لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۵

نمایندگان آمریکا اقدامات حکومت ایران علیه بهایی‌ها را محکوم کردند


هفت رهبر سابق جامعه بهاییان ایران از پنج سال قبل در زندان هستند.
هفت رهبر سابق جامعه بهاییان ایران از پنج سال قبل در زندان هستند.
مجلس نمایندگان ایالات متحده با صدور قطعنامه‌ای از ایران خواست آن دسته از بهایی‌ها را که تنها به خاطر اعتقادات مذهبی خود در زندان هستند، آزاد کند.

به گزارش وب‌سایت خبری جامعه بین‌المللی بهاییان، در این قطعنامه که روز سه‌شنبه، ۱۲ دی، به تصویب رسید، آن‌ چه «آزار و اذیت بهایی‌ها با حمایت‌های حکومت ایران» خوانده شده محکوم شده است.

در این قطعنامه آمده است: «شهروندان عادی ایران که به آیین بهایی تعلق دارند به بهانه امنیت ملی به شکل بی‌قاعده‌ای تحت بازجویی قرار گرفته‌اند و بازداشت شده‌اند.»

این قطعنامه که رابرت جی.دالد، دانیل لیپینسکی و براد شرمن، نمایندگان جمهوری‌خواه، آن را تدوین کرده‌اند، به دستگیری هفت رهبر سابق بهایی‌ها در ایران اشاره می‌کند که هر یک به تازگی به ۲۰ سال زندان محکوم شده‌اند و آن را غیرقانونی می‌خواند.

فريبا کمال‌آبادی، جمال‌الدين خانجانی، عفيف نعيمی، سعيد رضایی، مهوش ثابت، بهروز توکلی، و وحيد تيزفهم، رهبران سابق جامعه بهایی‌های ایران، حدود پنج سال قبل به اتهام «جاسوسی» و «تبلیغ علیه نظام» بازداشت شدند که این مسئله واکنش نهادهای حقوق بشر را در پی داشت. سنای آمریکا نیز در سال گذشته خواهان آزادی آنها شد و ادامه بازداشت آنها را محکوم کرد.

بر اساس این گزارش، لیئنا رز-لتینن، یکی از نمایندگان مجلس در آمریکا، در نطقی که پیش از رای‌گیری درباره این قطعنامه انجام شد، اظهار داشت: «حکومت ایران تلاش کرده است که ایران را برای بهایی‌ها غیرقابل زندگی سازد. این قطعنامه به مشکلات آنان توجه دارد و از حکومت ایران می‌خواهد که به مجموعه اقدامات متجاوزانه خود علیه بهایی‌ها خاتمه دهد.»

قطعنامه یادشده همچنین از باراک اوباما، رئیس جمهوری ایالات متحده، و دولت او می‌خواهد مصوبه‌ «تحریم مقامات حکومت ایران و دیگر کسانی را که آشکارا در نقض حقوق بشر در ایران مشارکت دارند» اجرا کند. این مصوبه سال ۲۰۱۰ شکل قانونی گرفت و در بخشی از آن نیز به اقدامات حکومت ایران علیه جامعه بهایی‌ها اشاره شده است.

طبق برآورد وب‌سایت خبری جامعه بین‌المللی بهاییان، در حال حاضر ۱۱۶ بهایی در ایران تنها به خاطر اعتقادات مذهبی خود در زندان هستند. همچنین از اواسط سال ۲۰۰۴ تاکنون بیش از ۶۷۰ بهایی بازداشت شده‌اند و هزاران تن از آنان از حق کار و تحصیل محروم مانده‌اند.

جامعه بهاییان می‌گوید که حکومت ایران در طول ۳۳ سال گذشته حدود ۲۰۰ تن از آنان را اعدام کرده است.
XS
SM
MD
LG