لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۶

چاک هیگل وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا شد


جمهوری‌خواهان منتقد انتخاب چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده بودند.
جمهوری‌خواهان منتقد انتخاب چاک هیگل به عنوان وزیر دفاع ایالات متحده بودند.
سنای ايالات متحده آمريکا روز سه‌شنبه، هشتم اسفندماه، چاک هيگل را به عنوان وزير جديد دفاع دولت باراک اوباما تاييد کرد و اين در حالی است که وی تنها با اختلاف ۱۷ رای توانست در اين سمت قرار گيرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جلسه روز سه شنبه، ۵۸ سناتور رای موافق و ۴۱ سناتور نیز رای مخالف به آقای هیگل دادند که این مسئله در رابطه با رای اعتماد به یک وزیر دفاع ایالات متحده امری بی‌سابقه تلقی می‌شود به‌طوری که هیچ گاه آرا موافقان و مخالفان این‌قدر به هم نزدیک نبوده است.

چاک هیگل که پیش از این سناتور جمهوری‌خواه بوده است در این جلسه تنها توانست چهار تن از سناتورهای جمهوری‌خواه را قانع کند که همراه با دموکرات‌ها و مستقل‌ها به او رای اعتماد دهند.

با این حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا از این که گزینه پیشنهادی او توانست رای اعتماد سنا را بگیرد، ابراز خرسندی کرد.

آقای اوباما گفت: «من خرسندم که چاک همراه ما می‌ماند و این مسئله برای دفاع ملی ما حائز اهمیت است. ما دموکرات یا جمهوری‌خواه نیستیم. ما آمریکایی هستیم و بزرگ‌ترین مسئولیت ما حفظ امنیت مردم آمریکا است.»

پیش از این نامزدی چاک هیگل برای تصدی پست وزارت دفاع آمریکا انتقاد شدید جمهوری‌خواهان و فعالان سازمان‌های یهودی در آمریکا را برانگیخته بود. منتقدان اعتقاد دارند که آقای هیگل کارنامه خوبی در زمینه دفاع از منافع اسرائیل ندارد و نیز در برابر ایران موضع سخت‌گیرانه‌ای اتخاذ نمی‌کند.

در این میان مقام‌های اسرائیل نیز ناخشنودی خود را از تصمیم آقای اوباما اعلام کردند به‌طوری که رییس پارلمان اسرائیل، انتخاب چاک هیگل برای تصدی این پست را نگران‌کننده خواند.

با این حال آقای هیگل در سخنرانی‌ها و مصاحبه‌های خود بارها تاکید کرد که در طول دو دوره نمایندگی خود در سنای آمریکا «حتی یک رای در مخالفت با منافع اسرائیل نداده است».

او همچنین درباره ایران اظهار داشت که تمام تلاش خود را برای جلوگیری از دستیابی آن به سلاح اتمی می‌کند و در این زمینه از هیچ گزینه‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد، حتی از اقدام نظامی.

اما علی‌رغم این گفته‌ها، جمهوری‌خواهان همچنان در دادن رای اعتماد به چاک هیگل تردید داشتند تا جایی که یک بار سنا جلسه رای‌گیری درباره وزارت او را به تعویق انداخت.

رویترز با اشاره به این مناقشات و نزدیک بودن آرای موافقان و مخالفان آقای هیگل می‌نویسد، اگرچه سنای آمریکا در سال ۱۹۸۹ جان تاور، وزیر پیشنهادی جورج بوش برای تصدی پست وزارت دفاع را تایید نکرد با این حال نامزدهای وزارت دفاع در این کشور معمولا با رای بسیار بالایی انتخاب می‌شوند.

به‌طور مثال لئون پانه‌تا، وزیر دفاع دولت اول باراک اوباما با ۱۰۰ رای موافق به پنتاگون راه یافت در حالی که هیچ کدام از سناتورها با انتخاب او مخالفتی نداشتند و رای منفی ندادند.

از این رو رای‌گیری روز گذشته سنا نشان از عمیق‌تر شدن شکاف موجود میان دموکرات‌های کاخ سفید و جمهوری‌خواهان کنگره دارد.

این گزارش می‌گوید، چاک هیگل روز چهارشنبه، ۹ اسفند برای عهده‌دار شدن سمت وزارت دفاع ایالات متحده سوگند یاد می‌کند.

چاک هیگل ۶۶ ساله علاوه بر سابقه‌ای که در سنا دارد از نظامیان آمریکا در جنگ ویتنام بود.
XS
SM
MD
LG