لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

انتقاد اصولگرایان از برکناری وزیر بهداشت؛ «احساسی و غیرعقلانی بود»


مرضیه وحید دستجردی در جلسه رای اعتماد مجلس، شهریور ۸۸
مرضیه وحید دستجردی در جلسه رای اعتماد مجلس، شهریور ۸۸
واکنش‌های منفی اصولگرایان به برکناری وزیر بهداشت ادامه دارد و دو عضو هیئت رئیسه مجلس نیز از این احتمال سخن گفته‌اند که شاید دولت از اکثریت افتاده باشد و طبق قانون لازم باشد کل کابینه مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.
احمد توکلی، نماینده مجلس و از چهره‌های عمده اصولگرا، در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از روش عزل مرضیه وحید دستجردی انتقاد کرده است و آن را «تحقیر آمیز»، «غیر عقلانی» و «غیر اخلاقی» خوانده است.

این نماینده منتقد دولت درباره محمود احمدی‌نژاد گفته است: «روش این فرد چنان است که افراد را حتی به شکل غلو آمیز می‌ستاید، ولی وقتی از آنان ناخرسند شد به طرز بسیار بدی آنان را کنار می‌گذارد.»

او در این باره به سخنان چندی پیش آقای احمدی‌نژاد اشاره کرده است که در دفاع از عملکرد مرضیه وحید دستجردی گفته بود «من نمره ۲۰ به او می‌دهم».

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری اسلامی ایران، روز پنجشنبه ۷ دی ماه مرضیه وحید دستجردی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برکنار کرد و محمد حسن طریقت منفرد را به عنوان سرپرست این وزارتخانه تعیین کرد.

احمد توکلی همچنین درباره آثار چنین برخوردی بر نظام سلامت ایران هشدار داده است و گفته است نحوه عزل وزیر بهداشت بر «تلاطم» نظام سلامت می‌افزاید و «ممکن است اداره امور بهداشت و درمان نیز دچار اختلال بیشتر شود و مردم که همین حالا با مشکلات بسیار سخت برای تهیه دارو و خدمات درمانی روبرو هستند، باید خسارت بیشتری را تحمل کنند.»

به گفته این نماینده مجلس، کسی حاضر نیست برای مدت باقی‌مانده از دولت دهم، مسئولیت وزارت بهداشت را قبول کند.
احمد توکلی همچنین محمود احمدی‌نژاد را متهم کرده است که «در اوان انتخابات با تغییرات پی در پی و التهاب‌آفرین»، به اختلاف‌ها در میان مقامات ایران دامن می‌زند که این خلاف دستور رهبر جمهوری اسلامی است.

در همین حال علیرضا مرندی، نماینده فعلی مجلس که پیش از این در دولت‌های میرحسین موسوی و اکبر هاشمی رفسنجانی ۹ سال وزیر بهداشت بوده است، از برکناری مرضیه وحید دستجردی از وزارت بهداشت ابراز تاسف کرده است.

آقای مرندی به خبرگزاری فارس گفته است اگر اختلاف نظر بر سر باقر لاریجانی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، علت این برکناری بوده باشد، «انتخاب رئیس دانشگاه‌های علوم پزشکی بر عهده وزیر است و اگر نظر منفی هم باشد باید در این مورد در شورای انقلاب فرهنگی تصمیم گرفته می‌شد.»

برکناری خانم وحید دستجردی پس از آن صورت گرفت که او در ماه‌های اخیر از نحوه تخصیص ارز به بخش دارو به‌شدت انتقاد کرد و بارها از دولت خواسته بود بودجه مصوب برای وزارت بهداشت را به طور کامل ارائه کند.

رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان منتقد دولت، این برکناری را مخالفت وزیر برکنارشده بهداشت با استعفای باقر لاریجانی از ریاست دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضویت شورای سیاست‌گذاری وزارت بهداشت در هفته‌های گذشته مرتبط دانسته‌اند.
اسماعیل کوثری، نماینده مجلس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که از حامیان محمود احمدی‌نژاد بوده است، عزل وزیر بهداشت را «احساسی» خوانده است و به خبرگزاری فارس گفته است: «شاهد هستیم که دولت در حال طی کردن یک مسیر نزولی در ثبات کاری است.»

به گفته این نماینده اصولگرا، «این‌که یک وزیر به خاطر یک انتقاد در هر موردی برکنار شود نشانه این است که منطق و تحمل در مجموعه دولت رنگ می‌بازد.»

«شاید لازم باشد دولت کلا رای اعتماد بگیرد»

علاوه بر انتقادها، دو عضو هیئت رئیسه مجلس نیز از این احتمال سخن گفته‌اند که شاید دولت از اکثریت افتاده باشد و طبق قانون لازم باشد کل کابینه مجددا از مجلس رای اعتماد بگیرد.

نایب رئیس مجلس گفته است هیئت رئیسه مجلس میزان تغییرات وزرای دولت دهم را مورد بررسی قرار می‌دهد و اگر نیمی از کابینه تغییر کرده باشد، باید «رئیس‌جمهور مجدداً برای وزرایش از مجلس رأی اعتماد بگیرد.»

محمدرضا باهنر به خبرگزاری فارس گفته است تغییرات مقامات در دولت یا به گفته او «رفتن‌ها و بردن‌ها»، یکی از مسائل بین دولت و مجلس بوده است.

آقای باهنر گفته است: «به نظر می‌رسد تغییرات وزرای کابینه به مرز نصف رسیده و طبق قانون اساسی در این شرایط دولت موظف می‌شود مجدداً برای کل وزرایش از مجلس رأی‌گیری کند.»

محمدحسین فرهنگی، یک عضو دیگر هیات رئیسه مجلس، گفته است که با در نظر گرفتن سه وزارت‌خانه ادغام‌شده، تغییرات در کابینه کمتر از نصف می‌شود.

به گفته آقای فرهنگی در این باره اختلاف نظر وجود دارد و «شورای نگهبان باید نظر بدهد.»

طبق اصل ۹۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است.

دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد با برکناری مرضیه وحید دستجردی، تاکنون دو وزیر استیضاح شده،‌ یک وزیر فوت شده و ۱۶ تغییر، جابه‌جایی و حذف را تجربه کرده است که در نوع خود کم‌سابقه است.
XS
SM
MD
LG