لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۴۵

عفو بین‌الملل: احتمال بالای مرگ ستار بهشتی در اثر شکنجه در زندان


آخرین مطلبی که در وبلاگ ستار بهشتی منتشر شده، متعلق به تاریخ ۸ آبان ماه است.
آخرین مطلبی که در وبلاگ ستار بهشتی منتشر شده، متعلق به تاریخ ۸ آبان ماه است.
سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید این‌که ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، در اثر شکنجه در زندان کشته شده باشد «بسیار محتمل» است. این سازمان خواستار تحقیق مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص سرنوشت ستار بهشتی شده‌اند.

عفو بین‌الملل ۱۸ آبان‌ماه در بیانیه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست تا در خصوص مرگ ستار بهشتی، وبلاگ‌نویس، که گفته می‌شود در زندان کشته شده است، دست به تحقیقات مستقلی بزنند تا مشخص شود آیا شکنجه در مرگ آقای بهشتی تأثیرگذار بوده است یا خیر.

این سازمان تأکید کرده است که با توجه به پیشینه جمهوری اسلامی درخصوص فوت زندانیان، این که ستار بهشتی در اثر شکنجه کشته شده باشد «بسیار محتمل» است. عفو بین‌الملل خواستار محاکمه بانیان مرگ این وبلاگ‌نویس شده است.

به گزارش برخی وب‌سایت‌ها، ستار بهشتی، ‌وبلاگ‌نویس منتقد ۳۵ ساله‌ای بوده است که حدود ۱۰ روز پیش توسط پلیس «فضای تولید و تبادل اطلاعات نیروی انتظامی» موسوم به پلیس فتا بازداشت شده و سپس زیر شکنجه جان خود را از دست داده است.

برخی گزارش‌ها نیز از قول روابط عمومی بهشت زهرا حاکی از دفن او در رباط کریم تهران است.

مقام‌های قضایی و انتظامی ایران تاکنون درباره سرنوشت ستار بهشتی سکوت کرده‌اند، اما نایب‌ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران می‌گوید «در صورت ضرورت» پرونده این وبلاگ‌نویس در این کمیسیون بررسی می‌شود.

به گزارش ۱۸ آبان‌ماه خبرگزاری کار ایران، ایلنا، منصور حقیقت‌پور گفت: «ما گزارش‌ها و یا پرونده‌هایی که به کمیسیون امنیت ملی برسد و لزوم بررسی داشته باشد را در کمیسیون مطرح و به آن ورود می‌کنیم.در خصوص ستار بهشتی، مسئله به گونه‌ای نیست که از سوی کمیسیون نیاز به ورود باشد و قطعا در صورت لزوم دستگاه‌های متولی به این مسئله خواهند پرداخت.»

وی در ادامه با اظهار این‌که کمیسیون تا این لحظه گزارشی در خصوص ستار بهشتی دریافت نکرده است، افزود: «اگر گزارشی برای ما ارسال شود،‌ قطعا آن را بررسی خواهیم کرد.»

سازمان گزارشگران بدون مرز نیز ۱۸ آبان‌ماه، با انتشار بیانیه‌ای روشن شدن سرنوشت ستار بهشتی را خواستار شد.

همچنین الیستر برت، معاون امور خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت خارجه بریتانیا، نیز از جمهوری اسلامی خواسته است تا از وضعیت آقای بهشتی خبر دقیقی بدهد.
XS
SM
MD
LG