لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۵

ادامه پرونده ستار بهشتی: رئیس پلیس فتای تهران برکنار شد


محمد حسن شکریان، رئیس برکنار شده پلیس فتای تهران
محمد حسن شکریان، رئیس برکنار شده پلیس فتای تهران
فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ۱۱ آذرماه رئیس پلیس فتای تهران را به علت «ضعف در نظارت و رسیدگی به پرونده» ستار بهشتی برکنار کرد.

خبرگزاری فارس، روز شنبه، ۱۱ آذرماه، اعلام کرد که به دنبال رسیدگی مراجع قانونی به پرونده ستار بهشتی و پس از روشن شدن ابعاد مختلف قضیه، به دستور اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، محمدحسن شکریان، رئیس پلیس فتای فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، برکنار شده است.

دلیل این برکناری «قصور و ضعف در نظارت کافی بر عملکرد پرسنل تحت امر و روند رسیدگی پرونده متوفی» عنوان شده است.

این برکناری در حالی صورت گرفته است که پیشتر نماینده ویژه مجلس شورای اسلامی با «محرز» دانستن تخلف پلیس فتا در خصوص مرگ ستار بهشتی گفته بود که رئیس پلیس فتا باید برکنار شده یا از مقام خود استعفا دهد.

مهدی دواتگری ششم آذرماه در مصاحبه با خبرگزاری فارس تصریح کرده بود: «ابراز برائت پليس فتا از اشتباه صورت گرفته که منجر به هزينه برای نظام شده، با برکناری و يا استعفای فرماندهی پليس فتا امکان‌پذير است.»

یک روز پس از این اظهارات اسماعیل احمدی‌مقدم در واکنش به این اظهارات گفته بود: «رئیس پلیس فتا در جریان پرونده نبوده و اگر منظور ایشان رئیس پلیس فتای تهران باشد، اگر قصور رخ داده باشد،‌ خودمان آن را بررسی و با مصوبان آن برخورد می‌کنیم.»

ستار بهشتی، ۳۵ ساله، وبلاگ‌نویس و فعال کارگری منتقد حکومت، ۹ آبان توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت و پنج روز بعد در زندان درگذشت.

مرگ او گفته می‌شود که بر اثر شکنجه بوده است و خانواده ستار بهشتی تأکید دارند که او در زندان «کشته شده است».

تاکنون چند مقام‌ جمهوری اسلامی اظهارات متفاوتی را در خصوص دلیل مرگ ستار بهشتی ارائه کرده‌‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با اشاره به امکان «استاندارد نبودن» محل نگهداری ستار بهشتی اظهار کرده است که گرچه «ممکن است قصورهایی در هنگام بازداشت و نگهداری ستار بهشتی رخ داده باشد»، «هیچ انگیزه‌ای برای قتل او وجود نداشته است».

دادستانی تهران گفته است که طبق نظر پزشکی قانونی، علت قطعی فوت از لحاظ پزشکی مقدور نیست، اما «محتمل‌ترین گزینه می‌تواند پدیده شوک ناشی از ضربه یا ضربات به نقاط حساس بدن یا فشارهای شدید روانی باشد».

این در حالی است که پیشتر رئیس سازمان پزشکی قانونی گفته بود که ستار بهشتی بر اثر «مرگ طبیعی» جان خود را از دست داده است.

مرگ ستار بهشتی بازتاب گسترده‌ای در داخل و خارج از ايران داشته و نهادهای مختلف بین‌المللی بارها خواستار روشن شدن ابعاد این ماجرا شده‌اند.
XS
SM
MD
LG