لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۱

گزارشگران بدون مرز خواستار روشن شدن سرنوشت «ستار بهشتی» شد


سازمان گزارشگران بدون مرز روز پنج شنبه، ۱۸ آبان ماه، با انتشار بیانیه‌ای روشن شدن سرنوشت ستار بهشتی، وبلاگ نویس بازداشت شده را خواستار شدند. برخی از گزارش ها حاکی از کشته شدن وی در بازداشتگاه نیروی انتظامی است.

الیستر برت، معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه بریتانیا، نیز در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر کشته شدن ستار بهشتی، وبلاگ نویس بازداشت شده زیر فشار بازجویی، اعلام وضعیت دقیق او از سوی مسئولان جمهوری اسلامی را خواستار شده‌است.

سایت‌های خبری منتقد جمهوری اسلامی، ستار بهشتی را کارگر وبلاگ نویسی معرفی کرده‌اند که هفته گذشته با مراجعه ماموران پلیس فتا، پلیس فضای تبادل اطلاعات، به محل مسکونی اش بازداشت و روانه بازداشتگاه شد.

وب سایت کلمه، وب سایت نزدیک به میرحسین موسوی، روز پنج‌شنبه، ۱۱ آبانماه، از بازداشت «ستار بهشتی، فعال مدنی، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی از طریق فعالیت در شبکه‌های اجتماعی فیس بوک» خبر داده بود که به نوشته این سایت، «توسط پلیس فتا» بازداشت شده بود.

وب سایت کلمه از ضرب و شتم شدید ستار بهشتی نیز خبر داده بود.

روز سه‌شنبه، ۱۶ آبان ماه، وب سایت کلمه اعلام کرد که ستار بهشتی زیر فشار بازجویی و شکنجه کشته شده است. به نوشته این وب سایت، همان روز به خانواده آقای بهشتی گفته شده بود که برای تحویل گرفتن جنازه او به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.

پس از آن بود که سحر بهشتی و گوهر عشقی، زنانی که خود را خواهر و مادر ستار بهشتی معرفی می‌کردند در گفت و گو با مسیح علی نژاد، خبرنگار آزاد مقیم لندن ضمن شرح ماجرای بازداشت ستار بهشتی، خبر کشته شدن این وبلاگ نویس، را با توصیه مسوولان برای خریدن قبر برای او تایید کردند.

سایت «بازتاب امروز»، که از آن به عنوان سایتی نزدیک به محسن رضایی یاد می شود، روز چهارشنبه، ۱۷ آبان‌ماه، با انتشار خبری، تاکید کرد که نمایندگان مجلس ایران از اخبار مربوط به کشته شدن ستار بهشتی، مطلع شده‌اند و در پی تحقیق درباره آن هستند.

اما از عصر چهارشنبه، تلفن‌های مربوط به خانواده آقای بهشتی که تا پیش از این از کشته شدن او خبر می‌دادند یا پاسخگوی تماس‌های خبرنگاران نبودند یا اینکه در پاسخ به اصرار آنها، خبر مرگ او را تکذیب کرده و تنها اعتصاب غذای این وبلاگ نویس بازداشت شده را تایید می‌کردند.

با اینکه مسوولان پلیس امنیت، زندان اوین، دادستانی، سازمان زندان‌ها و دیگر مسوولان قضایی و امنیتی درگیر این ماجرا، در میانه بالاگرفتن اخبار ضد و نقیض درباره این وبلاگ نویس سکوت کرده بودند، صبح پنج شنبه، ۱۸ آبان ماه، وب سایت خبری کلمه با انتشار تصویر شکایت نامه آقای ستار بهشتی از بازجوی خود که خطاب به «آقای اعلائی مسئول اندرزگاه ۳۵۰» نوشته شده بود از ضرب و شتم شدید خود با مشت و لگد، بسته شدن به میز و ضربه زدن با لگد به سر و صورت خود در جریان بازجویی خبر داده و تاکید کرده بود که مسوولان پلیس فتا او را بار دیگر احضار کرده و قرار است به مکان دیگری ببرند.

در متن این شکایت‌نامه که «کلمه» با امضای ستار بهشتی منتشر کرده تاکید شده‌است که «عواقب هر اتفاقی» که برای او پیش آید «پلیس فتا» را «مقصر» می داند و همین طور اگر «اعترافی» از او گرفته شود «تحت شکنجه» بوده‌است.

خبرگزاری ایلنا نیز روز پنج شنبه در گفت و گو با منصور حقیقت‌پور، نایب رییس کمیسیون امنیت ملی، از قول وی نوشت که «در صورت ضرورت، این پرونده را در کمیسیون امنیت ملی مجلس» بررسی خواهند کرد.

آقای حقیقت‌پور تاکید کرده که «در خصوص ستار بهشتی مساله به گونه‌ای نیست که از سوی کمیسیون نیاز به ورود باشد و قطعا در صورت لزوم دستگاه های متولی به این مساله خواهند پرداخت.»

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین گفته است تا زمان انجام گفت و گویش با ایلنا، گزارشی در این زمینه به کمیسیون امنیت ملی نرسیده‌است.

سازمان گزارشگران بدون مرز در بیانیه روز پنج‌شنبه خود از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواسته تا «در این باره به شکل رسمی تحقیق و بررسی کنند و نتایج آن را برای عموم انتشار دهند.»

در این بیانیه تاکید شده که «جامعه جهانی نباید اجازه دهد جنایات رژیم در زندان‌ها ادامه یابد و مسئولان آن از مصونیت از مجازات برخودار باشند.»

به نوشته وب‌سایت کلمه، به خانواده آقای بهشتی اجازه داده نشده برای مراسم خاکسپاری او حضور پیدا کنند.

در عین حال کلمه تاکید کرده است: «با توجه به اینکه هنوز جنازه‌ای به این خانواده تحویل نشده، نمی‌توان درباره ابعاد دقیق این خبر به طور قطعی قضاوت کرد.»
XS
SM
MD
LG