لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۹

ایران از آغاز «بزرگ‌ترین» رزمایش پدافند هوایی در شرق کشور خبر داد


جنگنده اف۵ ایران در یکی از رزمایش‌های اخیر.
جنگنده اف۵ ایران در یکی از رزمایش‌های اخیر.
سپاه پاسداران و ارتش ایران روز دوشنبه ۲۲ آبان یک رزمایش مشترک هوایی را در نیمه شرقی کشور آغاز کردند که منابع خبری داخلی از آن به عنوان «بزرگترین و گسترده‌ترین رزمایش مشترک سراسری پدافند هوایی» ایران یاد می‌کنند.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه با اعلام این خبر نوشت این رزمایش هفت‌روزه که «مدافعان آسمان ولایت ۴» نام گرفته در وسعت ۸۵۰ هزار کیلومتر مربع برگزار می شود.

بنا بر این گزارش، محدوده اجرای این مانور هوایی شامل استان‌های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و بخش‌هایی از استان‌های فارس و یزد می‌شود.

این گزارش می‌افزاید که در این رزمایش انواع هواپیماهای رهگیر شکاری بمب‌افکن نیروی هوایی ارتش و هم‌چنین چند نمونه از جنگنده‌های تولید داخل شرکت دارند.

جنگنده بمب‌افکن‌های اف-۴، اف-۵، اف-۷، اف-۱۴، میراژ، سوخو و هواپیماهای سوخت‌رسان ارتش از جمله هواپیماهای شرکت‌کننده در این رزمایش هستند و قرار است در این مانور انواع دستگاه‌های راداری، موشکی، توپخانه‌ای و شنود الکترونیکی که بنا بر این گزارش در ایران طراحی، ساخته و یا بهینه‌سازی شده‌اند آزمایش شوند.

به نوشته خبرگزاری مهر، امیر چیت‌فروش، مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش در ارتباط با این رزمایش و تجهیزات آن گفت: «صنعت هوایی نیاز به بهینه‌سازی تجهیزات خود دارد» و افزود که «نوک پیکان تحریم‌ها نیروی هوایی بوده و خواهد بود اما با تمامی این فشارها نیروی هوایی ارتش توانسته‌است روی پای خود بایستد.»

ارزیابی «هماهنگی بیشتر بین نیروهای ارتش، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و نیروهای آموزش‌دیده مردمی در برقراری و پوشش امنیت کامل مرزهای هوایی کشور» از جمله اهداف برگزاری این رزمایش ذکر شده‌است.

برگزاری این مانور هوایی پس از آن صورت می‌گیرد که نیروهای ایرانی به تازگی در ۱۱ آبان، یک پهپاد آمریکایی را رهگیری کرده و چندین بار به سوی آن شلیک کردند.

با وجودی‌که احمد وحیدی، وزیر دفاع ایران می‌گوید که علت این اقدام، ورود این پهپاد به «فضای فوقانی دریای سرزمینی ایران» بوده، وزارت دفاع آمریکا تأکید می‌کند این هواپیما در حریم هوایی بین‌المللی بوده است.

یک روز پس از این حادثه مسعود جزایری، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستادکل نیروهای مسلح ایران، هشدار داد که با «هر هواپیمای نظامی بیگانه‌ای که قصد ورود به ایران را داشته باشد» برخورد می‌شود.

ایران طی سال جاری چند مانور نظامی برگزار کرده‌است که از آن‌جمله رزمایش موشکی «پیامبر اعظم ۷» بود که تیرماه گذشته توسط سپاه در کویر سمنان و لوت انجام شد و سپاه این مانور را «واکنش به بی‌ادبی‌های سیاسی تهدیدکنندگان ایران» توصیف کرد.

یک هفته پیش از آن امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در حاشیه «رزمایش پیامبر اعظم ۶» گفته‌بود که اسرائیل «۱۲۰۰ کیلومتر با ایران فاصله دارد اما در صورت بروز تهدید عملی ما قادر هستیم با موشک‌های برد دو هزار کیلومتری از سمنان و دامغان نیز این رژیم را هدف قرار دهیم.»

تعداد گزارش‌های مربوط به احتمال حمله اسرائیل به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی، که اسرائیل آن را تهدیدی برای موجودیت خود به شمار می‌آورد چندی است افزایش یافته و مقام‌های جمهوری اسلامی نیز به نوبه خود همواره تهدیدهای لفظی متقابلی را در قبال احتمال چنین حمله‌ای بیان کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG