه قبلی خود برای دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی را در پيش بگيرد.»

ساعاتی پس از انتشار اظهارات محمدحسن آصفری توسط ایسنا یک «منبع آگاه» که نامش فاش نشده در گفت وگو با خبرگزاری فارس «برخی ادعاها مبنی بر توقف غنی‌سازی ۲۰ درصدی در ايران را تکذيب کرد.»

این «منبع آگاه» گفته است:« غنی سازی ۲۰ درصدی اورانيوم طبق روال گذشته همچنان در ايران ادامه دارد و هيچ تغييری رخ نداده است.»

این «منبع آگاه» اضافه کرده است: «خبرهای مربوط به موضوع هسته‌ای ايران فقط از سوی دبيرخانه شورای عالی امنيت ملی اعلام می‌شود.»

سپس خبرگزاری ایسنا بخش اصلی اظهارات محمدحسن آصفری را تغییر داد. جمله اصلی اظهارات محمد حسن آصفری این گونه تغییر یافت:« در شرايطی که جمهوری اسلامی حاضر است برای نشان دادن حسن نيت، غنی‌سازی ۲۰ درصد را متوقف کند، انتظار می‌رود که گروه ۱+۵ دست از تحريم‌های خود بردارد، چراکه رخ ندادن چنين امری باعث می‌شود که ايران از رويه قبلی خود برای دستيابی به انرژی صلح‌آميز هسته‌يی را در پيش بگيرد .»

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، چين و روسيه به همراه آلمان، کشورهای موسوم به گروه ۱+۵، طی سال ها اخير کوشيده اند در مذاکرات خود با ايران به راه حلی ديپلماتيک برای مناقشه هسته ای جمهوری اسلامی دستيابند. در سال جاری ميلادی ايران و گروه ۱+۵ سه دور مذاکره به ترتيب در استابنول، بغداد و مسکو برگزار کردند که نتيجه ای در پی نداشت.

پيشتر خبرگزاری ها به نقل از علی اصغر سلطانيه ، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی گزارش داده بودند که ايران پيشنهاد کرده در ازای لغو تحريم های بين المللی، غنی سازی ۲۰ درصدی را متوقف کند.

اين در حالی است که در اواخر مهرماه سال جاری علاءالدين بروجردی، رئيس کميسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس ايران، گفته بود: «امروز کشور نيازی به توليد سوخت ۲۰ درصد ندارد.»

وی تصريح کرده بود: «در اين زمينه بر اساس منافع ملی عمل خواهيم کرد و اين موضوع امری اختياری برای ايران اسلامی است.»

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در پوشش برنامه هسته ای خود درصدد دستيابی به تکنولوژی ساخت سلاح هسته ای است . ايران با رد اين اتهام می گويد برنامه هسته ای اين کشور کاملا صلح آميز و برای توليد انرژی است.

شورای امنيت تاکنون چهار قطعنامه تحريمی عليه ايران تصويب کرده است. در همين زمينه، آمريکا اتحاديه اروپا نيز تحريم های يکجانبه ای عليه ايران اعمال کرده اند.

به دنبال تشديد تحريم های اتحاديه اروپا علیه ايران در ماههای اخیر ، مقام های جمهوری اسلامی به تاثير اين تحريم ها بر مشکلات اقتصادی کشور اذعان کرده اند.
XS
SM
MD
LG