لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۸

مهمان‌پرست: کمک به مردم غزه وظیفه همه کشورها است


رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران.
سه روز پس از آن که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، ارسال موشک‌ «فجر ۵» به غزه را تکذیب کرد، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، با خودداری از تکذیب این موضوع، در مورد ارسال این موشک‌ها از ایران به غزه گفت که «کمک به مردم فلسطین و غزه وظیفه همه کشورها به خصوص کشورهای اسلامی است.»

به نوشته خبرگزاری‌های ایسنا و مهر، رامین مهمان‌پرست روز سه‌شنبه ۳۰ آبان در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به این پرسش که آیا ایران موشک‌ فجر ۵ به غزه ارسال می‌کند، گفت که «وظیفه همه کشورهای اسلامی است که وقتی رژیم صهیونیستی با همه تجهیزات مرتکب جنایت می‌شود برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین اقدام کنند».

وی در پاسخ به این سؤال که موشک‌های فجر ۵ تولید چه کشوری است؟ گفت که «این که موشک‌ها تولید چه کشوری است را باید از مقامات نظامی سوال کنید، اما مردم فلسطین باید از حقوق خود مطلع باشند و وظیفه همه کشورهاست که از آنها حمایت کنند.»

خبرگزاری ایسنا نیز از این نشست خبری گزارش داد که رامین مهمان‌پرست در پاسخ به این پرسش که «این موشک‌ها از چه مسیری به دست حماس می‌رسد؟»، گفت: «باید این موضوع را از مقامات سازمان امنیت اسرائیل بپرسید.»

عدم تکذیب ارسال این موشک‌ها از سوی ایران به غزه توسط آقای مهمان‌پرست و تأکید او بر تجهیز حماس، در حالی صورت می‌گیرد که علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز شنبه ۲۷ آبان، تحویل این موشک‌ها به حماس را تکذیب کرده‌ بود.

وی با اشاره به اسرائیل افزوده‌ بود که «ما ادعای رژیم صهیونیستی در خصوص ایرانی بودن موشک‌های فجر ۵ را تکذیب می‌کنیم».

این نیز در حالی است که گروه حماس خود می‌گوید که در حمله‌های موشکی‌اش به اسرائیل از «راکت‌های فجر ۵ ایران» استفاده می‌کند.

در دور تازه درگیری‌های میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه، نیروهای حماس با پرتاب شمار زیادی راکت به سوی خاک اسرائیل تعدادی موشک که گفته شده از نوع «فجر ۵» است را نیز به سوی تل‌آویو پرتاب کردند که ارتش اسرائیل آنها را در هوا منهدم کرد.

موشک‌های فجر با برد ۷۵ کیلومتری و کلاهک ۱۷۵ کیلوگرمی توانایی عبور از دیوارهای بتنی ساختمان‌ها را دارد و شهر تل‌آویو نیز هم‌اینک در تیررس این موشک‌ها قرار گرفته‌ است.

مقام‌های اسرائیلی می‌گویند که ۲۰ فروند از این نوع راکت‌های حماس را در خاک غزه نابود کرده‌اند و هم‌اینک تنها چند راکت دیگر برای حماس باقی مانده‌ است.

«ایرانی‌ها تشویق به موشک‌اندازی می‌کنند»

در همین حال به گزارش خبرگزاری فرانسه، شیمون پرز، رئیس جمهور اسرائیل، روز دوشنبه ایران را متهم کرد که «مشغول تشویق فلسطینیان» برای ادامه راکت‌اندازی است و با اشاره به حکومت ایران گفت که «آنها دیوانه شده‌اند».

شیمون پرز که در گفت‌وگویی با شبکه خبری سی‌ان‌ان سخن می‌گفت اظهار داشت که محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر، «نقشی سازنده» در زمینه این بحران فزاینده ایفا کرد، اما افزود که «عنصر نامطلوب در اینجا ایران است».

وی با اشاره به حکومت ایران ادامه داد که «آنها دوباره سعی می‌کنند حماس را به ادامه تیراندازی و بمب‌گذاری تشویق کنند و سعی می‌کنند به آنها سلاح بفرستند؛ اینها دیوانه شده‌اند».

پرز با اظهار این که طی شش روز گذشته ۱۲۰۰ موشک به سوی خاک اسرائیل پرتاب شده گفت که اسرائیل گزینه‌ای جز ادامه حمله به حماس در غزه ندارد.

وی اما افزود که «اگر یک دقیقه تیراندازی را قطع کنند دیگر تلفاتی نخواهیم داشت».

رئیس‌ جمهوری اسرائیل با اشاره به ایران گفت: «قصد نداریم با ایران جنگ کنیم، اما سعی‌مان این است تا از حمل موشک‌های دوربرد که ایران برای حماس می‌فرستد جلوگیری کنیم.»

شیمون پرز ادامه داد: «اما ایران یک مشکل است، مشکل جهانی، نه تنها از نظر خطر هسته‌ای، بلکه از نظر این که مرکز ترور جهانی شده‌ است.»

به گفته شیمون پرز، حکومت ایران «هزینه می‌کند، تعلیم می‌دهد، سلاح می‌فرستد، تشویق می‌کند، و نه مسئولیت‌پذیر است و نه ملاحظات اخلاقی را در نظر می‌گیرد.»

به نوشته خبرگزاری مهر، رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز سه‌شنبه خود به این اظهارات شیمون پرز نیز واکنش نشان داده و گفت که «هیچ‌کس خواهان ادامه درگیری و از بین رفتن مردم بی‌گناه نیست» اما اسرائیلی‌ها «اکنون که با مقابله جانانه غزه روبه‌رو شده‌اند به دنبال آتش‌بس هستند.»
XS
SM
MD
LG